Status
Stengt for ytterligere svar.
Staffans2000
G greenhouse skrev:
Men å sammenligne asbest med barnemat eller grusvei er jo bare direkte feil og uinformert. Hva jeg vet er barnemat lovlig
"Barnemat er lovlig". Det er også røyking, brennevin, sukker, grillet kjøtt, transfett, og inntil ganske nylig, også asbest. Det er også lovlig å løpe med armene fulle av kniver. Følger du med.

Selv har jeg revet atskillige asbestisolerte rør, revet bort eternittfasader, saget i asbestarmerte gulvplater osv. Hysteriet rundt asbest er et internettfenomen skapt av hysteriske og uvitende mennesker som sprer sine påfunn vilt.

Gubben ignorerte forhåpentligvis å følge din vannsprøyteinstruksjon, da taket ville blitt veldig glatt.
Håper at du nå føler deg litt roligere, og kan fokusere din beskytterinstinkt på virkelige farer. Det er jo en del å velge mellom, allerede som det er. Så det er litt unødvendig å finne på nye.

Staffan

• Liker
  • Elsker
  • Haha
Gubben Östman og 66 andre
  • Laddar…
R roli skrev:
Takplatene sitter utendørs, noe som gjør at de ikke er like tørre som om de hadde sittet i et innertak. En våt/fuktig fiber flyr ikke spesielt langt om den flyr i det hele tatt. At en plate går i stykker beror nok til stor del på at den allerede hadde en sprekk etter å ha vært montert opp i lang tid. En sprekk med få løse fibre da regn og snø allerede har fjernet disse. Så om det blir noen løse fibre ved rivingen, vil de ikke komme langt, men havne rundt rivestedet.
Det var et godt poeng, dessverre regner det ikke, men det er andre dagen på rad med 20 grader og strålende solskinn, så hvor fuktige de er vet jeg ikke. Sikkert fuktigere enn innendørs likevel.

Også et rimelig poeng at plater som går i stykker allerede har "avgitt" sine fibre. Det høres plausibelt ut.

Veldig ubehagelig historie dette :(

• Haha
  • Liker
Laggen1 og 1 annen
  • Laddar…
Staffans2000
G greenhouse skrev:
Det var en bra poeng, dessverre regner det ikke uten det er andre dagen på rad med 20 grader og strålende solskinn så hvor fuktige de er vet jeg ikke. Sikkert fuktigere enn innendørs dog.

Også en rimelig poeng at plater som går i stykker allerede har "avgitt" sine fibre. Det høres plausibelt ut.

Veldig ubehagelig historie dette :(
Det er åpenbart at du er bekymret. Men årsaken er desinformasjon.

• Liker
Roynem og 12 andre
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"Barnemat er lovlig". Så også røyking, brennevin, sukker, grillet kjøtt, transfett, og inntil ganske nylig, også asbest. Det er også lovlig å springe med armene fulle av kniver. Følger du med.

Selv har jeg revet utallige asbestisolerte rør, revet bort eternittfasader, saget i asbestarmerte gulvplater osv osv. Hysteriet omkring asbest er et internettfenomen skapt av hysteriske og uvitende mennesker som sprer sine oppfinnelser vilt rundt.

Gubben ignorerte forhåpentligvis å følge din vannsprøyteoppfordring, da taket ville blitt svært glatt.
Håper at du nå føler deg litt roligere, og kan fokusere din beskyttelsesinstinkt på virkelige farer. Det er jo en del å velge mellom allerede som det er. Så det er litt unødvendig å finne på nye.

Staffan
Faren med asbest har ingenting med internett å gjøre. Det ble forbudt allerede i 1982 og da fantes ikke internett. Må
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det er åpenbart at du er bekymret. Men årsaken er desinformasjon.
Ja Staffan, klart jeg er bekymret. Det gjelder mitt barns helse. At han har blitt utsatt for noe skadelig på grunn av min nabos nonchalanse og gjerrighet.

• Liker
  • Haha
Sigge1960 og 3 andre
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Faren med asbest har ikke noe med internett å gjøre. Det ble forbudt allerede i 1982, og da fantes ikke internett. Må

Ja Staffan, klart jeg er bekymret. Det gjelder mitt barns helse. At han har blitt utsatt for noe skadelig på grunn av naboens likegyldighet og gjerrighet.
Men prøv å les tråden og innse at den risikoen barnet ditt har blitt utsatt for er absolutt minimal! Har du noen gang løftet barnet ditt? Da har du utsatt det for en større risiko enn naboen din har gjort nå. Så minimal er risikoen!

• Liker
Razmataz og 24 andre
  • Laddar…
I prinsippet alle som dør av asbestrelaterte sykdommer røyker og utsettes for store mengder støv i sitt arbeid.

G greenhouse skrev:
Men å sammenligne asbest med barnemat eller grusvei er jo bare direkte feil og uinformert.
Steinstøv gir opphav til silikose og lungekreft, så hvorfor skulle man være redd for noen eternittplater som rives i løpet av noen få dager i ens levetid 80 meter unna, men ikke for å bo ved siden av en støvete grusvei?

Mer informasjon om hvor mye asbest man får i seg den 'naturlige veien' finnes i rapporten lenket her:
https://www.byggahus.se/forum/threads/orolig-foer-asbest-pa-arbetsplats.363555/page-7#post-3563001

Man får nok i seg mer asbest av å oppholde seg på en trafikert gate i Stockholm enn å rive ett eller to eternittak i løpet av sin levetid.

