130.722 lest ·
270 svar
131k lest
270 svar
Naboen river eternittak!
- Status
- Stengt for ytterligere svar.
Det som er relevant er at det ER større risiko for at ditt barn stryker med om du bærer det enn at det tar skade av din naboens eternittakrivning. At ditt barn skulle stryke med av Korona er derimot mange mange ganger større, selv om også den risikoen er veldig veldig liten.G greenhouse skrev:Jeg har lest tråden og det finnes mange gode synspunkter. Jeg begriper meget godt at risikoen er direkte knyttet til eksponeringsgrad.
Det jeg vil vite er heller erfaringer og lignende om hvor mye støv som frigjøres når man tar ned eternittak. AT det frigjøres vet vi. Spørsmålet er hvor mye og hvor farlig det er 80 meter unna.
Bare fordi det er livsfarlig å hoppe fallskjerm uten skjerm betyr det ikke at alle andre risikoer og farer er verdt å utsette seg for. Bekymringer for ting baseres sjelden på eksakt statistikk. For eksempel så bekymrer jo folk seg nesten til døde for Koronaviruset til tross for at det er meget usannsynlig at man vil dø av det. Å sammenligne asbesteksponering med å bære sitt eget barn er bare irrelevant.
Med det sagt, la oss holde en god tone. Jeg vil ikke gi meg inn i "min morfar spiste asbest til frokost og han ble 92"-diskusjonen fordi den er resultatløs.
En kollega bor inne i byen i et villaområde der tomtene er 3-500 kvm store og husene sikkert 100-180 kvm store så det er veldig tett mellom husene. Han hadde eternittfasade som han lot fjerne forrige sommer og firmaet som gjorde det satte kun opp beskyttelse for vinduer og dører og hadde deretter selv beskyttelse. Ingen beskyttelse ble brukt for å hindre asbestfibrene i å komme ut i luften, og de sa også at barna kunne være ute og leke hvis de ville, men kollegaen syntes at akkurat det var litt unødvendig at de skulle leke på samme side av huset som de for øyeblikket rev på.
Så tenker jeg også at det ikke er noen forskjell i hvor mye asbestfiber man utsettes for om eternittplatene sitter på huset eller ligger på en pall. Så lenge de ikke er ødelagte vil si.
Så risikoen er nok betydelig større for at dere får i dere en skadelig mengde partikler/fibre hvis naboen finner på å brenne plast, impregnert treverk eller lignende, og det er også forbudt å gjøre, men mange gjør det likevel.
Så tenker jeg også at det ikke er noen forskjell i hvor mye asbestfiber man utsettes for om eternittplatene sitter på huset eller ligger på en pall. Så lenge de ikke er ødelagte vil si.
Så risikoen er nok betydelig større for at dere får i dere en skadelig mengde partikler/fibre hvis naboen finner på å brenne plast, impregnert treverk eller lignende, og det er også forbudt å gjøre, men mange gjør det likevel.
OK vi tenker på en helt annen måte:
Om eternittaket ligger der i 20 år til, under ditt barns oppvekst, så vil det regelmessig slippe litt lite grann fibre. Når det faller kongler, hagler og regner f.eks. Det meste vil holde seg i markoverflaten rett ved bygningen. Deretter kan det virvles opp når man raker f.eks.
Nå blir du kvitt taket på en gang og vinden blåser fra deg. Høres jo nesten bra ut hvis man ser det slik.
Om eternittaket ligger der i 20 år til, under ditt barns oppvekst, så vil det regelmessig slippe litt lite grann fibre. Når det faller kongler, hagler og regner f.eks. Det meste vil holde seg i markoverflaten rett ved bygningen. Deretter kan det virvles opp når man raker f.eks.
Nå blir du kvitt taket på en gang og vinden blåser fra deg. Høres jo nesten bra ut hvis man ser det slik.
Medlem
· västerbotten
· 131 innlegg
Det var et godt synspunkt som jeg ikke hadde tenkt på! Spørsmålet er om asbestsanerere sperrer av rundt objektet som skal saneres innen viss radius eller om de f.eks. vannlegger?H hempularen skrev:
Av det du beskriver i #1 virker det tvert imot som at din nabo gjør en bra og fornuftig jobb på alle måter. Å løsne dem og dra ned til takfoten for å laste på paller er jo fantastisk skånsomt sammenlignet med mange vanlige måter å kle av et eternittak. Det sammen med den i seg selv minimale risikoen uansett metode på den avstanden burde gjøre deg rolig hvis du tenker over saken gjerne med noen liten kalkyle/overslag.G greenhouse skrev:
Medlem
· västerbotten
· 131 innlegg
Staffan. Jeg er helt enig i at Internet er en "tyckokrati".Staffan2000 skrev:
Jeg mener at Internet gir kreti og pleti muligheten til å spre hvilken desinformasjon som helst. Det verste eksempelet på
det, er vel "Familjeliv".
