Trenger noen tips angående en liten utbygging jeg holder på med. Bygger 3x4m i to plan. Nedre blir plate på mark og Leca vegger, øvre trebjelkelag og trestamme. Når det gjelder Leca har jeg noen spørsmål.
Utbyggingen er i et hjørne av huset, det blir en vegg på 3m, en på 4m, og en liten stump som anslutter mot eksisterende på ca 1m. Kjellervåningen vil ikke bli tilbakefylt mot (markplan). Jeg har ingen konstruksjonstegninger siden det er en så liten enkel konstruksjon.
Mine spørsmål:
Kjelleren er uisolert, og vil aldri kunne isoleres pga konstruksjonen (bygget i 1907). Det nye kjellerrommet vil heller ikke bli fullt isolert, men vil brukes som verksted. Men hvilken tykkelse på Leca skal jeg ta? 20 eller 25cm?
Hvordan gjør jeg med armering av veggene? Finnes det noe generelt man kan si?
Mot platen. Skal jeg legge første sjiktet i mørtel, eller noe annet? Så noen som hadde lagt en syltepapp under, og som mente at den deretter limte fast Lecaen i platen.
Skal jeg mure stussfugene eller kan man droppe det?
Takknemlig for alle tips da jeg aldri har murt med Leca....
Utbyggingen er i et hjørne av huset, det blir en vegg på 3m, en på 4m, og en liten stump som anslutter mot eksisterende på ca 1m. Kjellervåningen vil ikke bli tilbakefylt mot (markplan). Jeg har ingen konstruksjonstegninger siden det er en så liten enkel konstruksjon.
Mine spørsmål:
Kjelleren er uisolert, og vil aldri kunne isoleres pga konstruksjonen (bygget i 1907). Det nye kjellerrommet vil heller ikke bli fullt isolert, men vil brukes som verksted. Men hvilken tykkelse på Leca skal jeg ta? 20 eller 25cm?
Hvordan gjør jeg med armering av veggene? Finnes det noe generelt man kan si?
Mot platen. Skal jeg legge første sjiktet i mørtel, eller noe annet? Så noen som hadde lagt en syltepapp under, og som mente at den deretter limte fast Lecaen i platen.
Skal jeg mure stussfugene eller kan man droppe det?
Takknemlig for alle tips da jeg aldri har murt med Leca....
Kan ikke påstå at jeg er ekspert, men jeg har nylig murt en lignende konstruksjon som din (i mitt tilfelle en tilbygget inngang), mål 3,5 x 2 m, plate på mark i kjellerplan (10 cm tykk, utenom i kantene der fotene er 20 cm tykke). Jeg valgte å gjøre veggene 25 cm (jeg vurderte aldri engang 19 cm blokk, det føles for tynt for en bærende kjellervegg). La en syllpapp mellom platen og første skiftet. Dette er ikke for at det "limer fast" blokkene mot platen, men tvert imot for å styre ev. sprekkdannelse; veggen og platen kan bevege seg litt mot hverandre uten at sprekker oppstår. Hvis man har stort jordtrykk (dyp kjeller og lange vegger) må man sørge for at veggen ikke kan trykkes inn i huset, f.eks. med en L-formet jern i vinkelen mellom gulv og vegg (det finnes andre metoder også). Jeg armerte annenhver skift med galvat bistål, en i hver "renne" i leca-blokkene. Støtfogger murt jeg også. I øverste skift murte jeg dessuten inn noen oppstående gjengestenger, som jeg kan skru fast svillen i (den festes dessuten med fasadeplugg).
Klikk her for å svare