Trodde aldri at dette skulle være vanskelig. Men jeg har satt opp første hulkillisten/taklisten i henhold til bildet. Riktig eller feil? Problemet er at jeg ikke får neste bit til å passe.
Har fått listene lakkert og har ikke materialer til å gjøre flere feil enn jeg allerede har gjort

Har fått listene lakkert og har ikke materialer til å gjøre flere feil enn jeg allerede har gjort

Ta to småbiter og sag til dem så de passer, merk deretter disse med høyre/venstre. Lag ett sett for innerhjørner og ett for ytterhjørner hvis du har det.
Når du lager småbitene er det et tips å holde dem i saga slik de skal sitte på veggen etterpå, da er det lettere å gjøre riktig. Når du sager de lange bitene vrir du bare småbitene på samme måte som den lange og sammenligner så du setter saga riktig i forhold til hvordan den lange biten ligger i saga.
Når du lager småbitene er det et tips å holde dem i saga slik de skal sitte på veggen etterpå, da er det lettere å gjøre riktig. Når du sager de lange bitene vrir du bare småbitene på samme måte som den lange og sammenligner så du setter saga riktig i forhold til hvordan den lange biten ligger i saga.
Hei og velkommen til forumet...ta 2 småbiter som du kan prøveå montere i hjørnene med så er det lettere at det blir riktig...
Lykke til
Lykke til
Medlem
· Stockholms
· 1 555 innlegg
Jeg har også problemer med dette! Man synes at man er noenlunde smart og logisk, men hålkälslist blir alltid feil. Mitt eneste tips er å kappe den skrå enden på listen først. Da kan du kappe feil noen ganger, og når det blir riktig kapper du til riktig lengde med et snitt i den rette enden.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 innlegg
Selv om dere egentlig alle tar feil. Hålkæl, som alle profilerte lister, skal kappes til, ikke gjæres i innerhjørner. Gjærede innerhjørner (i tak eller på gulvlist) vil alltid skille seg, ofte allerede ved montering siden skrue eller spiker trekker listen inn mot veggen, eller så går det fra hverandre med årstidenes påvirkning på huset. Ser dårlig ut.
Første listen settes da opp rett kuttet, og stumt mot begge veggene.
Møtende list, skjæres på skrå og skjæres til slik at den passer i montert list. Trenger ikke bli perfekt, fyll ut med billig lateksfug, og mal over når alt er montert og klart.
Hvis man setter opp ferdigmalte lister, og tror at det ikke vil være nødvendig med noen ytterligere behandling på stedet, så ser det også alltid dårlig ut. Synlige skruer/spiker og fra hverandre trukne innerhjørner.
Ovenstående beskrivelse er altså hvordan man skal gjøre hvis man vil lære seg å gjøre det helt riktig. Vil TS bare løse situasjonen nå, og har lite materiale, så gjelder tidligere svar i tråden bedre.
Første listen settes da opp rett kuttet, og stumt mot begge veggene.
Møtende list, skjæres på skrå og skjæres til slik at den passer i montert list. Trenger ikke bli perfekt, fyll ut med billig lateksfug, og mal over når alt er montert og klart.
Hvis man setter opp ferdigmalte lister, og tror at det ikke vil være nødvendig med noen ytterligere behandling på stedet, så ser det også alltid dårlig ut. Synlige skruer/spiker og fra hverandre trukne innerhjørner.
Ovenstående beskrivelse er altså hvordan man skal gjøre hvis man vil lære seg å gjøre det helt riktig. Vil TS bare løse situasjonen nå, og har lite materiale, så gjelder tidligere svar i tråden bedre.
Sist redigert:
Medlem
· Stockholms Län
· 702 innlegg
Snekkerne jeg hadde inne for noen rom brukte stumfug (altså en rett inn i veggen og den andre talt så den passet), pen løsning. Selv ble jeg gal da jeg ikke fikk det til og kjørte med kapp-/geringssag.
Problemet med min kapp-/geringssag var at de ikke kunne sages stående (var ikke plass) i sagen, noe som skapte problemer.
Dette fungerte ikke å gjøre i min lille kapp-/geringssag:
Men så fant jeg lister på nettet som viste hvordan man stilte inn kapp-/geringssagen for å kappe listene liggende. F.eks.
http://www.dewalt.com/us/mitersaws/downloads/MiterSawArticle.pdf
http://www.lowes.com/cd_Cut+Crown+Moulding+with+DEWALT+Miter+Saws_1285257812_
Konklusjon: Både snekkernes stumfuger og mine gjæringer sprekker like mye nå noen år senere. Forstår ikke hvorfor, deres skal jo være bedre, men det føles bra siden det plaget meg at jeg "slurvet" med dette momentet.
Problemet med min kapp-/geringssag var at de ikke kunne sages stående (var ikke plass) i sagen, noe som skapte problemer.
Dette fungerte ikke å gjøre i min lille kapp-/geringssag:

Men så fant jeg lister på nettet som viste hvordan man stilte inn kapp-/geringssagen for å kappe listene liggende. F.eks.
http://www.dewalt.com/us/mitersaws/downloads/MiterSawArticle.pdf
http://www.lowes.com/cd_Cut+Crown+Moulding+with+DEWALT+Miter+Saws_1285257812_
Konklusjon: Både snekkernes stumfuger og mine gjæringer sprekker like mye nå noen år senere. Forstår ikke hvorfor, deres skal jo være bedre, men det føles bra siden det plaget meg at jeg "slurvet" med dette momentet.
Man trenger vel ingen lister. Det enkleste er fortsatt å gjøre som jeg skrev tidligere i tråden, å ha 2 kortbiter som er riktige. Så legger man bare dem slik den lange biten skal ligge i sagen og stiller inn sagen for å kappe som snittet er på den korte biten.
Men visst, forknusing (eller stumfuge, har aldri hørt det uttrykket før) er vel best.
Men visst, forknusing (eller stumfuge, har aldri hørt det uttrykket før) er vel best.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 innlegg
Enklest er å ikke kjøpe større hulkillist enn det som får plass stående i kapp-/gjærsagen. Da er det bare å kjøre, men som sagt prøvbiter skader ikke da man lett gjør tankevurper og kapper feil.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 innlegg
Jeg mener stående i 45° (som på veggen). Liggende mener jeg ned på baksiden. Grunnen til at jeg trengte mine liggende "på rygg" var at de ikke fikk plass stående (45°) i min kap/ger. Da blir det komplisert hvordan man stiller inn kap/geren...
Klikk her for å svare