tommib
Hva er det bak ryggen på sofaen da? Er det garasjeveggen? Du vil jo ikke ha fall mot garasjen.

Edit: Jaha, ikke det. Da kan du ha fallet på den ledden, men du må ha dit noen stolper som tåler lasten. Du må også stabilisere konstruksjonen mot skjuving da du ikke skrur fast noen side i en vegg.

tommib tommib skrev:
Hva er det bak ryggen på sofaen da? Er det garasjeveggen? Du vil jo ikke ha fall mot garasjen.
Bak ryggen, dvs til høyre på tegningen, finnes tomtegrensen (en hekk). Dit vil jeg at regnvannet renner.

Garasjegavlen ligger mot den øvre linjen på tegningen.
Den nedre linjen på tegningen er også en tomtegrense.

Utendørs terrasse med en L-formet sofa i rotting, skygget av en hvit presenning over hodet. Trær og grønne busker i bakgrunnen. Uteplass med hvite solseil, møbler i rotting og stoler foran en hvit murbygning og en hekk i bakgrunnen, under blå himmel. Plantegning av en tomt med flere linjer og mål i meter, viser en hekk langs høyre grense og en L-formet sofa nær midten av tegningen.

Magnus E K
O olahall skrev:
Aha, du tenker at man fester taket i den bakre delen i stedet...!
Hm!
Ja, det innebærer at jeg nok skulle trenge å slå opp noen nye stolper i så fall...ganske kraftige kanskje?

Men taket kommer i så fall til å "henge" ut ca 3 meter.

Ville det funke??
Nja, "stolpen" i mitt bilde var ment å være en stabil vegg (f.eks. husgavl). Men løse stolper blir det nok problem. Går vel for så vidt å løse med en "motvekt" på andre siden:
Håndtegnet skisse av en veggstruktur med stålvaiere festet til et betongfundament, viser et stabiliseringskonsept for en byggeplan.

Edit: Spør naboen på andre siden av hekken om han aksepterer et betongfundament med stålvaier midt i plenen sin.

Sist redigert:
tommib tommib skrev:

Edit: Jaha, ikke det. Da kan du ha fallet på den retningen men du må ha noen stolper som tåler lasten. Du må også stabilisere konstruksjonen mot skjærning da du ikke skrur fast noen side i en vegg.
Jeg tenker jo at lasten som blir, ikke er så stor hvis jeg velger et veldig enkelt plasttak.
Da må det rekke med relativt små bjelker å feste taket i. Hvis jeg kjører CC 100, blir det 5 stykker + taket. Totalt kan det ikke veie mer enn 50 kg + bjelken.

Jeg er ikke noe proff men kanskje en totalvekt på maks 150-180 kg???

Så snø på det da...
2 dm snø veier vel da typ 240 kg maks...

Så bjelken skal tåle ca 400 kg på det meste, hvilket i så fall trolig blir unntakstilfeller. Mye snø, som ikke faller av...

Sist redigert:
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nja, "stolpen" i min bild var tenkt å være en stabil vegg (f.eks. husgavl). Men løse stolper blir det nok problemer. Går vel i og for seg å løse med en "motvekt" på andre siden:
[bilde]
Motvekt blir problem...da den i så fall skulle havne hos naboen...

:/

Magnus E K Magnus E K skrev:
Nei, "stolpen" i mitt bilde var ment å være en stabil vegg (f.eks. husgavl). Men løse stolper kan bli et problem. Kan vel riktignok løses med en "motvekt" på andre siden:
[bilde]

Edit: Spør naboen på andre siden av hekken om han godtar et betongfundament med stålvajer midt på plenen sin.
Avslag på det! Haha!

5x3 meter blir 15 m2. 2 dm snø x 15m2 = 3 m3 snø. Tenk bløtsnø og halve vekten av vann så har du 1500 kg last...

