Vi skal sette opp et drivhus på en grunn av en betongkloss som vi deretter skal mure opp med Leca-blokker. Betongklossen skal plasseres på en fjellgrunn som er ujevn og skråner (se foto). Men hvordan gjør man for å få, fremfor alt Leca-blokkene, nøyaktig med de målene som drivhustilhengeren krever, inkludert 90-grader og nøyaktige kryssmål når fjellgrunnen heller og er ujevn?

Kan tenke meg at man gjør betongklossen noe større og bredere enn Leca-blokkene for å deretter kunne justere plasseringen av Leca-blokkene så nøyaktig som mulig? Klossen blir i "trappetrinn" med Leca-blokkhøyder da den laveste delen av klossen ligger ca tre Leca-blokker lavere enn den høyeste klossen.

Men hvilken metode og måleverktøy skal man bruke i dette spesielle tilfellet slik at man, når det er tid for å mure opp Leca-blokkgrunnen får en så nøyaktig rektangel som mulig med de målene som foreskrives av drivhustilhengeren?

• Ujevn berggrunn med stein, jord og trær i bakgrunnen, der et grunnlag for et veksthus skal bygges. Rød markering på flere punkter på bakken.
Slik hadde jeg gjort med det materialet jeg har tilgjengelig:
- Snekre sammen en 90graders trekant hvor beina har samme mål som langsiden og kortsiden på klossen du vil støpe. (Eller x centimeter lengre mål om du vil ha markeringene lengre ut.)
- legg trekantens 90-hjørne på det høyeste punktet. Plasser et laserpass på passende høyde i midten av trekanten.
- 2 personer løfter hver sin spiss av trekanten til man kan se laserpassets strek på innsiden av trekanten, og trekanten skal naturligvis ligge i vater. Med hjelp av et lodd ved hver spiss kan du nå markere to hjørner til.
- Vri nå trekanten 180 grader og la en spiss ligge på det høyere av de nettopp markerte hjørnene.
- Den andre spissen skal loddes inn på det andre nettopp markerte hjørnet.
- Bruk samme metode med laserpasset for å få trekanten i riktig posisjon og loddemarkere det siste hjørnet.

• Liker
BengtH og 1 annen
  • Laddar…
Takk @ToRy
Mener du omtrent slik når det gjelder vinkelen og at man da setter ut målene med punkter på "lengde- og breddebenet"?
Det gjelder vel da å finne trevirke som er tilstrekkelig rett, eller kanskje kan man ta rettholt og tvinge sammen?
To vinkelrette linjer med markerte punkter på hver linje, sannsynligvis for å vise hvordan måle lengde- og breddeforhold i et byggprosjekt.

Akkurat så, men med et bord for hypotenusen også. Da får du en stødig trekant. Så trenger ikke treverket å være helt rett egentlig så lenge du kan nøyaktig måle ut og markere dine tre røde punkter på trekanten.

Jeg ser for meg tre bord stående på høykant. Marker de tre røde prikkene på innsiden så blir det lett å få det i vater med laserpasset.

• Liker
BORNER
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Akkurat så, bare med en planke for hypotenusen også. Da får du en stødig trekant. Dessuten trenger ikke treverket være helt rett heller egentlig, så lenge du kan nøyaktig måle ut og merke dine tre røde punkter på trekanten.

Jeg ser for meg tre planker stående på høykant. Merk de tre røde prikkene på innsiden, så blir det lett å få det i vater med laserpasset.
OK, takk @ToRy! Høres perfekt ut! Og siden drivhuset er litt over 3 meter i bredden og 4 meter i lengden, kan man jo ganske enkelt få nøyaktig 90 graders vinkel ved også å sette ut målepunkter på nøyaktig 3 og 4 meter med hypotenusen 5 meter. Skal teste dette i kombinasjon med min grønne Bosch krysslaser, så får jeg se om man ser laserlinjene i løpet av dagen. Ellers får man vel vente til det skumrer litt.

3,4&5, kan jo ikke bli enklere! :D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.