Jeg har hørt rykter om at mineralull skal være livsfarlig ved oppheting.
Allerede ved så lave temperaturer som 50 grader skal den begynne å slippe ut farlige gasser.
Dette er jo ganske bekymringsfullt med tanke på at mineralull finnes overalt i huset, blant annet i ovnen.
Allerede ved så lave temperaturer som 50 grader skal den begynne å slippe ut farlige gasser.
Dette er jo ganske bekymringsfullt med tanke på at mineralull finnes overalt i huset, blant annet i ovnen.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
betraktende ovnen så står det jo i bruksanvisningen at man skal brenne av ovnen før man bruker den første gang, eksempel nedenfor:
Før du bruker ovnen for første gang, må du
brenne av den. Gjør slik:
Sett på over/undervarme samt maksimal temperatur. Ovnsluken skal være lukket.
Luft i kjøkkenet. Slå av ovnen når lukt og
røykutvikling har opphørt.
Tørk av ovn, luke og steg med varmt
[vann og håndoppvaskmiddel. Tørk tørt.[
Før du bruker ovnen for første gang, må du
brenne av den. Gjør slik:
Sett på over/undervarme samt maksimal temperatur. Ovnsluken skal være lukket.
Luft i kjøkkenet. Slå av ovnen når lukt og
røykutvikling har opphørt.
Tørk av ovn, luke og steg med varmt
[vann og håndoppvaskmiddel. Tørk tørt.[
Hvorfor tror du at man ikke kan kaste på mineralull på sankthansbålet?
Jeg vet at det er av stein men det er jo noe som binder det sammen. Der er det farlige.
Og du, prøv å brenne mineralullsplater og stå rett ved siden av.
Jeg vet at det er av stein men det er jo noe som binder det sammen. Der er det farlige.
Og du, prøv å brenne mineralullsplater og stå rett ved siden av.
Her er Paroc sitt sikkerhetsdatablad for plater og matter av steinull:juvefarmer skrev:
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/SDS_Paroc_stenull.doc
"Produktene er kjemisk stabile og mangler reaktivitet. Ved temperaturer over ca 190 °C påbegynnes nedbrytning av bakelitt (bindemidlet). Første gang steinullsprodukter opphetes til disse temperaturene kan derfor helsefarlige gasser utvikles. Emisjonen er dog kortvarig. Sørg for god ventilasjon så lenge lukt forekommer og unngå å oppholde deg i ubehagelig røyk. Om dette er nødvendig, bruk personlig verneutstyr, se punkt 8."
Årsaken til at du ikke får kaste mineralull på sankthansbålet er rimeligvis fordi den ikke brenner og brukes vanligvis til brannisolering.
Når du brenner opp mineralullplatene hva bruker du da?
"Smeltepunkt
Ved temperaturer over ca 1 000 °C mykner og smelter glasset i steinullen. Egentlig smeltepunkt mangler."
Mineralull er det siste jeg ville bekymret meg for hva gjelder helseskadelige gasser ved oppvarming, betydelig større risiko med farger, lim og plast som brukes overalt.
/Patrik
Jeg har nettopp lest et interessant dokument om det farlige med mineralull fra en professor som jobber med arbeidsmiljø.
Dessverre kan jeg ikke legge det ut her ennå.
Men tro meg, noe er virkelig rart her!
Jeg kommer til å legge det ut når jeg kan.
Dessverre kan jeg ikke legge det ut her ennå.
Men tro meg, noe er virkelig rart her!
Jeg kommer til å legge det ut når jeg kan.
Skal bli meget interessant å lese dette dokumentet selv om jeg personlig tror at det er enda en "akrylamidalarm" der det viser seg at visst, det er usunt med oppvarmet mineralull, om man puster inn gasser fra tilsvarende 40kg brent ull per dag.
Men jeg kan ta feil. Denne professoren er kanskje noe stort på sporet.
Men jeg kan ta feil. Denne professoren er kanskje noe stort på sporet.
føles som akrylamidalarmet...juvefarmer skrev:
er det luktløse gasser eller stinkere... og er de farlige over tid eller er det en gass som tar livet av deg i for stor konsentrasjon med en gang etc...
om min mineralull brenner så tenker jeg ikke være i mitt hus uansett
Ved oppvarming av mineralull har det lenge vært kjent at det oppstår monoisocyanater. Monoisocyanater anses å være irriterende på slimhinner i øyne og luftveier, men ikke alvorlig toksiske. Fenol-formaldehydharpiks som brukes som bindemiddel i mineralull trenger temperaturer over 190° for å brytes ned og danne monoisocyanater.
