hei hei.
skal bygge et hus 5x4x2m med lecablokker 19x19 på støpt plate. Fasaden skal pusses.

Strengmuring virker praktisk da man kan bruke en såkalt murerkasse som legger på passe med mørtel.

Er det hensiktsmessig å mure med stussfugefri muring?

Det funker, finnes jo angitt som alternativ metode på Optiroc´s hjemmeside, og det er en raskere metode enn tradisjonell muring med stumfuge.

Vi fikk kommentaren "va, kjører dere med stumfuge, faen så avansert, så gjør man ikke nå for tiden" av vår nabos grunnbygger da han var over og hilste på.

Samtidig synes jeg å ha sett at de fleste faktisk bruker stumfuge.

Vet ikke om man bør slenge i mer armering som kompensasjon, sjekk med din leverandør.

• Liker
Swg62
  • Laddar…
Jeg kjører med murerkasse (satte den sammen selv på 30 min).
Støtfuger er ikke noe større merarbeid sammenlignet med å måle og kappe de steinene som skal kappes.
Legg likevel på støtfugen så den rekker å dra noen minutter, den blir da fastere og faller ikke av når du legger ned steinen.
Og det BLIR dessuten en sterkere mur.

Støtfug er når man legger mørtel også mellom kortenden av steinene, (lecablokkene). En støtfugfri mur har med andre ord bare mørtel mellom varvene, ikke mellom blokkene som ligger ved siden av hverandre.

Bob_the_builder
Det handler vel helt enkelt om å stenge inn mer luft i muren (i støtfugen samt mellom mørtelstrengene) for å derigjennom få bedre isoleringsevne. En støtfogsfri mur må armeres mer.

Er de to sporene i en lecasten ment for å få plass til armering........?

Korrekt :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.