T tobbbias skrev:
5x3 meter blir 15 m2. 2 dm snø x 15m2 = 3 m3 snø. Tenk bløtsnø og halve vekten av vann så har du 1500 kg last...
Jeg var litt for rask der... :) 3 X 4 m er det dog (vanskelig å se på tegningen).

Men det blir vel i så fall likevel omkring 2,4 m3 om det er 20 cm snø.

Jeg regnet 100kg/m3 i vekt for snø, hvilket i så fall blir 240 kg. Men bløtsnø er vel tyngre så klart...men neppe som vann, tenker jeg. Halve vekten av vann blir jo ca 1200kg.

Jeg bor i Skåne, så ikke ofte det skjer...

Jeg vet ikke hvordan man regner "korrekt". Men jeg tenker at man i så fall må øke på skråningen. Derfor føles det i magen best å lage en ramme-konstruksjon.

som jeg har skrevet tidligere.
Dimensionér for takets last og vindlast. For snølasten setter du opp en støtte på midten av den lange bærelinjen, da tåler den firedobbel last.

GoC GoC skrev:
som jeg har skrevet tidligere.
Dimensioner for takets last og vindlast. For snølasten setter du opp en støtte på midten av den lange bærelinjen, da tåler den firedobbel last.

Du tror ikke på en fagverkskonstruksjon?? En håndtegnet skisse av en fagverkskonstruksjon med trekantmønster.

Så klart er et fagverk enda bedre, men da må du beregne det med cremonas kraftplan. Det kunne jeg en gang (hadde 5 i konstruksjon bygg)
Funker trolig med et fagverk i 45x45 lekter. Men det må du beregne selv :), jeg husker ikke en tøddel av dette etter 40 år.

GoC GoC skrev:
Selvfølgelig er et fagverk enda bedre, men da får du beregne det med cremonas kraftplan. Det kunne jeg en gang (hadde 5-er i konstruksjon bygg)
Fungerer trolig med et fagverk i 45x45 lekter. Men det får du beregne selv :), jeg husker ikke en jota av dette etter 40 år.
Om jeg hadde peiling på det du refererer til, hadde jeg trolig ikke skrevet her i forumet...

:/

Jeg vil bare poengtere at dette kan være byggesøknadspliktig. I min kommune får man maksimalt ha 15 kvm overbygg, deretter er det byggesøknad som gjelder for mer enn det... Og man regner den totale overflaten av overbygg totalt på din tomt... Og om jeg husker riktig så tar overbygget opp byggherreareal på din tomt, så det finnes også en maksgrense for hvor mye du får bebygge... Dette er info så du ikke får kommunen etter deg.

T tobbbias skrev:
Jeg vil bare påpeke at dette kan være byggesøknadspliktig. I min kommune kan man maksimalt ha 15 kvm takoverbygg, så er det byggesøknad som gjelder for mer enn det... Og man regner den totale overflaten av takoverbygg totalt på din tomt... Og hvis jeg husker rett så tar takoverbygget opp bygningsoverflate på din tomt så det finnes også en maksgrense over hvor mye du får bebygge... dette er info slik at du ikke får kommunen etter deg.
Japp, er klar over det.
Også om 4,5 meter fra naboens tomt.

Men takk!

:)

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Min kjedelige innspill i hele ditt dilemma er at det er nok vanskelig å få til noe som ser akseptabelt ut fra et design-vinkel. Jeg ville absolutt bygget en firkantet pergola-konstruksjon rundt sofaen din og så lagt ut et plasttak oppå dette. Det enkleste er å ta ned plasttaket på senhøsten og sette dem som takbeskyttelse over sofaen, og så en presenning rundt alt.
Det som er fint med pergola er at du skaper et "rom" på terrassen din som gjør at det føles som du på en naturlig måte er i et "sofa-rom" og utenfor så er du i et "sola solstol-rom" osv.
Ulempen med en pergola er at du får 4 st stolper...
Men tenk litt mer på dine tanker. Lykke til!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.