Hei,
Jeg er i gang med å friske opp fyrrommet mitt. Jeg har byttet gulvsluket og skal legge fliser på gulvet med en flisrad opp på veggen. Hvordan gjør jeg det enklest for å tette mellom gulv/vegg? Gulvet forespeiler jeg ikke å legge tettsjikt på. Det føles som om man må kjøpe masse produkter der det meste kommer til å bli til overs. Det handler om ca 2,5m. Gulvet er en uisolert betongplate.
/Martin

• Pannrom med betonggulv, nye rør og en ny golvbrønn. Flere spann med byggematerialer stablet i hjørnet, og en slange koblet til rørene.
BirgitS
Mener du dekke sprekken når du skriver tette?
For tett trenger det jo ikke være. Men hardfug, det som brukes mellom klinkerplatene eller elastisk myk fug er to alternativer avhengig av hvor mye du tror at gulv og vegger kommer til å bevege seg mot hverandre.

Hva skal gulvsluket brukes til?

Med tettesjikt mener jeg samme type som brukes i baderom, dusjer osv. Skulle det mot formodning komme inn vann bak flisene, så vil jeg ikke at det skal suges opp i gipsen. Normalt sett vil det ikke være noe vann på gulvet.

BirgitS
Kommer det vann på gulvet, vil det renne ned gjennom fugene mellom flisene på gulvet og der spre seg sidelengs inni limen og oppå/inni betongen. Hvis det bare er membran i vinkelen mellom gulv og vegg, vil vannet på/ betongen bevege seg inn under membranen og komme frem til veggen. Hvis du vil beskytte gipsplatene til 100 %, må du altså ha membranen over hele gulvet.

Hvis det er uisolert betongplate som er utsatt for jordfukt, pleier man ikke å ha gipsplater som går helt ned til platen. Hvis gipsplatene når ned til platen, er det fare for at de suger opp fukt fra platen.

Jeg tror det er vanlig å ha membran nettopp rundt gulvsluket, f.eks. en halv meter ut rundt om. Sjekk bransjereglene fra BKR.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.