Jeg har gjort litt oppussing i kjelleren i løpet av vinteren og blitt interessert i det som jeg tror er setningssprekker på den ene veggen. Men det slo meg at det kanskje er noe annet da det finnes en treinnkledd åpning fra vårt fyrrom.
Har ingen anelse om det har vært en friskluftsventil her før eller om mannen som bodde her gjorde et stort hull og så lagde en slags ventil.
Løsningen ser nå når jeg har fått bort en panel som har vært foran, veldig amatørmessig ut. Jeg tenker ikke vise utsiden for da må jeg skjemmes...
Ser jo at pussen har begynt å slippe rundt omkring på veggen dessuten. Det lå et ventilasjonsgitter i fyrrommet ved innflytting, men passer ikke i hullet, så må ha blitt til overs.
Så spørsmålet er om ventilen i det hele tatt trengs her. I det tilstøtende rommet er det en ventil og også røykgasrøret fra ovnen har en ventil som flyr opp ved kastevind ute.
Uansett vil jeg ikke ha det slik. Venter bare på at treinnkledningen skal begynne å råtne eller at noe annet dritt skal komme inn i bygningen.
Hva kan man gjøre med dette egentlig? Mure/støpe igjen dritten helt eller mure inn en skikkelig ventil? Er teglstein og muligens noe annet imellom. Ville anslått veggen til 20-30 cm tykk.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.