Ja, jeg er enig med deg, 15000:- er etter min mening altfor mye. Materialet kan jo ikke koste så mye. Jeg hadde prøvd å lage en mal i masonit og støpt selv. Man kan jo fikse mye med pussen etterpå. Skulle det ikke bli bra så er det jo bare å kaste - lav materialkost.

Vi satte inn en Jøtul kjøkkenovn for et par år siden. Jeg hadde tenkt å mure fundamentet selv da jeg har prøvd dette en gang tidligere, men siden jeg uansett var nødt til å sette rør i skorsteinskanalen så lot jeg mureren gjøre fundamentet også. Vi har også hvelv under, og jeg er fornøyd med resultatet og tror ikke jeg hadde fått det like bra selv.
Men jeg og sementbaserte produkter er forøvrig ikke så veldig gode kompiser :)

Vi hadde først også tenkt å ha en hette over, men kom fram til at det ville bli for mye i vårt lille kjøkken så vi satte bare inn en spjeld i en ventilasjonsskanal over ovnen.

/Funkis
 
Jeg og svigerfar sagde ut to maler av sponplate og festet deretter fast masonitt oppå dem for å få en tunnel som ble hvelvet. Muret deretter opp med brannsikker teglstein og lot teglsteinene rundt hvelvet stikke ut og være synlige litt, men likevel overmalte. Asch vanskelig å forklare, legger inn et bilde. (om jeg kan)

Imidlertid har vi ikke fått til noen hette ennå, har ikke lykkes med å finne ut hvordan den skal se ut enda, til tross for at det er noen år siden kjøkkenet ble ferdig...
Men en dag skal det bli en sånn også.
 
  • Gammel komfyr i kjøkken med hvite fliser og kjøkkenredskaper hengende over. Det er et hvitmalt valv av teglstein under komfyren.
Murte fundament og kuppel med tegl.

Det ble en noe annerledes løsning i gammel storslått stil.
Man kunne selvsagt tenke seg den slemmet og ev. malt også, men jeg synes den er penest som den er.

Håper noen får inspirasjon.
 
  • Murad peis med gammel Husqvarna-stekeovn i sentrum, omkranset av rød teglstein.
  • Liker
  • Elsker
john.h og 3 andre
  • Laddar…
Riktig stilig! Og pen jernovn!! Hadde stjålet ideen rett av om den hadde fått plass - blir en litt mer kompakt løsning for vår del.
 
Tips til alle med meg som skal ha vifte eller filterkassett i hetta - det skal tydeligvis være 1 meter mellom komfyr og brennbart, dvs. filter eller trekonstruksjoner... Dette, sammen med at kjøkkenhøyden blir kontinental - gjør at jeg ikke kan ha viften i hetta, men det blir et filter 30 cm opp og deretter en ekstern vifte. Vil ha hetta på 1,60 - ikke 1,90.

Dessuten får ikke filteret sitte over jernovnen eller dens strålingsvarme, så hetta vil bli delt i to deler innvendig. Den ene med filterkassett og den andre tom med åpning ut i rommet i overkant for å slippe ut litt varm luft. Betongvegg imellom. Blir således ingen egentlig utlufting for jernovnen. Flaks at den mest er en pryd:)
 
Pusset dere lettbetongen eller malte dere direkte på blokkene?
Hvilken farge har dere brukt?
Jeg er i gang med å lage både kappe og peisfundament.

MVH Micke
 
  • Liker
Marsupalami
  • Laddar…
Hei Micke! Har nettopp fått fundamentet mitt klart og skal begynne med kåpen. Startet med doble gipsplater på gulvet + en 2mm plate (fra min gamle oljetank) som jeg lot stikke ut 80 cm foran, som gnistsikkerhet, og lett å holde ren. Fundamentet bygde jeg av lettbetongblokker som jeg fugte sammen med murmørtel. Deretter har jeg pusset hele konstruksjonen med naturgips. Denne er mye enklere å jobbe med enn mørtel! Gipsen er også godkjent som brannisolerende. Tenker å lage kåpen av treramme, doble gipsplater og deretter pusse med naturgips. Tror det skal fungere. Lykke til! Korp-Johan
 
Larsa Larsa skrev:
Her kommer det noen bilder. Tanken er at ovnen skal bli hvitmalt og veggene rundt i en annen farge. Har vært litt mange andre prosjekter bare.... :D
Hei, hva er dette for en vedovn? Vil ha en lignende modell men finner ikke en sånn som man kan mure inn. Vurderer om man kan mure inn morsø 2140 f.eks.?
 
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
Hei, hva er dette for vedovn? vil ha en lignende modell men finner ikke en sånn som man kan mure inn. vurderer om man kan mure inn Morsø 2140 f.eks?
Hei. Tror den het Byron, men var 19 år siden… er en vanlig støpejernsovn som kan stå frittstående på de medfølgende bena. Var Mariebergs som solgte og murte inn den.
 
Larsa Larsa skrev:
Hei. Tror den het Byron, men var 19 år siden… er en vanlig støpejernskamin som kan stå frittstående på medfølgende ben. Var Mariebergs som solgte og muret den inn.
okey topp, det er så pent når man kan se ilden
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.