7.622 lest ·
25 svar
8k lest
25 svar
Mulig å "skjøte" takstol?
Det tror jeg også, men arbeidsinnsats og pris skiller nok veldig lite på å gå opp til 18 istedenfor 12 så føles bedre å overdimensjonere.corre skrev:
Det er sikkert overdimensjonert allerede ved 12 mm, men 18 mm eller noe på veien er jo ikke noe som forstyrrer heller, så kanskje man kan begynne å tenke på det. Å ha en lett beregning/estimering i bakhodet skader aldri, men det er kanskje relativt uvanlig. De fleste ser rart på en hvis man gir seg inn på sånne resonnementer, uansett hvor enkle og grove de er, best å snike under radaren der. 
Takk for alle svar! Alltid godt å ha litt støtte fra BH når man begir seg ut på slike ukjente områder.
Skulle huset rase sammen første vinteren så tar jeg kontakt med erstatningskrav til alle som har svart her.... Bare tuller!!! 
Tror jeg kjører på med 15 mm på begge sider og en skrue per dm2. Den ene enden vil som sagt være synlig, så kanskje, kanskje jeg setter 12x2 i den enden. Der sitter det for øvrig en fet svær limtrebjelke i veien også, så der er jeg ikke så bekymret for at det ikke skal holde...
Tror jeg kjører på med 15 mm på begge sider og en skrue per dm2. Den ene enden vil som sagt være synlig, så kanskje, kanskje jeg setter 12x2 i den enden. Der sitter det for øvrig en fet svær limtrebjelke i veien også, så der er jeg ikke så bekymret for at det ikke skal holde...
Allvitende
· Stockholm
· 1 831 innlegg
Bare pass på at du ikke har en stor fest med 50 personer hoppende til Van Halens Jump oppe på loftet 
Jeg hadde kjørt med 25mm p30 plyfa skrulimt på begge sider med grov skrue. Mine takstoler er bygd med slik plyfa på toppen og det er beregnet av en konstruktør.
Jeg hadde dog vurdert å løfte opp taket i stedet. Burde man ikke kunne sage av de skrå takbjelkene i linje med den horisontale regelen, skyve inn en stående limtredrager under og deretter avstive hele konstruksjonen med skrulimt P30 25mm? Da slipper man å miste takhøyde inne. Takstolkonstruksjonen ville da bli endret slik at den ligner på mansardtakstoler.
Jeg hadde dog vurdert å løfte opp taket i stedet. Burde man ikke kunne sage av de skrå takbjelkene i linje med den horisontale regelen, skyve inn en stående limtredrager under og deretter avstive hele konstruksjonen med skrulimt P30 25mm? Da slipper man å miste takhøyde inne. Takstolkonstruksjonen ville da bli endret slik at den ligner på mansardtakstoler.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
