I fjor kjøpte vi en sokkel-enebolig fra -45 med ganske store muggproblemer i kjelleren. Dette er nå utbedret i henhold til alle kunstens regler. Det vi nå har begynt å irritere oss over er en merkelig lukt i ett av soverommene i øvre etasje. Vi har merket lukten siden vi flyttet inn, men ikke tenkt så mye på det, da vi har konsentrert oss om å utbedre kjelleren.

Lukten kommer fra gulv-/veggvinkelen i soverommet som har et bjelkelag av siporex og gulv av laminat. Lukten er vanskelig å definere, vi synes ikke det lukter mugg, men det lukter som støvete, innestengt betong. Det lukter ganske mye, det er tydelig merkbart når man kommer inn i rommet.
Er det noen som kan ha en anelse om hva dette kan være?
Jeg har lest noe om flytspakkel med kasein som kan lukte. Kan det være det som er problemet? Veldig takknemlig for svar.

Hei. Et litt uvanlig svar: Kan jo være masse byggetekniske problemer men...du har ikke lagt ut rottegift og det ligger en død mus i veggen? De lukter ca 4 uker. Bare en tanke...??

Nei, vi har ikke lagt ut rottegift. Lukten har vært der siden vi flyttet inn i april -07, så det er nok noe annet tror jeg. Noen flere som har noen idé?

Unken betonglukt tyder på at du har en liten vannlekkasje et sted.
Enten et rør (vannledning, varmeledning) eller utenfra.
Betong lukter nemlig som du beskriver når den er fuktig.

Tror ikke man hadde gulvsparkel når deres hus ble bygget.

Ok, det var det jeg fryktet... Jeg får lage et hull og ta en titt på elendigheten. Angående alderen på bygget så er det tilbygget i forskjellige omganger -70tallet og ca -95. Soveromsdelen der det lukter rart er tilbygget ca -95. Så det kanskje kan være flytsparkel med kasein iallfall eller?

Det heller nok mot det anaitis nevner. Har dere ikke sjekket dreneringen, så hyr en spylebil for dette, de kjører rundt i dreneringen med slange og munnstykke, og merker om det er noen blokkering. Det skjer ganske ofte at dreneringen (rør) flytter på seg, så det oppstår en blokkering for vannet å renne ut der det skal.

Tja, rommet som lukter ligger ikke til så drenering kan være synderen. Rommet ligger i andre etasje (souterrain) altså ingen kontakt med bakken, ytterveggen starter ca 2,5 meter fra bakken i dette rommet. Derimot grenser det mot badet, kunne i så fall være en lekkasje derfra. Det lukter imidlertid ikke noe på badet... :confused:

Om det nå skulle være et rør på badet som lekker litt så trenger det ikke lukte akkurat der. Lekkasje kan være inne i veggen eller i gulvet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.