Det jeg vil ha sagt er altså at man selvfølgelig skal ta risikoene med asbest på alvor, men man skal ikke overdrive dem. Og fremfor alt ikke få panikk når man hører ordet asbest samtidig som man aksepterer en masse andre kjente farer.

• Liker
  • Elsker
Razmataz og 18 andre
  • Laddar…
useless useless skrev:
I prinsippet alle som dør av asbestrelaterte sykdommer røyker og utsettes for store mengder støv i sitt arbeid.
Ungen kanskje vil bli røyker?

• Liker
  • Haha
camsod og 13 andre
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Det gjelder mitt barns helse. At han har blitt utsatt for noe skadelig på grunn av min nabos nonchalanse og gjerrighet.
Det er som sagt ingen fare. Naboen har ikke utsatt noen for fare. Selv asbestsanerere fjerner eternitt utendørs uten noe beskyttelse for omgivelsene. Forskjellen er at deres personale som jobber med dette daglig beskytter seg med passende åndedrettsmaske.

• Liker
Igen og 11 andre
  • Laddar…
Staffans2000
G greenhouse skrev:
Faren med asbest har ingenting med internett å gjøre. Det ble jo forbudt allerede i 1982, og da fantes ikke internett
Jeg mener at internett gir kreti og pleti muligheten til å spre hvilken desinformasjon som helst. Det verste eksemplet på
det, er vel "Familjeliv".
Før internett måtte man søke informasjon i faglitteratur på biblioteket. En betydelig sikrere kilde, enn løse påstander fra fantasifulle amatører som er mer interessert i å samle på likerklikk og å lese sin egen tekst, enn å formidle relevante fakta.

At din bekymring for naboens tak er "selvklart", er ikke det minste selvklart, men selvforskyldt. Til tross for våre beroligende kommentarer, fortsetter du å engste deg. Som jeg tror skyldes at du heller stoler på uvitende ulykkesravner, som lever på å samle likerklikk, enn på oss.

Staffan

• Liker
Manowar6 og 42 andre
  • Laddar…
Et argument som ofte dukker opp, men som ikke har gjort det i akkurat denne tråden spesielt tydelig, er at man ikke blir skadet av kontakt med asbest ved noen få anledninger. Derimot, hvis man jobber med det hver dag i et yrkesliv, vil man sannsynligvis bli dårlig stilt. Med andre ord, du trenger ikke bekymre deg selv om poden mot alle odds skulle ha inhalert noen av naboens fibre, det er helt enkelt det siste som kommer til å ta knekken på'n.

• Liker
TobiasStockholm og 3 andre
  • Laddar…
Jeg har lest tråden og det er mange gode synspunkter. Jeg forstår veldig godt at risikoen er direkte knyttet til eksponeringsgrad. Det jeg vil vite er heller erfaringer og lignende rundt hvor mye støv som frigjøres når man tar ned eternittak. AT det frigjøres vet vi. Spørsmålet er hvor mye og hvor farlig det er 80 meter unna.

Bare fordi det er veldig farlig å hoppe fallskjerm uten skjerm betyr det jo ikke at alle andre risikoer og farer er verdt å utsette seg for. Bekymring for ting baserer seg sjelden på eksakt statistikk. For eksempel, folk bekymrer seg nesten ihjel av Coronaviruset til tross for at det er meget usannsynlig at man kommer til å dø av det. Å sammenligne asbesteksponering med å bære sitt eget barn er bare irrelevant.

Med det sagt, la oss holde en god tone. Jeg vil ikke gi meg inn i "min morfar spiste asbest til frokost og han ble 92" diskusjonen siden den er fruktesløs.

• Liker
  • Haha
Bopåzoo og 10 andre
  • Laddar…
useless useless skrev:
...Background levels in the air are extremely low, about 0.0001 fibers/cc...
Antar at man mener kubikkcentimeter.
Kalkyle ut fra det:
Et menneske puster ca 25 000 liter luft om dagen
100 cm2 = 1 liter
0,0001 * 100 * 25000 = 250 fibre per døgn får vi i oss "naturlig"

• Liker
Igen og 3 andre
  • Laddar…
Staffans2000
G greenhouse skrev:
hvor farlig det er 80 meter unna.
Den og øvrige spørsmål har du allerede fått svar på. Det er ufarlig, og din bekymring baserer seg på uvitenhet.
Hvordan skal man kunne være tydeligere enn det?

Staffan

• Liker
Manowar6 og 28 andre
  • Laddar…
Staffans2000
G greenhouse skrev:
Bara för att det är jättefarligt att hoppa fallskjerm uten skjerm
Nja. Det beror på.
Hopper du fra tusen meters høyde, er det rent livsfarlig. Men, hopper du fra en cm. høyde minsker risikoen høyest avsevärt. Og det er på den høyden du og lintotten befinner dere.

Staffan

• Liker
  • Haha
Manowar6 og 35 andre
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Antar att man menar kubikcentimeter.
Kalkyl utifrån det:
En människa andas ca 25 000 liter luft om dagen
100 cm2 = 1 liter
0,0001 * 100 * 25000 = 250 fibrer per døgn får vi i oss "naturligt"
1 liter er 1000 cm2, så 2500 fibrer per døgn får man i seg til og med...

0.0001 (100 fibrer/m3) er nok noen gjennomsnittlig 'bakgrunnsdos'. Leser du rapporten jeg linker til tidligere så ser du at det er 10 ganger flere fibrer i luften i storbyer.

"Urban areas:
- general levels may vary from below 100 to 1000 F/m3 "

Der oppholder dessuten mange mennesker seg døgnet rundt år etter år uten at alle blir syke.

• Liker
Igen og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.