Dette kan leses på arbeidsmiljøverket:
http://www.av.se/webbshop/pdfroot/adi_200.pdf
"Monoisocyanater er ved romtemperatur flyktige væsker eller gasser. Væsken avgir gasaktige damper ved romtemperatur. Ved høyere temperaturer er de helt gassformige. Monoisocyanater brukes ikke i norsk industri. De oppstår kun som luftforurensninger ved oppvarming. Monoisocyanater kan oppstå når polyuretaner brytes ned gjennom kraftig oppvarming og også ved kraftig oppvarming av visse andre materialer og materialkombinasjoner, bl.a. fenol-formaldehydharpiks som brukes som bindemiddel i mineralull."
"Monoisocyanatene er irriterende på slimhinner i øyne og luftveier. Nåværende forskning har ikke vist at de kan gi allergi."
"Utsattes man kun for monoisocyanater som dannes ved termisk nedbrytning av fenol-formaldehydharpikser, trenger man bare gjennomgå en grunnleggende undersøkelse."
Det fullkomment hagler med varslingsrapporter om forskjellige giftige og farlige stoffer fra ulike professorer og institutt det ene mer giftig enn det andre. Disse rapportene eller ryktene om rapporter har ingen større verdi før den dagen arbeidsmiljøverket eller kjemikalieinspeksjonen gir rapport om at det virkelig er skadelig.
/patrik
Dette kan leses på arbeidsmiljøverket:
http://www.av.se/webbshop/pdfroot/adi_200.pdf
"Monoisocyanater er ved romtemperatur flyktige væsker eller gasser. Væsken avgir gasaktige damper ved romtemperatur. Ved høyere temperaturer er de helt gassformige. Monoisocyanater brukes ikke i norsk industri. De oppstår kun som luftforurensninger ved oppvarming. Monoisocyanater kan oppstå når polyuretaner brytes ned gjennom kraftig oppvarming og også ved kraftig oppvarming av visse andre materialer og materialkombinasjoner, bl.a. fenol-formaldehydharpiks som brukes som bindemiddel i mineralull."
"Monoisocyanatene er irriterende på slimhinner i øyne og luftveier. Nåværende forskning har ikke vist at de kan gi allergi."
"Utsattes man kun for monoisocyanater som dannes ved termisk nedbrytning av fenol-formaldehydharpikser, trenger man bare gjennomgå en grunnleggende undersøkelse."
Det fullkomment hagler med varslingsrapporter om forskjellige giftige og farlige stoffer fra ulike professorer og institutt det ene mer giftig enn det andre. Disse rapportene eller ryktene om rapporter har ingen større verdi før den dagen arbeidsmiljøverket eller kjemikalieinspeksjonen gir rapport om at det virkelig er skadelig.
/patrik
Gasser har jeg ikke tenkt på men hver gang om jeg har "leket" med isolasjon med kløe og irritasjon i luftveiene og hals så sender jeg en tanke til asbest og funderer på hvordan kroppen bryter ned f.eks. glaspulver og da hvor "nyttig" isolasjon kan være :S
Mineralullsfibrene bærer irritasjon på hud og slimhinner men er ikke kreftfremkallende ved innånding.Linnex skrev:
Forskjellen mot asbest er at asbestfiberne er mindre og har en struktur som gjør at de fester seg nesten som hullinger, asbestfibrene gir da en permanent irritasjon som kan føre til kreft.
/Patrik
Gøy å se hva alle synes.
Jeg er enig i at det kan ikke være bra. Jeg har nettopp renset gammel isolasjon i mitt hus. Etter første dag begynte jeg å bruke maske.
Jeg kommer tilbake når jeg kan fortelle mer om hvilke giftstoffer det er.
Hvis det fantes noe annet å isolere med som er litt dyrere men som isolerer minst like bra, ville dere da velge dette?
Jeg er enig i at det kan ikke være bra. Jeg har nettopp renset gammel isolasjon i mitt hus. Etter første dag begynte jeg å bruke maske.
Jeg kommer tilbake når jeg kan fortelle mer om hvilke giftstoffer det er.
Hvis det fantes noe annet å isolere med som er litt dyrere men som isolerer minst like bra, ville dere da velge dette?
Om det av tekniske grunner var berettiget, f.eks. ikke kan bli fuktig eller var lettere å få på plass uten at sprekker oppstod.juvefarmer skrev:
Systemene med celleplast på taket for å unngå muggluft er f.eks. interessant, jeg er mer redd for mugg enn steinull når det gjelder min helse!
Jeg kunne til og med tenke meg noe som var billigere og isolerte litt dårligere for å fylle de siste 45mm mellom diff-sperren og innvendige veggplater. Rommet jeg planlegger hovedsakelig for elføring, kjedelig å ha steinull der, rent håndteringsmessig!
Som du hører føler jeg meg ikke direkte bekymret.
"Klintberg og rotten i pizzaen"