Jeg lurer på om noen vet hvordan man enklest murer opp et fundament for en vedovn. Vil ha en "bue" under selve ovnen for vedoppbevaring.
Vil også spørre om man kan bruke trestendere og kle dem med gips for så å pusse en kjøkkenhette til vedovnen.
Finnes det regler fra feieren om man for eksempel må ha lettbetong, leca etc. såkalte brannsikre materialer. Blir vel ikke så varmt der oppe ved hetten, eller tar jeg feil?

Takknemlig for seriøse svar.

Fra en som har gjort nesten alt annet. :
 
se her:
http://www.palsgatan1.se/2005/byggbok_jul05.htm

Har selv sett mer enn litt på den siden og er i prinsippet ferdig med vårt bygg, bare maling igjen nå. Skal prøve å legge ut noen bilder når det er klart. Angående hva feieren krever eller ikke, så ring din feier og spør, det må jo være enklest.

/T
 
Haha, det var jo en lenke til min hjemmeside, va gøy. Jeg spente sammen en masonitskive til en bue med noen spennbånd og brukte denne til å mure på for å få til et hvelv. Det ble kanonbra.
Mvh Tommy
 
Fant en bilde av "valvet":
murning39.jpg
og etter enda en runde med muring:
murning41.jpg
Og sluttresultatet:
spis15.jpg

Vennlig hilsen Tommy
 
Synd at den siden er død - leter etter inspirasjon...
 
Takk! Det var den tråden jeg egentlig lette etter men ikke fant!
 
Jeg hadde hjelp av et par murere til å sette inn en vedovn på kjøkkenet for et par år siden. De gjorde en kjempejobb med ovnen murt inn i et hjørne, "hvelv" med vedlagring under og en hette med krans over. De muret inn ovnen med lettbetong (=multiblock=siporex). Hetten bygde de med Minerit og lettbetong + litt smiing. Deretter la de tegl rundt ovnen og i vedrommet og pusset alt. Hetten ble bygget opp til en hvelvet form med mørtel (mørtelen i hetten ble armert med glassfiber). Hvis det er interesse, kan jeg ta bilder og legge ut.
 
Absolutt kjempespennende! Høres omtrent ut som det vi har til hensikt å få til.
 
  • Liker
Zeus123
  • Laddar…
Her kommer litt bilder. Tanken er at ovnen skal bli hvitmalt og veggene rundt i en annen farge. Har vært litt mange andre prosjekter bare.... :D
 
  • Grå peis med hvit hylle, stearinlys og gryte på toppen, planlegges malt hvit. Vedstabler under. Veggen skal males i en annen farge.
  • En grå murpeis i et kjøkken, med ved lagret under og en kobberkjele på toppen. Peisen skal males hvit ifølge brukeren.
  • Peis med vedstabel under og kobbergryte på toppen, foran flislagt gulv. Venter på hvitmaling og fargevalg for veggene rundt.
  • Gammel peis med svart ovn og hylle over, dekorert med koppergryte og keramikk, skal males hvit ifølge innlegg. Vegger rundt også planlagt å males.
  • Liker
Åänges
  • Laddar…
Takk! Veldig inspirerende!!

Kul peis. Vi skal ha en vanlig jernpeis, men da synes ikke ilden...

Det må ha gått med en hel del bruk til kåpen. Jeg tenkte å lage en relativt lett konstruksjon, men får problemer akkurat med hvelvingen.
 
Hva koster en slik hos Mookåpan? Jeg snakket med dem for et par år siden, og hvis jeg ikke husker feil, så blandet han inn lekakulor for å få en lett konstruksjon. Hvis de ikke er for dyre, hadde jeg heller kjøpt en ferdig i henhold til mine mål.

/Jonas
 
Kring 15 000:- har det blitt nevnt her på forumet. Har ikke ringt og sjekket.
 
Å støpe en kåpe med noe leka-blanding i sann mookåpeånd, eller noe sånt her EPSCement må undersøkes som et alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.