Status
Stengt for ytterligere svar.
Herregud

• Liker
Erik Salhammar og 14 andre
  • Laddar…
P
Du trenger å ringe noen som forsker på asbest da du lager mange tråder om det.
Det skal pakkes inn når det kjøres til søppelfyllingen, hvis de får ligge stille så spres det jo ikke.
La gubben rive det.
Jeg har med stor sannsynlighet blitt utsatt for asbest og diverse skadelige metaller da jeg gikk på skolen for sånn cirka snart 20 år siden, har fortsatt prima lunger. Ingen vet om de kollapser om 20-30 år dog.

PS gi ikke sukker til barnet ditt, det er betydelig farligere på sikt å få et sukkeravhengig barn.

• Liker
undine og 6 andre
  • Laddar…
Å ringe et firma og spørre kan være en god idé!

Å sammenligne asbest med sukker er bare rent barnslig.

Det handler ikke om at jeg vil ha medhold for å klage på naboen. Det handler om en genuin bekymring for et stoff som er meget helsefarlig. Berettiget frykt eller ei, så forventes en god tone.

• Haha
  • Liker
  • Wow
Sofia888 og 6 andre
  • Laddar…
A
G greenhouse skrev:
Å sammenligne asbest med sukker er bare rent barnslig.
G greenhouse skrev:
Det handler om en genuin bekymring for et stoff som er veldig helseskadelig.
Sukker, i den mengden som en gjennomsnittlig person inntar årlig, ER faktisk mer helseskadelig enn den mengde asbest man får i seg gjennom å rive et eternittak.

• Liker
TobiasStockholm og 26 andre
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den eneste som vandrer i grenselandet til dårlig tone er du.
Sukker-sammenligningen er helt relevant.
Virkelig ikke, jeg har ikke kritisert noen personlig, men på en meget stringent måte holdt meg til emnet. Som alltid...

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
La oss holde oss til temaet og ikke gjøre denne tråden om til Anonyme anorektikere.

Slutt å sammenligne epler og pærer.

Det er nok smartest å forlate tråden nå TS. Du vil få mer og flere syrlige svar jo lenger tråden blir...

• Liker
  • Haha
  • Elsker
PNI og 11 andre
  • Laddar…
Nei hvorfor skal jeg forlate min tråd når jeg har oppført meg strålende?

• Haha
  • Liker
Rotekopp og 8 andre
  • Laddar…
P
Sukker-sammenligningen er vel ganske relevant. Du har jo selv hisset deg opp til den grad, at du sammenligner en fyr som river ned sitt tak 80 meter borte, utsetter deg for samme eksponering som å jobbe på Kockums -67. Litt som Tsjernobyl vs. Høy radonmengde i kjelleren.

• Liker
  • Haha
undine og 19 andre
  • Laddar…
Nei, hvor sammenlignet jeg med det? Siter gjerne

Om det er en avstand på 80 m mellom dere og naboen, så er det ikke behov for beskyttelsestiltak mot dere.
Ikke heller bør man vannesprøyte, da dette medfører mer risiko for de som arbeider på taket enn hva det beskytter mot eventuelle frigitte fibre.
Å oppbevare eternittplater på en pall hjemme medfører ikke krav om å dekke og merke (de får jo ligge udekket og umerket på taket/fasaden).
Når de skal deponeres, skal de imidlertid forsegles og merkes.

• Liker
Radhussemlan og 13 andre
  • Laddar…

Beste svar

G greenhouse skrev:
Det var en bra synpunkt som jag ikke hadde tenkt på! Spørsmålet er om asbestsanerere sperrer av rundt objektet som skal saneres innen en viss radius eller om de f.eks. bruker vann?
Nei, ingen avsperringer og ikke noe vann. Vi sanerer mange tak og vi følger reglene. Det er ingen risiko for utenforstående som ikke jobber med det daglig. Ytterst lite fiber frigjøres om i det hele tatt. Avhengig av tilstanden. Utendørs er det ikke noe fare, derimot innendørs er det andre boller... som noen skrev så har du mer skitt i lungene av vegstøv enn av asbesten...

• Liker
  • Elsker
Dilato og 47 andre
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Om det er en avstand på 80 m mellom dere og naboen så finnes det ingen behov for beskyttelsestiltak mot dere.
Ikke heller bør man vannbehandle da det medfører mer risiko for de som jobber på taket enn hva det beskytter mot evt frigjorte fibre.
Å lagre eternittplater på en pall hjemme innebærer ingen krav om å dekke og merke (de kan jo ligge ubeskyttet og umerket på taket/fasaden)
Når de skal leveres til deponering skal de derimot forsegles og merkes.
Takk Henrik! Veldig bra svar!

DanielPinjegård DanielPinjegård skrev:
Nei ingen avsperringer og ikke vann. Vi sanerer mye tak og vi følger reglene. Finnes ingen risikoer for utenforstående som ikke jobber med det daglig. Ytterst lite fiber frigjøres om i det hele tatt. Avhengig av tilstanden. Utendørs er det ingen fare derimot innendørs er det en annen skål...som noen skrev så her du mer skit i lungene av veistøv enn av asbesten...
Takk Daniel, godt med et svar fra en fagmann! :)

• Liker
Porsvant og 1 annen
  • Laddar…
Staffans2000
G greenhouse skrev:
Takk Henrik! Veldig bra svar!
Visst var det. Akkurat like bra som alle andre svar du har fått.

Staffan

• Liker
  • Elsker
  • Haha
PNI og 41 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.