Hei alle.. vi har en mur som avskiller vår og naboens tomt. På vår side er det murt med mexitegel.. (noe Gud burde ha forbudt..) sannsynligvis er muren murt allerede når huset ble bygget (1968/-69). Vi har bodd her siden -81. Er den tredje eieren av eiendommen. Det var nok pent i begynnelsen..men nå etter tidens påvirkning har mexi 'teglsteinene' begynt å falle ut av muren. Dog 'bare' de ytterste 2-3 cm. I midten av muren er både sementert mur og også bygget av gul 'ekte' tegl. Naboen har noe annet steinmateriale som ser ut til å holde. Til mitt spørsmål.. er det mulig å mure opp ny overflate/ 'fasade' på muren? Eller må den rives?
Jeg tenker at det er mest hensiktsmessig å banke bort mexiteglet, gjøre rent og deretter mure opp igjen med noe holdbart. Har vurdert rød tegl da huset er oppført i dette.
Jeg tenker at det er mest hensiktsmessig å banke bort mexiteglet, gjøre rent og deretter mure opp igjen med noe holdbart. Har vurdert rød tegl da huset er oppført i dette.
Trolig er mexiteglet bare et dekorativt skall, de pleier sjelden å være bærende. Så sannsynligvis kan du gjøre som du beskriver.
Formelt er murer søknadspliktige, så hvis du vil endre uttrykket ved å bytte utvendig materiale slik at det ser påtagelig annerledes ut, krever det byggetillatelse. Å bare reparere den eksisterende muren, f.eks. med ny mexitegl-lignende stein, krever ikke byggetillatelse. (Men det kan nok sees som den mildeste graden av "svartbygge" å bytte til en annen stein på eksisterende mur. Bare ingen naboer irriterer seg over det, så.)
Formelt er murer søknadspliktige, så hvis du vil endre uttrykket ved å bytte utvendig materiale slik at det ser påtagelig annerledes ut, krever det byggetillatelse. Å bare reparere den eksisterende muren, f.eks. med ny mexitegl-lignende stein, krever ikke byggetillatelse. (Men det kan nok sees som den mildeste graden av "svartbygge" å bytte til en annen stein på eksisterende mur. Bare ingen naboer irriterer seg over det, så.)
Om bare melder fra at du renoverer til de som jobber med byggesøknader, så kan du nok få et enkelt OK som svar.
Har fått svar i dag...nei...jeg trenger ikke byggetillatelse, så lenge muren ikke blir høyere. F.eks. rød fasadestein, frostsikker trenger heller ikke byggetillatelse i min kommune. Takk for innleggene deres og interessen deres. Mvh Göran
Klikk her for å svare