10.569 lest ·
23 svar
11k lest
23 svar
Når bør man utbedre en kuldebro?
Side 1 av 2
Når det er umulig å oppdage. Jeg tror ikke at fotografering med varmekamera forventes.
Men sannsynligheten for at det berettiger til erstatning er nok lav. Da skal det være en alvorlig feil.
Men sannsynligheten for at det berettiger til erstatning er nok lav. Da skal det være en alvorlig feil.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det er nok nesten umulig å bygge helt uten kuldebroer.
Hva forårsaker spørsmålet?
Hva forårsaker spørsmålet?
Hei igjen,
Takk for raske svar. Kjøpte hus i sommer. Nå når det har blitt kaldere så har jeg gått rundt med varmekamera og funnet flere kuldebroer. Dog tror jeg ikke det er noe alvorlig ennå men jeg synes disse spørsmålene er interessante.
Takk for raske svar. Kjøpte hus i sommer. Nå når det har blitt kaldere så har jeg gått rundt med varmekamera og funnet flere kuldebroer. Dog tror jeg ikke det er noe alvorlig ennå men jeg synes disse spørsmålene er interessante.
Jeg vil tro, og jeg vil understreke at dette er nettopp en vag teori på sitt høyeste, at du aldri får en kuldebro som sådan til en skjult feil. Om den forårsaker skader, f.eks kondens i veggen med muggvekst som følge, kanskje du har noe å hente, ellers tror jeg det bare er å glemme det.
Forårsaker kuldebroene noe problem?
Så er spørsmålet også om du ville ha bydd mindre for huset om du hadde kjent til disse forholdene.
Forårsaker kuldebroene noe problem?
Så er spørsmålet også om du ville ha bydd mindre for huset om du hadde kjent til disse forholdene.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Hvorfor skulle det ikke være skjult? Det er knapt noe som er lett å finne.
Sist redigert:
Medlem
· Stockholm
· 4 638 innlegg
Kuldebroer er nesten alltid en konsekvens av en byggemåte og ingen feil.
Spørsmålet var vel snarere om det er skjult. Men om det er forventet er det jo ikke skjult.
Sist redigert:
Jeg er inne på dette for egen del også, dvs å redusere energitap og også forebygge å utbedre problemer pga kuldebroene.tommib skrev:
Jeg vil tro, og jeg vil understreke at dette er nettopp en vag teori i beste fall, at du aldri får en kuldebro som sådan til en skjult feil. Om den forårsaker skader, f.eks kondens i veggen med muggvekst som følge kanskje du har noe å hente, ellers tror jeg at det bare er å glemme.
Forårsaker kuldebroene noen problemer?
Så er spørsmålet også om du ville ha budt mindre for huset om du hadde vært klar over disse forholdene.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 innlegg
Jeg tror ikke man generelt kan si at en kuldebro aldri er en skjult feil. Men det er jo en uendelig mengde faktorer som spiller inn.
Men om vi for eksempel tenker oss et hus ferdigbygget 2016, og der du med termokamera oppdager at isoleringen ser ut til å mangle helt i en hel vegg.
Om vi da antar at det ikke finnes noe synlig som indikerer at det kan være feil på dette. Ja, da kunne jeg tenke meg at det burde finnes grunn til å hevde skjult feil.
Skulle du oppdage at isolering mangler helt i en vegg fra 1950, for øvrig samme forutsetninger, så er jeg ikke like optimistisk over utfallet om du vil hevde skjult feil.
Og deretter finnes jo alle tenkelige mellomnivåer. Skulle f.eks. varmekamera vise at isoleringen har sunket sammen på huset fra 2016, slik at det finnes en 10 cm glippe i overkant på alle veggene, så ville jeg nok gjette at det kan være verdt å hevde skjult feil, finnes det noen enkeltstående mindre glipper, så bør man nok regne med "shit happens".
Men om vi for eksempel tenker oss et hus ferdigbygget 2016, og der du med termokamera oppdager at isoleringen ser ut til å mangle helt i en hel vegg.
Om vi da antar at det ikke finnes noe synlig som indikerer at det kan være feil på dette. Ja, da kunne jeg tenke meg at det burde finnes grunn til å hevde skjult feil.
Skulle du oppdage at isolering mangler helt i en vegg fra 1950, for øvrig samme forutsetninger, så er jeg ikke like optimistisk over utfallet om du vil hevde skjult feil.
Og deretter finnes jo alle tenkelige mellomnivåer. Skulle f.eks. varmekamera vise at isoleringen har sunket sammen på huset fra 2016, slik at det finnes en 10 cm glippe i overkant på alle veggene, så ville jeg nok gjette at det kan være verdt å hevde skjult feil, finnes det noen enkeltstående mindre glipper, så bør man nok regne med "shit happens".
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Energideklarasjonene er lumske.Sm00th skrev:
Fra den totale strømbruken trekkes såkalt fast strøm, husholdningsstrøm og, tror jeg, strøm for varmtvannsbereding.
Alt beregnet litt skjematisk.
Men nesten all forbrukt energi bidrar til oppvarmingen, unntak utelamper.
Så forskjellen mellom forbrukte 31.000 og beregnede 21.000 kWh kan avhenge av hva som regnes med som oppvarming.