Før internet måtte man søke informasjon i faglitteratur på biblioteket. En betydelig sikrere kilde, enn løse påstander fra fantasifulle amatører som er mer interessert i å samle på likerklikk og å lese sin egen tekst, enn å formidle relevante fakta.
At din bekymring for naboens tak er "selvfølgelighet", er ikke det minste selvfølgelig, men selvforskyldt. Til tross for våre beroligende kommentarer, fortsetter du å engstes. Hvilket jeg tror skyldes at du heller stoler på uvitende ulykkesfugler, som lever av å samle likerklikk, enn på oss.
Staffan
Medlem
· västerbotten
· 131 innlegg
Sikkert får vi i oss asbest når vi puster. Men rimeligvis gjelder den forskningen store byer og neppe en bygd med 10 hus midt ute i skogen i Nord-Sverige. Det er vel en stor internasjonal studie tilsvarende.M MagHam skrev:
Medlem
· västerbotten
· 131 innlegg
Du forsto nok poenget mitt. Derimot har du også et poeng i det at det godt kan være så at vi har fått i oss lite eller ingenting alls. Og da stemmer jo fallskjermhopp fra 1 cm.Staffan2000 skrev:
Medlem
· västerbotten
· 131 innlegg
Bra svar!S hjulia skrev:En kollega bor inne i byen i et villaområde der tomtene er 3-500 kvm store og husene sikkert 100-180 kvm store så det er veldig tett mellom husene. Han hadde eternittfasade som han lot ta ned forrige sommer og firmaet som gjorde det satte kun opp beskyttelse for vinduer og dører og hadde deretter selv beskyttelse. Ingen beskyttelse ble brukt for å hindre asbestfibrer i å komme ut i luften og de sa også at barna kunne være ute og leke om de ville, men kollegaen syntes at akkurat det føltes litt unødvendig at de skulle leke på samme siden av huset som de for øyeblikket rev på.
Så tenker jeg også at det ikke lær være noen forskjell i hvor mye asbestfibrer man utsettes for om eternittplatene sitter på huset eller ligger på en pall. Så lenge de ikke er ødelagte vil si.
Så risikoen lær være betydelig større at dere får i dere en skadelig mengde partikler/fiber om naboen får for seg å brenne plast, impregnerte materialer eller lignende, og det er også forbudt å gjøre, men mange gjør det likevel
Medlem
· västerbotten
· 131 innlegg
Visst er det bra å bli kvitt dritten nå, men de kunne gjerne ha sagt ifra på forhånd, slik at jeg kunne holde meg unna gården mens de jobber.M MagHam skrev:OK vi tenker på en helt annen måte:
Om eternittaket ligger igjen 20 år til, under ditt barns oppvekst, så vil det regelmessig slippe litt litt fibrer. Når det faller kongler, hagler og regner for eksempel. Det meste havner i jordoverflaten rett ved bygningen. Deretter kan det virvles opp når man raker for eksempel.
Medlem
· västerbotten
· 131 innlegg
Ja visst ordner han det ganske bra. Derimot bør jo taket vannes og det hadde ikke skadet om han fortalte at han tenkte rive taket i forkant. Dessuten skal avfallet plastes inn og merkes opp og det skjer ikke. Risikoen er selvfølgelig lav, men ønskelig er at den hadde vært null.GK100 skrev:
Av det du beskriver i #1 virker det tvert imot som at din nabo gjør en god og sanset jobb på alle måter. Å løsne dem og ense ned til takfoten for å laste på paller er jo fantastisk skånsomt sammenlignet med mange vanlige måter å kle av et eternittak. Det sammen med den i seg selv minimale risikoen uansett metode på den avstanden burde gjøre deg rolig om du tenker over saken gjerne med noen liten kalkyle/overslag.
Medlem
· västerbotten
· 131 innlegg
Jeg kan garantere at mer enn halvparten av de som har svart i denne tråden er mer kompetente til å uttale seg enn hvilken som helst asbestsanerer.
Det virker som at du vil få medhold slik at du kan gå enda en gang til naboen og klage ubegrunnet.
Som alle tidligere har sagt så er det helt ufarlig.
Svært usannsynlig at dere ville fått problemer selv om naboen hadde båret over alle platene og kastet inn gjennom deres kjøkkenvindu...
Det virker som at du vil få medhold slik at du kan gå enda en gang til naboen og klage ubegrunnet.
Som alle tidligere har sagt så er det helt ufarlig.
Svært usannsynlig at dere ville fått problemer selv om naboen hadde båret over alle platene og kastet inn gjennom deres kjøkkenvindu...