Jeg har en plan. Om planen er realistisk er en annen sak som jeg håper å få hjelp med her.
Planen er å senke innertaket i hytta for å få litt mer plass på loftet. Tanken er da å feste en ny liggende regel (lysegul 45x220) under den eksisterende takstolen (lyseblå ca 50x190), skjøte sammen den eksisterende liggende regelen med den nye ved hjelp av kryssfinerplater (lilla) og så kappe en del av den eksisterende liggende regelen (rosa). Alt ifølge den fine painttegningen.
Spørsmålet er om dette lar seg gjøre i det hele tatt? Magefølelsen sier meg at det ikke er noe problem i det hele tatt, men selvoppholdelsesdriften synes at jeg i alle fall burde forhøre meg.
Spørsmålet er da (forutsatt at det i det hele tatt går) hvilken plate man bør bruke. Tykkelse, materiale, kvalitet?
Annen info...
Takvinkel ca 20 grader, platetak, snøsonen 2,5.......
Uten noen garantier. Det burde gå. Men skjøten ville jeg gjøre med samme virke som underlagers alt et flertall fete skruer gjennomgående med mutter og skive.
Forstår selvsagt at ingen kan gi noen garantier, jeg betaler tross alt ikke for rådene.
Det finnes to grunner til at jeg ikke vil bruke regelvirke. For det første blir det i så fall ekstremt tykt der det skjøtes, 135mm. Minst i den ene enden vil reglene og dermed skjøtene være delvis synlige, og det er lettere å skjule 2x18mm enn 2x45mm. For det andre tror jeg som vectrex at plyfa egentlig er sterkere i dette tilfellet da hele platen på 400x950mm blir homogen, noe som ville vært umulig med regelvirke. Plyfa er rett og slett bedre til å ta opp skjærkreftene (eller hva de nå kalles) mellom ny og eksisterende regel. Enda bedre er kanskje 3-4mm spikplater i samme størrelse, men det vet jeg ikke om finnes???
Så har jeg fått for meg at bjørkplyfa er sterkere enn gran eller furu eller hva nå alternativet er, stemmer det? Hvor finner jeg i så fall bjørkplyfa i riktig tykkelse?
Plyfa burde funke. Men jeg ville kjørt gjennomgående også dvs mellom regel og regel. Underliggeren tar jo først og fremst opp strekkraft og jeg vet ikke om kun plyfa fikser det.
Villa vista; mener du ovenfra og ned? Det skulle jo gå å løse iofs. Kan jo senke ned fra undersiden så det ikke synes... Man kan jo kjøpe gjenget stang metervis på for eksempel Jula....
MathiasS; både ja og nei. Jeg har gjort utsparing i den nye regelen for bjelkelaget og så plassert den nye sperre ved en ny stående veggrege (sperrer og veggregler befant seg ikke nødvendigvis på eksakt samme sted før). Innerveggen er altså borte og den nye veggreglen (og sperreregelen) ligger inntil ytterveggens panel.
Som jeg ser det blir det riktig bra med limt kryssfiner og skruer, ikke nødvendigvis drivor eller massevis av dem, per dm2 er sikkert helt ok. Det er nok ikke mye som kunne være negativt med løsningen som du har tenkt deg, man skal ikke gjøre det vanskeligere enn det er og å spørre er en god start hvis man er i tvil.
Jeg er ingen konstruktør, men jeg tror ikke noe særlig på gjengestang eller bolt gjennomgående. Dragkreftene vil kunne kløyve bjelken der gjengestangen går fordi det blir dragkrefter langsmed treets årringer. Limskrudd kryssfiner er garantert sterkere.
En stor grunn til at kryssfiner er bedre enn bjelker på siden er at kryssfineret har treets årringer i alle retninger (finerlagene er innbyrdes vridd). Konstruksjonsfiner P30, 18mm eller mer tror jeg på.
Den eneste svakheten jeg kan se er om du ikke får god anlegg mellom kryssfineret og bjelkene. Den gamle bjelken kan godt være litt skjev, og da blir det vanskelig å få kryssfineret til å ligge an. Da mister du veldig mye av styrken i skjøten, så se opp for dette!
Jeg har bygget betydelig større takstoler enn disse (typ W-stoler) og brukt "vanlig" 15mm plywood til alle skjøter. Plywoodbitene festes med lim og spikerpistol.
Disse tålte i tillegg til betongstein også rekordvinteren 2010/2011, da lå over en meter snø på taket.
Store spikerplater finnes å kjøpe på den riktige byggvarehandelen, dvs optimera/fredells/XL-Bygg etc.
Men jeg tror som øvrige mer på kryssfiner, heller 12mm på hver side, enn en 18 isf.