Hei alle!

Leste om tråden flytte tømmerhus som ble diskutert i fjor.
Vi befinner oss i omtrent samme situasjon. Vi har en gammel tømmerstue (17 x 7 meter) og vi har en tomt.
Det jeg vil ha innspill på er:
Hva kan det koste å flytte, få opp og få i orden?
Hvilken type grunn skal man ha (plate eller krypkjeller?)
Vi har tegninger klare, vi har levert inn byggesøknad (klar innen kort tid). Nå skal anbud og forhandling med banker skje.
Vi tar gjerne imot alle tips fra dere som har erfaring!!!

Tømmerstuen står i Västerbotten, tomten finnes rett utenfor Östersund....

Maria :)
 
Om reisverket er tomt og mangler panel etc. er flyttingen raskt avklart
Jeg har flyttet et mindre reisverk (8*5 meter, husker ikke nøyaktig)
Når vel innredning, gulv og tak var borte, tok vi det ned på en dag, oppmonteringen tok omtrent like lang tid
Dette forutsetter at reisverket er friskt og merket og ikke trenger reparasjoner
Vi hadde litt problemer med mønet på grunn av at det ikke var riktig merket :-X
 
Gøy at det er flere som kjører på denne ideen!
Ikke undervurder tiden det tar å plukke ned tømmerstokken. Vårt hus er 9x16 og det tok nok to uker for to mann å plukke ned.
Stokkene skal løsnes, fires ned, buntes for transport osv. det tar mye tid. På den annen side var vårt hus 7 meter høyt og de øvre rundene tar mye lengre tid.
Vi gjorde alt for hånd. Risikoen med å bruke kran og grip er at man knuser tømmeret med gripen eller at de noen ganger veldig lange stokkene knekker. I et gammelt hus er tømmeret veldig tørt og sprøtt. Når det først gir etter, går det i stykker med en gang.

Vi flyttet inn i høst, nesten tre år etter at rivingen ble påbegynt. Men, da har vi gjort veldig mye selv samt at huset er stort. Også fundamentet (kjelleren) tok sin tid.

Hvor i Västerbotten?

/Jögga i Norrbotten (på grensen til V-botten)
 
Hei!
Jeg er også i gang med å flytte et tømmerhus, fra Insjön til Ljusterö nord for Stockholm. Jeg regner med å gjøre nesten alt arbeidet selv.
Når det gjelder grunnmur, blir det nok naturstein under hjørnene og under disse betongpilarer til frostfritt dyp. Denne grunnleggingsmetoden beskrives i boken "Flyttning av gamla hus" fra Gysinge byggnadsvårdscentrum.
Deretter kan man i ettertid fylle på med en tørrmur av naturstein.
Fordelene med denne grunnmuren er at den blir svært godt ventilert, man må isolere bjelkelaget skikkelig i stedet. Lett å gjøre selv og dermed billig. For min del føles det også viktig at grunnmuren passer til husets gamle stil.

Hans
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.