Har en trapp fra helvete som gjør det umulig å bære opp noen større møbler til overetasjen. Nå har vi en ny sofa som har stått i flere måneder i påvente av at vi skal få en barnefri helg for å kunne gjøre et større inngrep.
Pratet med trappemontøren som sa at det skulle gå an å ta ned rekkverket og "hjørne"stolpen (og midlertidig erstatte med en kile mot gulvet) for å lette arbeidet.
Jeg har skrudd løs alle skruer og tatt bort alle trinnene som sitter fast i stolpen bortsett fra det vinklete trinnet i hjørnet som er fastkilt i stolpen. Jeg kan ikke for mitt liv forstå hvordan jeg skal få løs dette siden også vangen er kilt i stolpen.
Den eneste logiske forklaringen jeg kan komme på (og det jeg er redd for) er at en av vangene og trinnene er montert separat og så har dette blitt løftet på plass.
Noen med erfaring som kan bekrefte min teori eller komme med et godt råd til en desperat hjemmemekker som snart tar frem øksen.
Ja man pleier å bygge sammen trappen for så å løfte den på plass. Går det ikke an å løfte opp hjørnesteget så pass at du kan lirke og løfte det ut? Hvis ikke må du skru løs resten av trinnene for å kunne få bort stolpen.
Ja, trappen er tenkt å være i bruk igjen når 2,5-åringen kommer hjem på mandag.
Alle skruene i stolpen er løse. Jeg har forsøkt å løfte på hjørnetrinnet ved veggen, men dels skrapes maling og gips bort og dels er jeg redd for å knekke stolpen der trinnet er kilet inn.
Men... Om ingen hittil har sagt at jeg er helt på villspor, så får det nok bli å bruke mer vold-prinsippet.
Hvordan ser stolpen ut ned mot gulvet?
Står stolpen på gulvet eller går gulvet rundt stolpen?
Hvordan sitter vangstykket fast i stolpen?
Det kan være slik at mer eller mindre alle trinnene (bortsett fra hjørnesteget) må løsnes fra vangstykket, som deretter løftes litt til siden, da løsner hjørnesteget.
...
Det kan være slik at mer eller mindre alle trinnene (foruten hjørnetrinnet) må løsnes fra vangstykket, som deretter løftes litt til siden, da løsner hjørnetrinnet.