Livsfarlig vet jeg ikke... Men når jeg "sprenger" stein ved hjelp av ohm's lov, så når jeg temperaturer på litt over 1100 grader lokalt. Og det materialet som enklest og billigst holder varmen tilbake og får den inn i steinene er nettopp mineralull i minst 15cm lag.

Og en ting er sikkert, det lukter ape av gassene som avgis, og man får garantert hodepine og sviende øyne på ganske kort tid!!

Ullen holder ikke for disse temperaturene, dvs den smelter lokalt der varmen er som høyest.

Så visst noe dritt er det...

Jo skal jeg gjøre noe større så har jeg maske. Men forrige uke skulle jeg bare kutte litt for VP rør i gammel isolasjon etter å ha åpnet en vegg.... og ikke trodde man at det skulle trenge maske da, men visst fikk jeg følelsen.

At ikke mineralull er som asbest vet jeg. Men man kan ikke la være å tenke at det var ikke så lenge siden både asbest og røyking ble ansett som ufarlig....

TorpAnders skrev:
Livsfarlig vet jeg ikke... Men når jeg "sprenger" stein med hjelp av ohm's lov så når jeg temperaturer på en bit over 1100 grader lokalt. Og det materialet som enklest og billigst holder varmen igjen og får inn den i steinene er nettopp mineralull i minst 15 cm lag.

Og en sak er sikker, det lukter ape av gassene som avgis og man får garantert hodepine og sviende øyne på ganske kort tid!!

Ullen holder ikke for disse temperaturene, dvs den smelter lokalt der varmen er som høyest.

Så visst noe dritt er det..
Det er akkurat dette jeg mener. Noe farlig er det.

Akkurat det du mener? At mineralull blir farlig ved 1100 grader? Hvis du har lest Pastas innlegg tidligere så får du en forklaring på hva som skjer når man varmer opp isoleringen.

Har man problemer med det i sitt hus så har man også problemer med at huset brenner for fullt.

TorpAnders skrev:
Livsfarlig vet jeg ikke...
Men når jeg "sprenger" stein ved hjelp av ohms lov så når jeg temperaturer på en bit over 1100grader lokalt.
quote]
Det der høres interessant ut. Hvordan sprenger du stein med Ohms lov?

jon_h skrev:
Akkurat det du mener? At mineralull blir farlig ved 1100 grader? Hvis du har lest Pastas innlegg tidligere, får du en forklaring på hva som skjer når man varmer opp isolasjonen.

Har man problemer med det i huset sitt, har man også problemer med at huset brenner for fullt.
Man vil jo ikke erte opp en forumgud men!.

Vet du hva som skjer når man kaster isolasjon på søppelfyllingen? Hva tror du de gjør med den?

Hva da terge opp..? Det er andre gangen noen kommer med en spydig kommentar om at det står "Forumgud". Tror du jeg har skrevet den tittelen selv?

Jeg trodde det handlet om helsefaren med å ha mineralull i huset. Hvis de brenner den på avfallsanlegget, noe jeg antar at du mener, innebærer det ikke at det er helsefarlig eller miljøfarlig av seg selv. Det finnes massevis av stoffer som ville vært farlige hvis man pustet dem inn direkte i høy konsentrasjon, men som renset i forbrenningsanleggene og/eller fortynnet i luften er fullstendig ufarlige. Monoisocyanater tilhører disse.

Det føles som om den enkleste løsningen er at du avstår fra å bruke mineralull helt, Juvefarmer. Det er jo en frihet vi enn så lenge har i dette landet.

Selv har jeg nok aldri hatt 50 gr Celsius i huset, enn mindre 190 gr eller 1000-1100 gr, så jeg er moderat bekymret må jeg si.

I ærlighetens navn føles det litt som problemene med el-allergi; vi er mange som har strøm hjemme men få blir rammet av problemer på grunn av den.

Tror (stoler) man ikke på et materiale finnes det vel alternativer, eller...

MVH
Ronnie

juvefarmer skrev:
Man vil jo ikke irritere en forumgud men!.

Vet du hva som skjer når man kaster isolasjon på dynga? Hva tror du de gjør med den?
Hvorfor tror du at man brenner mineralull på dynga?

Mineralull brenner ikke og ville kreve mye energi for å smeltes.
Mineralull går til gjenvinning hvis den sorteres riktig.

Det finnes til og med spesialiserte selskaper på området.

FEAB Isolerproffs - Gjenvinning

/Patrik

Vi har fått en redegjørelse for hva som skjer når mineralull varmes opp, hva nytt står i rapporten (som du jo hadde lest men likevel synes skal bli spennende å se?)

Hva som skjer med den mineralull jeg kaster på dynga vet jeg. Den havner i deponi da den ikke er brennbar sammen med keramikk, gipsskiver osv. Dette kan jo naturligvis variere mellom ulike kommuner og hvordan de har valgt å håndtere sitt avfall. Med tanke på den mengden mineralull som brennes opp den veien skulle jeg nok ikke være bekymret hvis det var tilfelle. Ville jo en vanlig husbrann trolig generere mer slike gasser enn hva avfallsforbrenningen gjør.

Bakelitt som utgjør bindemiddelet i mineralull er et kjent materiale som jeg nok skulle ville påstå at de burde ha funnet feil på ved dette tidspunktet den andre bestanddelen er glass og om det ikke tåler 50 graders oppvarming, vasker du da ikke heller dine glass i oppvaskmaskin? i alle fall min oppvaskmaskin kommer jo opp i 65 grader.

//Unigas

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.