D
H Hasse C skrev:
Tror ikke du trenger å gjøre det så avansert. Fest en regel med omtrent det målene du har tenkt deg og stå på den og hopp litt. Jeg er sikker på at det vil føles greit. 200 mm bjelke er ganske grovt. Minske cc-avstanden hvis det føles ustabilt. Brygger er jo ofte litt ustabile og det er helt greit. Holde vil den garantert.
Vintertid så skal den jo bare holde sin egenvekt. Nedbøyningen kommer ikke til å bli mange mm, selv med mye snø.
Jeg gjetter også at innfestingen vil være mer avgjørende enn selve trebjelken.
Tror jeg vil kunne få til innfestingen ganske bra. Det er berg og tanken er å gjennom-bore reglen med gjengestang m1 men først kjøre 2-3 stolpesko for å enklere kunne bore regel pluss berg i ett sveip.

D Derbyboy skrev:
Men jeg henger ikke helt med på om man kan regne sånn som du har gjort. Jeg har ikke helt landet i om jeg forstår hvordan du i beregningen tar hensyn til overhenget.
Om ikke engang limtre på 66x315 mm klarer 4 meters spennvidde innspent i begge ender, så blir det tøft å få 75x200 mm til å klare 2 meter i snøsone 2.

K Kane skrev:
Om ikke engang limtre på 66x315 mm klarer 4 meters spennvidde innspent i begge ender så blir det tøft å få 75x200 mm til å klare 2 meter i snøsone 2.
Men hva er toleransen på det? Noen mm kanskje?
Her lærer det jo ikke å spille noen rolle om den bøyer ned 1-3cm

nino nino skrev:
Men hva er toleransen på det? Noen mm kanskje?
Her vil det vel ikke spille noen rolle om den bøyer seg ned 1-3 cm
Toleranse er feil ord, mer snakk om usikkerhet i beregningen. Men om betydelig kraftigere treverk enn det man hadde tenkt å bruke deformeres 22 mm i beregningsmodellen ovenfor, så må man nok tenke om (eller til). Men det er jo opp til hver enkelt å avgjøre.

K Kane skrev:
Toleranse er feil ord, mer spørsmål om usikkerhet i beregningen. Men om betydelig kraftigere virke enn det man tenkte å bruke deformeres 22 mm i beregningsmodellen ovenfor, så må man nok tenke om (eller til). Men det er jo opp til hver enkelt å avgjøre.
Ja, jeg må vel innrømme at jeg egentlig ikke har noen peiling...
Men hva er lasten på den limtredrageren, eller er det 22mm av egenvekt? I så fall er det jo ikke bra.
En brygge tåler jo ikke mange 100 kg.

D
Jeg tenker også at det burde finnes en standardbelastning som ikke riktig min brygge når opp til.

dessuten kommer det aldri til å ligge en stor mengde snø over lengre tid, og bruddgrensen er nok ikke nært.

så hvis snøen i verste fall bøyer ned bryggen 5 cm i løpet av 3-4 uker, spiller det noen rolle, eller vil den gå tilbake opp om våren?

nino nino skrev:
Ja jeg skal vel innrømme at jeg ikke har noen peiling egentlig...
Men hva er det for last på den limtrebjelken eller er det 22mm av egenvekt? Isåfall er det jo ikke bra.
En brygge får jo ikke mange 100kg
Snølast og egenvekt på 230 kg/m2 (om jeg husker riktig).

• Liker
nino
  • Laddar…
Vær litt realistiske nå. Tre stykker 75x200. Det vil bli superstivt.
Dra til byggvarehandelen, ta en slik bjelke og legg den opp mellom to støtter og hopp på den. Blir ikke det samme som en innspent med fri ende, men du får iallfall en oppfatning av hvor holdbar den er.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
H Hasse C skrev:
Vær litt realistiske nå. Tre stykker 75x200. Det kommer til å bli superstivt.
Dra til byggevarehandelen, ta en slik regel og legg den opp mellom to støtter og hopp på den. Blir ikke det samme som en innesperret med fri ende men du får iallfall en oppfatning av hvor holdfast den er.
Man vil jo dog at det skal holde når man legger til med Princess sekstitoen......

• Haha
Dilato
  • Laddar…
K Kane skrev:
Man vil jo dog at det skal holde når man legger til med Princess sekstitoeren......
Du mener dingen ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.