25.777 lest ·
70 svar
26k lest
70 svar
Maks belastning på bjelke
Hva er det bak ryggen på sofaen da? Er det garasjeveggen? Du vil jo ikke ha fall mot garasjen.
Edit: Jaha, ikke det. Da kan du ha fallet på den ledden, men du må ha dit noen stolper som tåler lasten. Du må også stabilisere konstruksjonen mot skjuving da du ikke skrur fast noen side i en vegg.
Edit: Jaha, ikke det. Da kan du ha fallet på den ledden, men du må ha dit noen stolper som tåler lasten. Du må også stabilisere konstruksjonen mot skjuving da du ikke skrur fast noen side i en vegg.
Bak ryggen, dvs til høyre på tegningen, finnes tomtegrensen (en hekk). Dit vil jeg at regnvannet renner.tommib skrev:
Garasjegavlen ligger mot den øvre linjen på tegningen.
Den nedre linjen på tegningen er også en tomtegrense.

Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 039 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.039 innlegg
Nja, "stolpen" i mitt bilde var ment å være en stabil vegg (f.eks. husgavl). Men løse stolper blir det nok problem. Går vel for så vidt å løse med en "motvekt" på andre siden:O olahall skrev:

Edit: Spør naboen på andre siden av hekken om han aksepterer et betongfundament med stålvaier midt i plenen sin.
Sist redigert:
Jeg tenker jo at lasten som blir, ikke er så stor hvis jeg velger et veldig enkelt plasttak.tommib skrev:
Da må det rekke med relativt små bjelker å feste taket i. Hvis jeg kjører CC 100, blir det 5 stykker + taket. Totalt kan det ikke veie mer enn 50 kg + bjelken.
Jeg er ikke noe proff men kanskje en totalvekt på maks 150-180 kg???
Så snø på det da...
2 dm snø veier vel da typ 240 kg maks...
Så bjelken skal tåle ca 400 kg på det meste, hvilket i så fall trolig blir unntakstilfeller. Mye snø, som ikke faller av...
Sist redigert:
Avslag på det! Haha!Magnus E K skrev:
Jeg var litt for rask der...T tobbbias skrev:
Men det blir vel i så fall likevel omkring 2,4 m3 om det er 20 cm snø.
Jeg regnet 100kg/m3 i vekt for snø, hvilket i så fall blir 240 kg. Men bløtsnø er vel tyngre så klart...men neppe som vann, tenker jeg. Halve vekten av vann blir jo ca 1200kg.
Jeg bor i Skåne, så ikke ofte det skjer...
Jeg vet ikke hvordan man regner "korrekt". Men jeg tenker at man i så fall må øke på skråningen. Derfor føles det i magen best å lage en ramme-konstruksjon.
Så klart er et fagverk enda bedre, men da må du beregne det med cremonas kraftplan. Det kunne jeg en gang (hadde 5 i konstruksjon bygg)
Funker trolig med et fagverk i 45x45 lekter. Men det må du beregne selv
, jeg husker ikke en tøddel av dette etter 40 år.
Funker trolig med et fagverk i 45x45 lekter. Men det må du beregne selv
Om jeg hadde peiling på det du refererer til, hadde jeg trolig ikke skrevet her i forumet...GoC skrev:
:/
Jeg vil bare poengtere at dette kan være byggesøknadspliktig. I min kommune får man maksimalt ha 15 kvm overbygg, deretter er det byggesøknad som gjelder for mer enn det... Og man regner den totale overflaten av overbygg totalt på din tomt... Og om jeg husker riktig så tar overbygget opp byggherreareal på din tomt, så det finnes også en maksgrense for hvor mye du får bebygge... Dette er info så du ikke får kommunen etter deg.
Japp, er klar over det.T tobbbias skrev:Jeg vil bare påpeke at dette kan være byggesøknadspliktig. I min kommune kan man maksimalt ha 15 kvm takoverbygg, så er det byggesøknad som gjelder for mer enn det... Og man regner den totale overflaten av takoverbygg totalt på din tomt... Og hvis jeg husker rett så tar takoverbygget opp bygningsoverflate på din tomt så det finnes også en maksgrense over hvor mye du får bebygge... dette er info slik at du ikke får kommunen etter deg.
Også om 4,5 meter fra naboens tomt.
Men takk!
Min kjedelige innspill i hele ditt dilemma er at det er nok vanskelig å få til noe som ser akseptabelt ut fra et design-vinkel. Jeg ville absolutt bygget en firkantet pergola-konstruksjon rundt sofaen din og så lagt ut et plasttak oppå dette. Det enkleste er å ta ned plasttaket på senhøsten og sette dem som takbeskyttelse over sofaen, og så en presenning rundt alt.
Det som er fint med pergola er at du skaper et "rom" på terrassen din som gjør at det føles som du på en naturlig måte er i et "sofa-rom" og utenfor så er du i et "sola solstol-rom" osv.
Ulempen med en pergola er at du får 4 st stolper...
Men tenk litt mer på dine tanker. Lykke til!
Det som er fint med pergola er at du skaper et "rom" på terrassen din som gjør at det føles som du på en naturlig måte er i et "sofa-rom" og utenfor så er du i et "sola solstol-rom" osv.
Ulempen med en pergola er at du får 4 st stolper...
Men tenk litt mer på dine tanker. Lykke til!