5.642 lest ·
40 svar
6k lest
40 svar
Når begynner en bjelke å bøye seg av sin egenvekt?
Tror jeg vil kunne få til innfestingen ganske bra. Det er berg og tanken er å gjennom-bore reglen med gjengestang m1 men først kjøre 2-3 stolpesko for å enklere kunne bore regel pluss berg i ett sveip.H Hasse C skrev:Tror ikke du trenger å gjøre det så avansert. Fest en regel med omtrent det målene du har tenkt deg og stå på den og hopp litt. Jeg er sikker på at det vil føles greit. 200 mm bjelke er ganske grovt. Minske cc-avstanden hvis det føles ustabilt. Brygger er jo ofte litt ustabile og det er helt greit. Holde vil den garantert.
Vintertid så skal den jo bare holde sin egenvekt. Nedbøyningen kommer ikke til å bli mange mm, selv med mye snø.
Jeg gjetter også at innfestingen vil være mer avgjørende enn selve trebjelken.
I en annen tråd ble et lignende ønske diskutert, om enn med litt lengre overheng. Ser ut til å spekuleres om ganske tykke bjelker.D Derbyboy skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/brygga-i-besvaerligt-laege-beraekningshjaelp.430505/
Kanskje det går an å høre med ts der hva det endte med.
Om ikke engang limtre på 66x315 mm klarer 4 meters spennvidde innspent i begge ender, så blir det tøft å få 75x200 mm til å klare 2 meter i snøsone 2.D Derbyboy skrev:
Toleranse er feil ord, mer snakk om usikkerhet i beregningen. Men om betydelig kraftigere treverk enn det man hadde tenkt å bruke deformeres 22 mm i beregningsmodellen ovenfor, så må man nok tenke om (eller til). Men det er jo opp til hver enkelt å avgjøre.nino skrev:
Ja, jeg må vel innrømme at jeg egentlig ikke har noen peiling...K Kane skrev:
Men hva er lasten på den limtredrageren, eller er det 22mm av egenvekt? I så fall er det jo ikke bra.
En brygge tåler jo ikke mange 100 kg.
Jeg tenker også at det burde finnes en standardbelastning som ikke riktig min brygge når opp til.
dessuten kommer det aldri til å ligge en stor mengde snø over lengre tid, og bruddgrensen er nok ikke nært.
så hvis snøen i verste fall bøyer ned bryggen 5 cm i løpet av 3-4 uker, spiller det noen rolle, eller vil den gå tilbake opp om våren?
dessuten kommer det aldri til å ligge en stor mengde snø over lengre tid, og bruddgrensen er nok ikke nært.
så hvis snøen i verste fall bøyer ned bryggen 5 cm i løpet av 3-4 uker, spiller det noen rolle, eller vil den gå tilbake opp om våren?
Vær litt realistiske nå. Tre stykker 75x200. Det vil bli superstivt.
Dra til byggvarehandelen, ta en slik bjelke og legg den opp mellom to støtter og hopp på den. Blir ikke det samme som en innspent med fri ende, men du får iallfall en oppfatning av hvor holdbar den er.
Dra til byggvarehandelen, ta en slik bjelke og legg den opp mellom to støtter og hopp på den. Blir ikke det samme som en innspent med fri ende, men du får iallfall en oppfatning av hvor holdbar den er.
Man vil jo dog at det skal holde når man legger til med Princess sekstitoen......H Hasse C skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Är tunnare regel på kortlingar ok för fris?
Altan & Uteplats -
När använder man 45x45 c24 regel?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur rikta golvreglar, 1 grov regel på sidan eller 2 tunnare på varje?
Golv -
När börjar preskriptionstiden gälla för fakutra
Juridik -
Elementsus nu när det börjar bli varmt ute
Värme allmänt