Jeg trenger å mure opp et ytterligere lag lecablokker utenpå den eksisterende muren.
Trenger jeg å armere sammen de nye lecablokkene med de eksisterende lecablokkene?
Eller er det nok å ha mørtel på baksiden av de nye lecablokkene og presse dem mot de eksisterende?

Hva er meningen med å bygge på den i tykkelsen.
Foto på hvordan det ser ut, sier mer enn ord. Litt vanskelig å si noe på avstand. Men normalt med en ekstra mur utenfor noe så bør man forankre i den gamle. Passende med armeringsjern 6 mm som bores i den gamle med 45 grader og bøyes til rett ut, den ytre delen bøyes i 90 grader og mures inn mellom skiftene på den nye. Avhengig av høyden, så går det bra å forankre mellom første og andre skift, (bunnforankring) og deretter hver tredje skift. Ca 1 - 1,5 meter på lengden er liksom tommelfingerregel for forankringene. Da vil det stå igjen. Nå vet vi ingenting om størrelse eller lengde/høyde på din eksisterende mur.

• Liker
JF.
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hva er meningen med på å bygge på den i tykkelse.
Foto på hvordan det ser ut, sier mer enn ord. Litt vanskelig å si noe på avstand. Men normalt med en ekstra mur utenfor noe så bør man ankre opp i den gamle. Passende med armeringsjern 6 mm som bores inn i den gamle med 45 grader og bøyes til rett ut, den ytre del bøyes i 90 grader og mures inn mellom skiftene på den nye. Avhengig av høyden, så går det fint å ankre mellom første og andre skift, (bunnankring) og deretter hvert tredje skift. Ca 1 - 1,5 meter på lengden er liksom tommelfingerregel for ankrene. Da vil det stå støtt. Nå vet vi ingenting om størrelse eller lengde/høyde på din eksisterende mur.
Det handler bare om estetikk, muren er 120x40cm.
Bore i fugene da? Ellers blir det vanskelig med armeringsjernene. Ankre med ankerstoff eller trengs ikke det?

Ingen masse trengs, bare bor i 45 grader ca. 20 cm inn med en 6 mm bor, bøy jernet som jeg skrev, går bra i fugen. For at ankeret skal kunne komme ut, må hele muren rase. PS har du noe annet i jernvei så kan du ta det, bare at det går an å bøye til, ankeret skal bare holde så den ikke faller. Sleiv på mørtel mellom blokkene opp med så det blir liksom en homogen mur. Lykke til.

• Liker
JF.
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ingen masse trengs, bare bor i 45 grader ca 20 cm inn med en 6 mm bor, bøy jernet som jeg skrev, går bra i fugen. For at ankeret skal kunne løsne må hele muren rase. PS har du noe annet i jernveien så kan du ta det, bare det kan bøyes til, ankeret skal bare holde så det ikke faller. Slev på mørtel mellom blokkene opp med så det blir liksom en homogen mur. Lykke til.
Takk for det gode og utførlige svaret 😃 Ha en fin kveld!

J JF. skrev:
Takk for det bra og utførlige svaret 😃 Ha en trivelig kveld!
Det er vel nok å sette et anker på midten per rad?

Kan nok gå det med, men best er ett i hver side. Var den bare 40 cm bred så går det. 120 cm så ett på hver side. Dette og med bruk mellom murene gjør at det ikke skal bli vått mellom og fryse istykker. Gjerne en form for lue på topp er bra.

• Liker
JF.
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.