D Derbyboy skrev:
Hvor finner man jernbaneskinner?

Kan nok glemme skinner pga av vekten.
For å frakte dit? Når den først er på plass så spiller det vel ingen rolle...

Jeg ville nok også gått for en stålkonstruksjon. Vil du absolutt gjøre det i tre, så er det jo forskjell på nedbøying og bruddgrense. Uten å ha regnet på det så er det tvilsomt om kun snølaster kan forårsake problemer. Killgissning forsåvidt. Hvis svikten om sommeren er OK, så burde det i så fall være enklest å fjerne noen av de ytterste terrassebordene.

D
nino nino skrev:
For å frakte dit? Når den først er på plass så spiller det vel ingen rolle...
Ja, det er mange ulemper med stålbjelker, dyrere men fremfor alt vanskeligere å få dit. Dessuten blir det vanskeligere å få festet det i fjellet.

Men men...

Overheng 100 cm med 195 bjelker

https://www.byggahus.se/forum/threads/oeverhaeng-pa-altangolv.293297/

D
N Nisse Hult64 skrev:
Jeg ville nok også gått for en stålkonstruksjon.
Vil du absolutt lage i tre, så er det jo forskjell på nedbøyning og bruddgrense. Uten å ha regnet på det så er det tvilsomt om bare snølast kan forårsake problemer. Gjetning for så vidt. Om svikten om sommeren er OK, så burde det i så fall være enklest å fjerne noen av de ytterste terrassebordene.
Smart! kan absolutt være et alternativ å fjerne litt av terrassebordene om vinteren.

Det jeg lurer på er jo om snølast og egenvekten kan få den fritt hengende delen til å synke og i så fall hvor mye over tid.....

Det jeg vil unngå er å bygge bryggen komme fram til at svikten er ok med 1,8m overheng for så 5 år senere innse at overhenget synker med 10 cm.

D
Det burde man (ikke jeg) kunne regne ut med papir og penn

Kunne du sette grove vinkeljern på over- eller undersiden da? Bør jo hjelpe noe.

D
Nei, for de tar isen

D
Men om jeg med beregningsprogrammet ovenfor i stedet gjør beregningen for et tak med 0 graders helling så kan jeg ha et utstikk på 1200mm med 45x145.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
D
....programmet vil vel ta hensyn til egenvekt og snøbelastning, men siden det er et tak, tar det ikke hensyn til belastning av mennesker. Men det har jo ingen betydning for langtidsnedbøyningen.

Det føles veldig rart at jeg ikke, på grunn av langtidsnedbøyningen, skulle kunne ha et overheng på to meter med lektere som er 75x200 mm.

Naturligvis kan det være slik at det blir et ikke-spørsmål siden det i forkant, altså før to meter, svaier for mye.

Jeg tror at den begynner å bøye seg av egenvekten med en gang og at svaiet blir akseptabelt, selv har jeg brukt kraftledningsstolp og det er ikke nedbøying og svai som risikerer å skape problemer ved min brygge.

D
Hva skaper dine problemer?

Jeg forstår at nedbøyningen begynner direkte, men hva innebærer det i mm på sikt?

Sist redigert:
D
Ettersom det ser ut til å være så vanskelig å beregne langsiktedwefleksjonen, kanskje jeg bare må la svajet sette grensen på overhenget, og så håpe på at nedbøyningen over tid ikke blir for stor.

Unikt namn
Avvist alle alternative varianter?
Kanskje en hengebro-inspirert konstruksjon?
Hengbroinspirert konstruksjon med kabelstøtte over en elv, betongfundamenter og bølgende vann under.
Alternativt en sandwich-konstruksjon der ulike lag limes for å oppnå bøyestivhet.

• Liker
Nyfniken og 2 andre
  • Laddar…
Tror ikke du trenger å gjøre det så avansert. Fest en regel med omtrent de målene du har tenkt deg og stå på den og hopp litt. Jeg er sikker på at det vil føles greit. 200 mm bjelke er ganske grovt. Reduser cc-avstanden hvis det føles ustabilt. Brygger er jo ofte litt ustabile og det er helt greit. Den vil garantert holde. Vintertid skal den jo bare holde sin egenvekt. Nedbøyningen vil ikke bli mange mm, selv med mye snø. Jeg gjetter også at innfestingen vil være mer avgjørende enn selve trebjelken.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
Unikt namn Unikt namn skrev:
Avvist alle alternative varianter?
Kanskje en hengebro-inspirert konstruksjon?
[bilde]
Alternativt en sandwitch-konstruksjon der forskjellige lag limes for å oppnå bøyestivhet.
Ja hengebro kan jeg glemme

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.