Det skulle være interessant å se en beregning på disse.
Min følelse er at det holder mye tynnere enn 18 på papiret...
Hva som føles bedre for oss amatører er jo en annen sak ;)
 
corre skrev:
Det skulle være interessant å se en beregning på disse.
Min følelse er at det rekker mer rett mye tynnere enn 18 på papiret...
Hva som føles bedre for oss amatører er jo en annen sak ;)
Det tror jeg også, men arbeidsinnsats og pris skiller nok veldig lite på å gå opp til 18 istedenfor 12 så føles bedre å overdimensjonere.
 
Det er sikkert overdimensjonert allerede ved 12 mm, men 18 mm eller noe på veien er jo ikke noe som forstyrrer heller, så kanskje man kan begynne å tenke på det. Å ha en lett beregning/estimering i bakhodet skader aldri, men det er kanskje relativt uvanlig. De fleste ser rart på en hvis man gir seg inn på sånne resonnementer, uansett hvor enkle og grove de er, best å snike under radaren der. :)
 
Takk for alle svar! Alltid godt å ha litt støtte fra BH når man begir seg ut på slike ukjente områder. :) Skulle huset rase sammen første vinteren så tar jeg kontakt med erstatningskrav til alle som har svart her.... Bare tuller!!! :thumbup:

Tror jeg kjører på med 15 mm på begge sider og en skrue per dm2. Den ene enden vil som sagt være synlig, så kanskje, kanskje jeg setter 12x2 i den enden. Der sitter det for øvrig en fet svær limtrebjelke i veien også, så der er jeg ikke så bekymret for at det ikke skal holde...
 
  • Liker
corre
  • Laddar…
ToRy skrev:
Takk for alle svar! Alltid godt å ha litt støtte fra BH når man begir seg ut på sånne ukjente områder. :)
Vi andre synes jo det er perfekt å teste alle amatørteorier på noen andres hus enn sitt eget....
 
  • Liker
lars_stefan_axelsson og 2 andre
  • Laddar…
Bare pass på at du ikke har en stor fest med 50 personer hoppende til Van Halens Jump oppe på loftet :)
 
  • Liker
corre
  • Laddar…
Villa vista skrev:
Se bare til at ikke ha en stor fest med 50 pers hoppende til Van Halens Jump oppe på loftet :)
Hahaha... ingen større risiko, loftet blir vel typ 10 kvadrat med 1.30 i gesimshøyde... :D
 
Da er snarere OneDirection du ikke skal hinte til naboungene om ;)
 
Jeg hadde kjørt med 25mm p30 plyfa skrulimt på begge sider med grov skrue. Mine takstoler er bygd med slik plyfa på toppen og det er beregnet av en konstruktør.

Jeg hadde dog vurdert å løfte opp taket i stedet. Burde man ikke kunne sage av de skrå takbjelkene i linje med den horisontale regelen, skyve inn en stående limtredrager under og deretter avstive hele konstruksjonen med skrulimt P30 25mm? Da slipper man å miste takhøyde inne. Takstolkonstruksjonen ville da bli endret slik at den ligner på mansardtakstoler.
 
Sist redigert:
corre skrev:
Da er snarere OneDirection du ikke skal hinte til naboens barn om ;)
Går sikkert der også, naboene er Sören, Olle, Siv å Eila. Ingen av dem er i en alder der man engang kan stave til One Direction. Derimot skal jeg nok holde kjeft om Snoddas, Hasse Kvinnaböske og Karl-Gerhards siste verk. :D
 
  • Liker
Villa vista og 1 annen
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jeg hadde dog vurdert å løfte opp taket istedenfor. '....' Da slipper man å miste takhøyde inne.
Bra tips! Vi har dog allerede senket gulvet så takhøyden er intakt. :)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.