3.411 lest ·
23 svar
3k lest
23 svar
MDF i båthus
Det avhenger mye på hvor fuktig det er i luften. Hva mener du nøyaktig med båthus i dette tilfellet? Er det oppe på land? Mener du det er et hus som står på en brygge der det går an å fortøye en båt inne? Vanskelig å avgjøre hvor mye fukt du får inn.D doctormirabilis skrev:takk for input. trykkeriene virker litt nervøse rundt båthus, og sier at "plywood funker ikke så bra i fuktige rom", om det derimot regnes som fuktig rom når de sitter i et tett, men kaldt, båthus, kan de ikke svare på. hva ville du sagt? jeg synes det høres litt rart ut at plywood skulle få problemer i et båthus forutsatt at det ikke kommer fukt direkte på den så å si.
Veldig rimelig spørsmål som jeg selvfølgelig burde sett komme allerede i mitt originalinnlegg. Nei, det er ikke et båthus på påler over vannet, men en bygning 2 meter fra strandkanten. Fuktigheten er fra luften, nøyaktige tall vet jeg ikke, men vi snakker sør i Norrland geografisk sett. Ja, det blir vrient dette, kanskje må jeg spille trygt og unngå tre helt og holdent.En apelsin skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 525 innlegg
Vanlig MDF, selv den "fuktbestandige", er som tidligere beskrevet dårlig i alle konstruksjoner som utsettes for fukt. Det finnes imidlertid en variant, "Tricoya", som motstår fukt veldig bra. Har sett småbiter av Tricoya som har vært lagret i vann i et år uten å separere, bare svulmet svært marginalt.
Med tanke på at det ikke er over vannet, så har jeg vanskelig for å se at rommet vil være mer fuktig enn andre hus som står uoppvarmet. Jeg tenker at det burde gå med plywood. Om du vil være helt på den sikre siden, hvorfor ikke trykke på en malt plate av marinplywood?D doctormirabilis skrev:Meget rimelig spørsmål som jeg selvfølgelig burde sett komme allerede i mitt originalinnlegg. Nei, det er ikke et båthus på påler over vannet, men en bygning 2 meter fra strandkanten. Fuktigheten er fra luften, eksakte tall vet jeg ikke, men vi snakker sørlige Norrland geografisk sett. Ja, det blir vanskelig dette, kanskje får safe og la være tre helt og holdent.
Jeg håper på det og er enig med deg. Går dog bare å trykke på det trykkeriet tilbyr.En apelsin skrev:
Ja, det går ikke an å deale med dem i det hele tatt? Om det ikke er så mange tusen vi snakker om, så ville jeg sjanset på å trykke på den plywooden de tilbyr. Et alternativ for å beskytte materialet er å lakke eller olje plywooden etter trykk og særlig endetre hvor skader pleier å starte. På den måten får du en viss beskyttelse mot fuktigheten. Da gjelder det så klart at trykkfargen ikke påvirkes av overflatebehandlingen, men det kan du med sikkerhet spørre om.D doctormirabilis skrev:
nei det er deres greier som gjelder. ja det burde jeg jo kunne frfåga iofs. jeg synes som sagt ikke fuktigheten i luften bør være verre enn annen kaldstilt bygning, i alle fall ikke annen kaldstilt bygning ved havet. plywood ville helt klart vært enklest, alternativet (dyrere) er vel å ta det på plate og sette platen utenpå treplater av noe slag. takkEn apelsin skrev:
Ja, det går ikke an å deale med dem i det hele tatt? Om det ikke er så mange tusen vi snakker om, så ville jeg ha satset på å trykke på den plywood de leverer. Et alternativ for å beskytte materialet er å lakke eller olje plywooden etter trykk og spesielt endeved der skader pleier å begynne. På den måten får du en viss beskyttelse mot fuktigheten. Da gjelder det selvfølgelig at trykkfargen ikke påvirkes av overflatebehandlingen, men det kan du med sikkerhet spørre om.
Klikk her for å svare