3.527 lest ·
2 svar
4k lest
2 svar
Mure vegger i stall, glidefuge mot platen eller ikke?
Jeg skal mure opp nye innervegger i stallen (mot eksisterende yttervegger av tre som er dårlige). Tanken er at jeg skal fordele lasten fra de gamle veggene til de nye innerveggene. Nå skal jeg mure en 8m lang mur av leca 19cm. Det skal også opp innevegger (skal være boksvegger, 15cm leca).
Siden disse veggene ikke kommer til å gå hele veien rundt huset, men litt (her og der), lurer jeg på om man skal ha en glippefuge under veggene eller om det skal være mørtel under veggene.
Underlaget er sement direkte på bakken (eksisterende gulv).
Siden disse veggene ikke kommer til å gå hele veien rundt huset, men litt (her og der), lurer jeg på om man skal ha en glippefuge under veggene eller om det skal være mørtel under veggene.
Underlaget er sement direkte på bakken (eksisterende gulv).
Jeg ville murt uten glidfog/glidelag, men jeg ville nok dobbing (boret ned 10mm armeringsjern 3-4 cm i platen og 3-4 cm opp i første runden Leca), det ville stabilisert veggen ytterligere om hestene sparker på den en gang.
Kapillærkraften på Leca/Lettklinker gjør at den maksimalt bare kan suge opp fukt ca 11 cm i første runden Leca, og det sagt når steinen står i vann.
Å i det hele tatt bruke et glidelag i forbindelse med muring av Leca er mye diskutert, og de som taler for det har ikke særlig mye logisk å komme med ved normale muringer med Leca.
MvH jawen
Kapillærkraften på Leca/Lettklinker gjør at den maksimalt bare kan suge opp fukt ca 11 cm i første runden Leca, og det sagt når steinen står i vann.
Å i det hele tatt bruke et glidelag i forbindelse med muring av Leca er mye diskutert, og de som taler for det har ikke særlig mye logisk å komme med ved normale muringer med Leca.
MvH jawen
Klikk her for å svare