4.759 lest ·
38 svar
5k lest
38 svar
Mellometasjeskelag
Jeg har slurvelekt tråden litt, men har du tenkt på at du kan legge en stålbjelke over kjellerens stue for å dele inn bjelkelaget i 2 fag?
Du nevner også brannvern, kommer du over 200 m2 så det trengs? Er det aktuelt synes jeg det er bedre med branngips enn brannmaling.
Trebjelkelag med god lydisolering bygger mye på høyden, rundt 400 mm eller mer, så det blir vanskelig å oppnå.
Som alternativ til limtre har du også Kerto (finerbjelke). Et annet alternativ for lengre spennvidder i tre er Masonite Lättelement. Men som sagt, forsøk å dele inn i flere fag med stålbjelker og bærende vegger.
Du nevner også brannvern, kommer du over 200 m2 så det trengs? Er det aktuelt synes jeg det er bedre med branngips enn brannmaling.
Trebjelkelag med god lydisolering bygger mye på høyden, rundt 400 mm eller mer, så det blir vanskelig å oppnå.
Som alternativ til limtre har du også Kerto (finerbjelke). Et annet alternativ for lengre spennvidder i tre er Masonite Lättelement. Men som sagt, forsøk å dele inn i flere fag med stålbjelker og bærende vegger.
Gjorde om beregningen til de målene jeg virkelig har... søylen er ikke noe problem lenger. Kunne også gå ned 1 dimensjon på bjelken, men beholder 90*315. Takstolene vurderer jeg mellom 300 eller 600... 600 fungerer så det er jo bedre med tanke på varmetap.JoakimSwe skrev:Jeg har 4+ m i takhøyde så en grovere får jeg lett inn. Vurderer faktisk om jeg skal ha sidebjelker også, men de eneste som vinner på det er vel byggevarehandelen.
Men med søylen som får ca 13 kN må altså den kraften overføres til ett enkelt punkt på bjelken under... Nå har jeg flaks som kan få til en gjennomgående vegg hele veien ned på akkurat det punktet så problemet er løst. Men da bør jeg kanskje forsterke med limtre 115*115 på mellometasjen også i stedet for 45*120 på akkurat det punktet.
Til virkeligheten hører jo også at utbyggingen kommer til å være satt sammen med nåværende gamle del på større delar av den ene langsiden så stabiliteten finnes jo også der. Det gamle huset er bygget skikkelig... 2 tommers grov ytterpanel for eksempel.
Tenkte mer på dette med lyden. Om du skal leie ut kjelleren ville jeg nok ikke vurdert annet enn et betongdekke. Det er vanskelig å få en prefableverandør for så små jobber så det er plass-støpt som er aktuelt, du kan enten forskale tradisjonelt og støpe 250 mm armert betong eller bruke fastsittende forskaling av stål (combideck).
Dele opp i to felt hadde vært praktisk men hvor mye bygger "skjøten" i høyde over stålbjelken? Har bare sett noen bilder.W witten skrev:Jeg har slurvelest tråden litt, men har du tenkt på at du kan legge en stålbjelke over kjellerens stue for å dele inn bjelkelaget i 2 felt?
Du nevner også brannbeskyttelse, kommer du over 200 m2 så det trengs? Er det aktuelt synes jeg det er bedre med branngips enn brannmaling.
Som alternativ til limtre har du også Kerto (finérbjelke). Et annet alternativ for lengre spennvidder i tre er Masonite Lättelement. Men som sagt, prøv å dele opp i flere felt med stålbjelker og bærende vegger.
Akkurat lyd er sensitivt for kona. Svigerfar har lettbetongbjelke mellom garasje og etasjen over garasjen og den er 200 mm. Veldig stille mellom etasjene.. så det hadde vært optimalt men bare 538 cm. Avlastning i to felt på stua i kjelleren får jeg jo ikke til på annen måte enn med "nedsenket" stålbjelke og lettbetongbjelke oppå den eventuelt redusere bredden på utvidelsen.
Sist redigert av en moderator:
Vi vil ha 110 kvm per etasje (60 nå) x 3 "etasjer".W witten skrev:Jeg har slurvet gjennom tråden litt, men har du tenkt på at du kan legge en stålbjelke over kjellerens stue for å dele inn bjelkelaget i 2 rom?
Du nevner også brannsikring, kommer du over 200 m2 slik at det trengs? Er det aktuelt synes jeg det er bedre med branngips enn brannmaling.
Trebjelkelag med god lydisolering bygger mye i høyden, rundt 400 mm eller mer, så det blir vanskelig å oppnå.
Som alternativ til limtre har du også Kerto (finérbjelke). Et annet alternativ for lengre spennvidder i tre er Masonite Lättelement. Men som sagt, prøv å dele inn i flere rom med stålbjelker og bærende vegger.
Fri spennvidde er faktisk 5,5 m da lecablokkene tar 2*25 cm. Men gir vel ikke tynnere plate for det. Skal snakke med Nyströms sement om deres lettbetongbjelker på 5,38 m.W witten skrev:
Klikk her for å svare