Min kjedelige input i hele ditt dilemma er at det er nok vanskelig å få til noe som ser akseptabelt ut fra et designperspektiv. Jeg ville absolutt bygget en firkantet pergolakonstruksjon rundt din sofa og deretter lagt et plasttak oppå dette. Det enkleste er så at du tar ned plasttaket på senhøsten og setter det som takbeskyttelse over sofaen din, og så en presenning rundt alt.
Det som er fint med pergola er at du skaper et "rom" på terrasse som gjør at det føles som du på en naturlig måte er i en "sofa-rom" og utenfor så er du i et "solstol-rom" osv.
Ulempen med en pergola er at du får 4 stk stolper...
Men tenk litt mer på dine tanker. Lykke til!
Jeg har den tanken som plan B.
Men vil ikke helt enda overgi mitt første ønske...
Jeg er i gang med litt tegning her...
Kunne dette holde?
Jeg tenker meg en pergolakonstruksjon, uten stolpene.
Jeg dropper taket, men legger på et seglduk om sommeren.
Men trenger en bjelke/konstruksjon tvers over i så fall.
Uansett hva du kommer til å legge for bjelke tvers over alt så kommer det til å se forferdelig stygt ut. Trengs jo bare en stolpe i "hjørnet" så får du en mange ganger slankere og penere konstruksjon. Alternativt legge bærere diagonalt oppå stolpene og takbjelker på det. Se vedlagte kladdete bilde
Uansett hva du kommer til å legge for bjelke tvers over alt så vil det se forferdelig stygt ut.
Trenger jo bare en stolpe i "hjørnet" så får du en mye mer nett og penere konstruksjon.
Alternativt legge bjelker diagonalt oppå stolpene og taksperrer på det.
Se vedlagte kladdete bilde
[bilde]
Det DER var jo en ikke i det hele tatt dum idé!
DET vil kanskje til og med passe bedre med selve utførelsen på resten av byggingen!
Jeg tenkte ut en annen løsning der takbjelkene går ut som en solfjäder fra hjørnestolpen bak sofaen. Det kan bli lekkert og så slipper du legge bjelker mellom stolpene.
Jeg tenkte ut en annen løsning der takstolene går ut som en vifte fra hjørnestolpen bak sofaen. Det kan bli stilig og så slipper du legge bjelker mellom stolpene
Tror det mer blir estetikken som avgjør
45x120 planker, du kan jo ha den lengste i en grovere dimensjon 45X145.
Bærelinjer 45x140 den indre korte og 45x190 den ytre, da får du også litt helning på taket
Bare tilhugd, men det skal jo kun være et tøy-tak det skal holde oppe
Ja, jeg kan absolutt bruke forskjellige dimensjoner for å få helningen.
Men spørsmålet er om jeg kanskje skal nøye meg med større dimensjon på lengste bjelken bare, så jeg får helningen bakover mot hjørnet.
Legger jeg en større dimensjon også på lengste regelen, får jeg også helning til sidene.
Det kan kanskje gjøre avrenning lettere... men jeg vil få mer vann som renner ned på tredekket enn om jeg bare heller det bakover.
Et alternativ er motsatt...så vannet renner mot sentrum, deretter bakover.
Tror det mer blir estetiken som avgjør
45x120 reglar, du kan jo ha den lengste i en grovere dimensjon 45X145.
Bærlinjer 45x140 den indre korte og 45x190 den ytre, da får du også litt helling på taket
Bare tilhugget, men det skal jo kun være et tygtak det skal holde opp
Byr på en rask skisse...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.