Skal montere inn vindu (StørrelseH5xB8) i min kjeller (lage nye hull osv) vurderer å gjøre følgende:
Sage opp i muren, montere lecabjelke over vindusåpningen jeg lager hullet så jeg får plass til kledning/ramme i hullet (vet ikke helt hva det heter) slik at jeg får en god overflate å kile vinduet (15mm) på direkte, altså tre med svillpapp under direkte på muren rundt vinduet og gjøre denne 'kledningen' så bred at den dekker hele muren og at den går i flukt med den kommende innerveggen i rommet
Tenkte å montere vinduet 10mm dypere enn ytterveggen og 'kledningen/rammen' 15mm dypere enn ytterveggen og deretter fuge alt sammen fra utsiden og skumme mellom 'kledningen/rammen' fra innsiden
Hva synes dere som kan dette om denne løsningen??
Sage opp i muren, montere lecabjelke over vindusåpningen jeg lager hullet så jeg får plass til kledning/ramme i hullet (vet ikke helt hva det heter) slik at jeg får en god overflate å kile vinduet (15mm) på direkte, altså tre med svillpapp under direkte på muren rundt vinduet og gjøre denne 'kledningen' så bred at den dekker hele muren og at den går i flukt med den kommende innerveggen i rommet
Tenkte å montere vinduet 10mm dypere enn ytterveggen og 'kledningen/rammen' 15mm dypere enn ytterveggen og deretter fuge alt sammen fra utsiden og skumme mellom 'kledningen/rammen' fra innsiden
Hva synes dere som kan dette om denne løsningen??
Spørsmålet er hva som finnes over den kommende vindusåpningen. Er det en eksisterende vegg på kortsiden trenger du ikke anta at det kommer ned noen større last på kjellerveggen. Men det kan likevel være lurt å følge denne metoden for å unngå setningsproblemer.
Hakk opp en renne over vindusåpningen fra innsiden, så bred som vinduet skal være + 25 cm p.b.s. om det og maks halve veggens tykkelse. Skaff en (eller to, avhengig av om det er kort- eller langvegg) UPE (eller UNP) fra skroten, så lang(-e) som rennen er og 10-14 cm høy(-e) (avhengig av belastning og vindusbredde og hva du kan få tak i). Smør den med rustbeskyttelsesmiddel og skyv den inn i rennen med 'ryggen' mot gjenværende del, slik at den ligner en stående hakeparentes. Kile under U-profilen med jernbiter til den ligger i spenn mot overkanten. Du kan i forkant ha lagt på sementmørtel på øvre flens som ikke er flytende. Pakk så jordfuktig sementmørtel under opplegget.
Er det en langvegg gjør du så om samme operasjonen fra utsiden og bolter samme U-ene i livet med noen bolter så du får en I-bjelke.
Fyll deretter med en blanding av lecakuler og sementmørtel (sement+sand+vann) til en glatt vegg.
Sag så opp vindusåpningen og puss av smygene. Sett inn ditt vindu og bor for karmskrue i plastplugg. (Finnes spesielle slike å kjøpe i faghandelen.)
Skumme skal du gjøre fra utsiden. Fuge skal du gjøre fra innsiden. Ellers var alt riktig.
Hakk opp en renne over vindusåpningen fra innsiden, så bred som vinduet skal være + 25 cm p.b.s. om det og maks halve veggens tykkelse. Skaff en (eller to, avhengig av om det er kort- eller langvegg) UPE (eller UNP) fra skroten, så lang(-e) som rennen er og 10-14 cm høy(-e) (avhengig av belastning og vindusbredde og hva du kan få tak i). Smør den med rustbeskyttelsesmiddel og skyv den inn i rennen med 'ryggen' mot gjenværende del, slik at den ligner en stående hakeparentes. Kile under U-profilen med jernbiter til den ligger i spenn mot overkanten. Du kan i forkant ha lagt på sementmørtel på øvre flens som ikke er flytende. Pakk så jordfuktig sementmørtel under opplegget.
Er det en langvegg gjør du så om samme operasjonen fra utsiden og bolter samme U-ene i livet med noen bolter så du får en I-bjelke.
Fyll deretter med en blanding av lecakuler og sementmørtel (sement+sand+vann) til en glatt vegg.
Sag så opp vindusåpningen og puss av smygene. Sett inn ditt vindu og bor for karmskrue i plastplugg. (Finnes spesielle slike å kjøpe i faghandelen.)
Skumme skal du gjøre fra utsiden. Fuge skal du gjøre fra innsiden. Ellers var alt riktig.
Vurderer litt på den beste metoden å sage opp hullet...vinkelsliper?? Finnes det ikke bedre greier å leie?? Og hvem leier ut slikt? (GBG)imported_Byggaren skrev:Spørsmålet er hva som finnes over den kommende vindusåpningen. Er det en eksisterende vegg på kortsiden, trenger du ikke anta at det kommer ned noen større last på kjellerveggen. Men det kan likevel være lurt å følge denne metoden for å unngå setningsproblemer.
Hakk opp en renne over vindusåpningen fra innsiden, så bred som vinduet skal være + 25 cm p.b.s. om det og maks halve veggens tykkelse. Skaff en (eller to, avhengig av om det er kort- eller langvegg) UPE (eller UNP) fra skroten, så lang(-e) som renna er og 10-14 cm høy(-e) (avhengig av belastning og vindusbredde og hva du kan få tak i). Smør den med rustbeskyttelsesmiddel og skyv den inn i renna med 'ryggen' mot den gjenværende delen, slik at den ligner en stående hakeparentes. Kile under U-profilen med jernbiter til den ligger tett mot overkanten. Du kan i forkant ha lagt på sementmørtel på den øvre flensen som ikke er flytende. Pakk så inn jordfuktig sementmørtel under opplagene.
