Hei!
Murpipa i kjelleren har en skikkelig dårlig puss + påbygning av en rad med mexitegl på hver side. Hva er mine alternativer for finish når jeg har revet av puss og mexitegl? Er det lett å fornye mørtelen og gjøre overflaten pen for en "naken" finish?

Og jeg antar at mexiteglet ikke har noen bærende funksjon siden ingenting hviler på steinene + at resten av murpipa på markplan og loft ikke har disse mexisteinene.

• Murstein stablet rundt en murvegg i en kjeller med skadet puss og mexitegel. Gjenstander ligger rundt, blant annet en støvsuger og plastdeksel.
Claes Sörmland
Du ser ut til å ha startet bra. Fortsett å fjerne mexitegeltilbygg og lignende. Du må nok mure igjen en del hull også, vurder om du trenger sotluke der for å komme til kanalen. Det er nesten et krav hvis det er ildsteder tilkoblet høyere opp. Skaff en gasstett luke, det finnes ulike i støpejern i handelen.

Og puss opp. Kjøp pussmørtel på sekk og følg produsentens instruksjoner. Det viktigste for å få det rett og pent er at du setter avtrekksbaner slik at du kan dra av pussen etter at du har kastet den på med en planke. De kan lages med trelister som før, eller så kjøper man de som tilbys for formålet av metall i handelen:

https://www.hornbach.se/p/avdragsba...JUJB7O43hSOOqjtyAukR6m6qpmNvuv2xoCDFgQAvD_BwE

Halve jobben er å sette alt i stand for pussingen og plastre inn samt rengjøringen etterpå. Selve pussingen går fort.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du ser ut til å ha begynt bra. Fortsett å fjerne mexitegelpåbyggnader og lignende. Du må nok mure igjen en del hull også, vurdere om du vil ha sotluke der for å komme til kanalen. Er nesten et krav hvis det er ildsteder tilkoblet høyere opp. Skaff en gasstett luke, finnes ulike i støpejern i handelen.

Og puss om. Kjøp pussmørtel på sekk og følg produsentens instruksjoner. Det viktigste for å få det rett og pent er at du setter avdragsbaner slik at du kan dra av pussen etter at du har kastet den på med en planke. De kan lages i trelister som før eller så kjøper man de som tilbys for formålet av metall i handelen:

[lenke]

Halve jobben er å stille alt i orden for pussingen og plastre inn samt ryddingen etterpå. Selve pussingen går fort.
Takk for grundig svar! Har nå revet av all gammel puss og mexitegel, skulle ha plastret inn ordentlig før for ryddingen tok lengre enn rivingen. Antar at det er en sånn feil man bare gjør en gang...

Må nok leie inn murerhjelp uansett for jeg hadde gjerne flyttet røret til venstre side så jeg kan ha en ny mindre peis ved siden av istedenfor som den gamle som stod foran. og da kan de like gjerne gjøre omfuging og vask av steinene.

• Murt skorstein med hull langs vegg, omgitt av verktøy og plastfolie under oppussing.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.