59.722 lest ·
24 svar
60k lest
24 svar
Mure vedovnsfundament & Ventilatorhette
Jeg lurer på om noen vet hvordan man enklest murer opp et fundament for en vedovn. Vil ha en "bue" under selve ovnen for vedoppbevaring.
Vil også spørre om man kan bruke trestendere og kle dem med gips for så å pusse en kjøkkenhette til vedovnen.
Finnes det regler fra feieren om man for eksempel må ha lettbetong, leca etc. såkalte brannsikre materialer. Blir vel ikke så varmt der oppe ved hetten, eller tar jeg feil?
Takknemlig for seriøse svar.
Fra en som har gjort nesten alt annet. :
Vil også spørre om man kan bruke trestendere og kle dem med gips for så å pusse en kjøkkenhette til vedovnen.
Finnes det regler fra feieren om man for eksempel må ha lettbetong, leca etc. såkalte brannsikre materialer. Blir vel ikke så varmt der oppe ved hetten, eller tar jeg feil?
Takknemlig for seriøse svar.
Fra en som har gjort nesten alt annet. :
se her:
http://www.palsgatan1.se/2005/byggbok_jul05.htm
Har selv sett mer enn litt på den siden og er i prinsippet ferdig med vårt bygg, bare maling igjen nå. Skal prøve å legge ut noen bilder når det er klart. Angående hva feieren krever eller ikke, så ring din feier og spør, det må jo være enklest.
/T
http://www.palsgatan1.se/2005/byggbok_jul05.htm
Har selv sett mer enn litt på den siden og er i prinsippet ferdig med vårt bygg, bare maling igjen nå. Skal prøve å legge ut noen bilder når det er klart. Angående hva feieren krever eller ikke, så ring din feier og spør, det må jo være enklest.
/T
Synd at den siden er død - leter etter inspirasjon...
Sjekk denne lenken
www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1105054884
og også Mookåpan
Fläktkåpa spiskåpor vedspisar spiskåpa fläktkåpor
/Funkis
www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1105054884
og også Mookåpan
Fläktkåpa spiskåpor vedspisar spiskåpa fläktkåpor
/Funkis
Takk! Det var den tråden jeg egentlig lette etter men ikke fant!
Jeg hadde hjelp av et par murere til å sette inn en vedovn på kjøkkenet for et par år siden. De gjorde en kjempejobb med ovnen murt inn i et hjørne, "hvelv" med vedlagring under og en hette med krans over. De muret inn ovnen med lettbetong (=multiblock=siporex). Hetten bygde de med Minerit og lettbetong + litt smiing. Deretter la de tegl rundt ovnen og i vedrommet og pusset alt. Hetten ble bygget opp til en hvelvet form med mørtel (mørtelen i hetten ble armert med glassfiber). Hvis det er interesse, kan jeg ta bilder og legge ut.
Absolutt kjempespennende! Høres omtrent ut som det vi har til hensikt å få til.
Takk! Veldig inspirerende!!
Kul peis. Vi skal ha en vanlig jernpeis, men da synes ikke ilden...
Det må ha gått med en hel del bruk til kåpen. Jeg tenkte å lage en relativt lett konstruksjon, men får problemer akkurat med hvelvingen.
Kul peis. Vi skal ha en vanlig jernpeis, men da synes ikke ilden...
Det må ha gått med en hel del bruk til kåpen. Jeg tenkte å lage en relativt lett konstruksjon, men får problemer akkurat med hvelvingen.
En ekte kopi av denne er målet
http://www.mookapan.se/exclude/bilder/produkter/kapor/Bas_rakorundad.jpg
http://www.mookapan.se/exclude/bilder/produkter/kapor/Bas_rakorundad.jpg
Hva koster en slik hos Mookåpan? Jeg snakket med dem for et par år siden, og hvis jeg ikke husker feil, så blandet han inn lekakulor for å få en lett konstruksjon. Hvis de ikke er for dyre, hadde jeg heller kjøpt en ferdig i henhold til mine mål.
/Jonas
/Jonas
Kring 15 000:- har det blitt nevnt her på forumet. Har ikke ringt og sjekket.