Er det en langvegg gjør du deretter samme operasjon fra utsiden og bolter samme U-ene i livet med noen bolter så du får en I-bjelke.
Sag deretter opp vindusåpningen og puss av smygene. Sett inn vinduet og bor for karmeskruer i plastplugg. (Det finnes spesielle slike å kjøpe i faghandelen.)
Skum skal du gjøre fra utsiden. Fuging skal du gjøre fra innsiden. Ellers var alt riktig.
Diamantsag er bedre. Du kan leie en slik fra maskinutleiefirmaer i Gbg (søk på hitta.se eller eniro.se). Du finner dem under Bygg-Arbeidsmaskiner-Utleie. Eller gå direkte til NCC og SKANSKA. De leier også ut.
Siden du bare skal ha et lite vindu vil derimot en diamantsag koste deg mye å leie + at den ikke er lett å håndtere for en uerfaren person (i prinsippet en elektrisk motor som går på skinner horisontalt og vertikalt ved saging vannrett og loddrett og på hjul ved saging nedover og stor (vannkjølt) diamantbesatt sagklinge montert direkte på akselen).
Bedre da å leie en elektrisk borhammer med flatmeisel og slå ut gluggen fra begge sider. En vinkelsliper takler antageligvis ikke veggtykkelsen like bra. Men den kan være grei å begynne med slik at du får rette snitt i veggen.
Siden du bare skal ha et lite vindu vil derimot en diamantsag koste deg mye å leie + at den ikke er lett å håndtere for en uerfaren person (i prinsippet en elektrisk motor som går på skinner horisontalt og vertikalt ved saging vannrett og loddrett og på hjul ved saging nedover og stor (vannkjølt) diamantbesatt sagklinge montert direkte på akselen).
Bedre da å leie en elektrisk borhammer med flatmeisel og slå ut gluggen fra begge sider. En vinkelsliper takler antageligvis ikke veggtykkelsen like bra. Men den kan være grei å begynne med slik at du får rette snitt i veggen.
[/QUOTE] Skumme skal du gjøre fra utsiden. Fuge skal du gjøre fra innsiden. Ellers var alt riktig.[/QUOTE]
Har nå saget opp og pusset klart!
Fundere på hvordan vinduet skal monteres i muren, vil montere så langt ut som mulig for å få en dyp vinduskarm på innsiden, hvor langt ut kan jeg sette vinduet?
Og hvordan får jeg til utsiden? har sett kjellere på eldre hus hvor det er fuget rundt vinduet på utsiden?! (har ikke råtnet på 30 år ihvertfall.)
Om man nå skummer dit vinduene, da blir det vel uansett ingen ventilasjon av selve karmen, hva spiller det da for rolle om man fuger på utsiden i stedet??
Vil helst slippe vinduslistverk på mine kjellervinduer!
Er det noen som har en bra løsning?
Har nå saget opp og pusset klart!
Fundere på hvordan vinduet skal monteres i muren, vil montere så langt ut som mulig for å få en dyp vinduskarm på innsiden, hvor langt ut kan jeg sette vinduet?
Og hvordan får jeg til utsiden? har sett kjellere på eldre hus hvor det er fuget rundt vinduet på utsiden?! (har ikke råtnet på 30 år ihvertfall.)
Om man nå skummer dit vinduene, da blir det vel uansett ingen ventilasjon av selve karmen, hva spiller det da for rolle om man fuger på utsiden i stedet??
Vil helst slippe vinduslistverk på mine kjellervinduer!
Er det noen som har en bra løsning?
Jeg skal altså pusse direkte mot vinduskarmen og skråne ned på muren og sidene? typ en fuge, men av vanlig pussmørtel?imported_Byggaren skrev:
Alternativ > Sitter og leser litt monteringsinstruksjoner på vinduer...imported_Byggaren skrev:
Elitfönster mener at man kan montere noe de kaller for smygbleck som er i metall, en type L-profil kan jeg tenke meg, finner ingen på nettet som ser ut til å selge dette ?? Noen som vet?
Det kanskje er et bedre alternativ p.g.a. værforholdene, litt slitsomt å pusse nå når det er minusgrader på nettene...
Ja det er vanlig 0,71 mm forzinket metall som vanligvis er hvit- eller svartmalt i stil med et vindusblekk, men uten omslag på den frie kanten. De er i stedet rett avklipte og har en liten ankanting mot murverket i den frie siden samt i siden mot karmen en oppvikk i Z-form, der den frie delen bare er et par millimeter bred for å kunne bankes inn i karmtreet om spor mangler. Utseendemessig ville jeg dog unngå dem og vente til våren med puss.Haegermeister skrev:Alternativ > Sitter och leser litt monteringsinstr. på vindu...
Elitfönster mener at man kan montere noe de kaller for smygbleck som er i metall noen type L-profil kan jeg tenke meg, finner ingen på nettet som ser ut til å selge dette ?? Noen som vet?
Det er kanskje et bedre alternativ p.g.a. værforholdene, litt slitsomt å pusse nå når det er minusgrader på nettene...
Du kan trolig finne det på byggevarehusene. Brukes i noen tilfeller også som overblekk over vinduer i trefasade.