Av en eller annen grunn har de bygd taket til huset mitt oppå et annet gammelt tak!
Slik ser det ut på loftet, hvor man ser det gamle taket med takpapp og alt
Tak uten horisontale bjelker, med to lag, det gamle taket med papp og det nye synlig på loftet, ledninger og treverk.
Innenfra huset ser det slik ut:
En gang inne i huset med skråtak, store glasskyvedører til venstre, en hvit dør i enden og et innebygd akvarium på høyre vegg.
Det finnes ingen horisontale spiler i takstolene (hverken på det gamle eller nye taket) og det er ikke mye som kan bære opp det gamle/indre taket. Det føles mer som at det ytre taket bærer opp det indre, noe som føles idiotisk.

Jeg vil ikke ha det slik, og jeg vil også bære av mer av ytterveggen for å sette inn en ytterligere skyvedørparti og jeg tør ikke stive av denne konstruksjonen.

Min plan er derfor å lage hull for horisontale takbjelker i innertaket, åpne opp takfoten utenfra, og deretter skyve gjennom nye takbjelker (limtre) utenfra som jeg fester i de ytre takstolene, for deretter å rive det gamle/indre taket. Jeg kommer til å få synlige takbjelker inne i huset, men det synes jeg bare kan være pent. I tillegg får jeg høyere takhøyde.

Før:
Tegning av takstruktur med to parallelle bjelker og skrå tak, støttet av to vertikale stolper.
Etter:
Tegning av hus med nytt tak plassert over gammelt tak; blå linje representerer ny takbjelke som støtte for konstruksjonen.

Det føles som et forholdsvis enkelt prosjekt, men jeg er likevel litt bekymret for å gi meg i kast med det. Høres det ut som en dårlig idé?

EDIT: Bør tilføye at dette kun er konstruksjonen på en liten vinkel som går ut fra huset mitt og at øvrige huset har overetasje og er bygd på tradisjonelt vis med

Av alle vanvittige byggverk man har sett... kjære venner. Hva hadde de tenkt å oppnå med det der egentlig? Skipsbyggere som er vant til doble skrog??

På det første bildet ser det jo ut som om det nye taket står på det gamle. Så det må jo utredes først, nøyaktig hva som holder opp yttertaket.

Men ellers gjør du jo helt rett i å rive galskapen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.