Prosjekt inngangstrapp
Hadde tidligere en tråd om ideer men nå skjer planleggingen på ordentlig.

Tidligere tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/entretrappa-i-stal-och-granit.551358

Den gamle betongtrappen er borte og bare som bilde før.
En AI-bilde legges ved + en video over tankene
Ny trapp skal bygges med en stålramme (svart) og med lysegrå granitt-trinn.

- Granitt-trinnene har mål 1500 x 350 x 30 mm
- Vangstykkene kjøpes ferdige, 6 trinn
- Stålprofiler skal bestilles

Vil gjerne få synspunkter på stålkonstruksjonen og dens bæreevne så ikke granittplatene sprekker, men ønsker selvsagt ikke gjøre mer enn nødvendig.
Dimensjon grunnramme: 100 x 50 x (3-4 mm)
Eventuelle forsterkninger (oransje): 40 x 40 x 3 mm

Utvendig trapp med tre gelender fører til en hvit inngangsdør på et hus med gul mursteinsfasade. Steinterrassen er omgitt av grønt gress. Trapp med sorte metallrekkverk foran en dør på en gul teglsteinsbygning.

Video over konstruksjonen (alternativ, akkurat nå)

Et par bilder til og presisering at jeg gjerne vil ha tilbakemelding/meninger om konstruksjonen, om de oransje forsterkningene trengs eller om jeg bør tenke annerledes

3D-modell av en prefabrikkert betongtrapp med synlige mål og oransje forsterkninger, laget i SketchUp.
3D-modell av en trappestruktur i SketchUp med måltegninger, med søknad om tilbakemelding på behovet for oransje forsterkninger.
3D-modell av en konstruksjon med en trapp og et gulv, detaljerte oransje forsterkninger. Bruker vurderer behovet for forsterkninger.

Kanskje gått glipp av noe, men skal du gjøre jobben selv eller hyrer du noen som sveiser?

Skal sveise selv er tanken.

Skal bygge liknende, kanskje 20mm granitkeramikk dog, men vil ha dekkede trinn (sattetrinn), men ferdige vange er jo ikke direkte tilpasset for det, lurer på hvordan jeg skal kunne bruke sånne likevel.

Jeg har bare 4 trinn, men selve plattformen står i terreng, hvilket innebærer stylter, 2m+, tenkte bruke 100x100 til søyler (estetikk) og tynnere til plattformen. Har tenkt lignende forsterkninger som deg, men var inne på vinkeljern i bakkant på trinnene da jeg også vil ha sattetrinn.

Hvor selvbærende er granitten?

Siden min blir høy, skulle jeg dessuten slippe glipper, tenkte ha sykkelskur under.

Hva blir det for søyler eller annet å stå på?

@MercedesGUS jeg har faktisk forlatt mitt prosjekt og tenkt om. Litt av mine tanker.

Granitstein er jo et naturlig materiale og mer følsomt for spenninger og sprekker.
Så jeg var skeptisk til å kunne bygge et tilstrekkelig stabilt fundament slik at steinene ikke blir den svake delen. Man vil jo ikke heller dimensjonere for mye unødvendig, og med mine konstruksjons/beregningskunnskaper føltes det som gjetninger.
Jeg kan sveise, men har ikke sveiset på ganske lenge, kunne sikkert fungert å øve opp igjen.
Så er det litt mer utfordrende å kjøpe stålprofiler, ofte i 6 m lengder og bestilling med levering med lastebil.
osv osv....

Jeg så rett og slett for mange hindringer så jeg tenkte om.

Nå blir det en plattform i limtre til det som vises og vanlige lekter i mellom. Dette kan man jo kjøpe på lokale "ByggMax" så enklere.
Har kjøpt 3 stk vangebiter i galvanisert stål men vurderer akkurat nå om jeg skal bruke disse eller lage egne vangebiter i tre....
Hele rammen skal males svart.
På dette vil jeg legge Bangkirai terrassebord.
Som rekkverk blir det stål med en håndlist i tre jeg allerede har kjøpt.

Trinnene hadde jeg allerede kjøpt, men solgte disse med kraftig tap.

Jeg føler meg likevel fornøyd med beslutningen. Blir nok litt varmere i utseendet
Gi gjerne tilbakemeldinger, synspunkter,...

Et AI-bilde

Trapp med svart metallrekkverk og trinn av Bangkirai, utenfor en gul murvegg ved en hvit dør.

• Liker
gorseh
  • Laddar…
På vei ....

• Utvendig trapp til inngangsdør på gul mursteinbygning, med tretrinn og metallramme.
  • Nybygd trapp av tre og metall ved inngangsdør til murhus med gul teglstein.
  • Trapp med tre trinn fører opp til hvit dør på gul tegelfasad. Svart postkasse med nummer 7 står til høyre.
  • Utendørs tretrapp og postkasse ved inngang til et gult mursteinshus, omgitt av en steinmur og plen.
  • Liker
Tjoba
  • Laddar…
4integration 4integration skrev:
På vei ....
Stilig, holder akkurat på med å lage kappliste for stål...

• Liker
Tjoba
  • Laddar…
MercedesGUS MercedesGUS skrev:
Snyggt, holder akkurat på å lage kappeliste for stål...
Spennende, er i valget og kvalet hvordan jeg skal gjøre det selv.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.