Ny i forumet, hallo. Har et spørsmål om MDF i båthus.

Bygger nå et båthus som til våren skal males og også ferdigstilles på innsiden. Det skal være en badstudel i båthuset og på en av innerveggene som da vil bli satt opp, vil jeg eventuelt sette opp MDF som veggmateriale. Jeg mener da ikke innerveggen INNI badstuen, som blir kledd med panelbord, men den andre siden. Den som vender mot resten av båthuset.

Grunnen til at jeg vil ha MDF er at det går an å få bilder printet på det materialet, samt også plywood, glass mm. Det er dyrt men ser pent ut. Mitt spørsmål handler egentlig bare om fuktmotstanden for ulike platematerialer. Fungerer det å ha MDF som innerveggmateriale i et båthus, eller vil det bli negativt påvirket av luftfuktigheten? Selvsagt er huset tørt og tett, men luftfuktigheten blir jo selvfølgelig en annen når det står så nær stranden og står kaldt om vinteren, osv.

Jeg ville foretrukket MDF da man med det materialet kan få bilder trykket med hvit grunnfarge under. Kryssfiner går også an å få, men da trykkes det direkte på treet, og årringene skinner gjennom. Ellers hadde jeg foretrukket kryssfiner. Det er forresten ikke aktuelt å sette bilder som malerier, utenpå veggen. De skal være en del AV veggen.

Takk for input før jeg brenner X antall tusen.

MDF er veldig fuktsensitivt. Jeg har det som lister i enkelte rom. Får man en skade i overflatebehandlingen og skurer et par ganger med vann, vil MDF-en løsne opp. Men det finnes sikkert flere forskjellige fabrikater....

Takk. Høres jo spontant ikke ut som noe sikkert valg da. Kanskje bedre satse på plywood til tross for litt mindre pene fotoresultat isf.

MDF og fukt er ikke bra

Du kan vel ta en OSB eller Plywood som du grunner og sparkler glatt om du vil ha bilde på den?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
MDF og fukt er ikke bra

Du kan vel ta en OSB eller Plywood som du grunner og sparkler slett om du vil ha foto på den?
Nei det er foto-/trykkfirmaet som leverer materialet, du kan ikke gi dem plater å trykke bilder på.

Finnes jo bedrifter som printer tapet av kundens bilde, kanskje er et alternativ?

P pjkw skrev:
Finns jo selskaper som printer tapet av kundens bilde, kanskje er et alternativ?
takk. har tenkt tanken men er tvilende til hvordan tapet ville holde seg i et båthus på lang sikt, av samme grunn som jeg er tvilende til mdf-en.

Best å få det sagt. MDF er et elendig materiale. Tåler ikke fukt i det hele tatt. En gang bygde jeg en bokhylle i MDF. Det holdt med at jeg sølte kaffe på den for at materialet skulle frynse seg opp og se forferdelig ut. Jeg ville ikke engang vurdert MDF i et båthus ved en badstue. Om MDF-en mot formodning skulle klare en kald vinter, så holder det at en badstuebruker legger et vått håndkle i nærheten, så er det kjørt. Jeg tenker at kryssfiner er 1000 ganger bedre. Hør også hvordan trykkfargen tåler fukt slik at den ikke blir stygg etter vinteren.

En apelsin En apelsin skrev:
Best å få det sagt. MDF er et elendig materiale. Tåler ikke fuktighet i det hele tatt. En gang bygde jeg en bokhylle i MDF. Det holdt at jeg sølte kaffe på den for at materialet skulle flise seg opp og se forferdelig ut. Jeg ville ikke en gang vurdert MDF i et båthus ved en badstue. Om MDFen mot formodning skulle klare en kald vinter, så holder det at en badstuegjest legger et vått håndkle i nærheten, så er det kjørt. Jeg tenker at kryssfiner er 1000 ganger bedre. Hør også hvordan trykkfargen tåler fuktighet slik at den ikke blir stygg etter vinteren.
høres ut som at MDF ikke er noe bra alternativ da. kanskje bare får kjøre kryssfiner og akseptere at det er litt flammende. kanskje bruke litt eldre svart-hvitt bilder først og fremst, så ser det kanskje ganske greit ut. skal absolutt huske å spørre om slitestyrken på malingen. takk

Men de må kunne ha noe som er glatt og tåler fukt. F.eks. kanalplast

Hei, vi bruker mye forskjellige trykk på jobben min. Man grunner platen før man trykker på den. Bjørk eller poppel kryssfiner er mest nøytral i årringene, som er lettest å få helt glatt. Du kan jo også trykke på aluminium, det blir veldig fint og presist.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Men de må kunne ha noe som er glatt og tåler fukt. For eksempel kanalplast
også for eksempel glass og aluminium kan trykkes på, men det ser a.) mindre "naturlig" ut og b.) er mye dyrere. men det går, absolutt.

Stiftet Stiftet skrev:
Hei, vi bruker mye ulike trykk på jobben min. Man grunner platen før man trykker på den. Bjørk eller poppel kryssfiner er mest nøytrale i årringene som er lettest å få helt glatt, du kan jo også trykke på aluminium det blir veldig fint og presist.
takk for innspillet. trykkeriene virker litt nervøse rundt båthus, og sier at "kryssfiner fungerer ikke så bra i fuktige rom", om det derimot regnes som fuktig rom når de er i et tett, men kaldstilt båthus, kan de ikke svare på. hva ville du sagt? jeg synes det høres litt rart ut at kryssfiner skulle bli ødelagt i et båthus forutsatt at det ikke kommer fukt direkte på den så å si.

Kommer vel an på om det er et båthus med åpent vann eller bare et lagerhus

Det kommer an på hvilken lim man har brukt. Det finnes forskjellige kvaliteter. Men en aluplatte er helt sikker mot fukt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.