25.777 lest ·
70 svar
26k lest
70 svar
Maks belastning på bjelke
Om det bildet er fra siden så er det en fagverkskonstruksjon ja.
Träguiden er et bra sted å starte for formler...
https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/berakningsexempel/bostadshus/dimensionering-av-en-rak-trabjalke/
Jeg kan ikke hjelpe deg på strak arm da jeg ikke har regnet på slikt.
Träguiden er et bra sted å starte for formler...
https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/berakningsexempel/bostadshus/dimensionering-av-en-rak-trabjalke/
Jeg kan ikke hjelpe deg på strak arm da jeg ikke har regnet på slikt.

Har lagt ut flere bilder, så vet ikke hvilken du sikter til. :/GoC skrev:
Vanskelig å få med hvordan jeg tenker på et bilde.
Jeg har en tegning...

Jeg vil ha et plasttak over sofaen.
Nederst i tegningen er det stolper jeg kan bruke, som i dag har et plank på seg.
Øverst på tegningen er det en garasje, hvis gavl ligger mot den øverste kanten på tegningen.
Jeg vil altså bare ha tak over sofaen.
...hadde jeg forstått disse formlene hadde jeg jo kunnet regne på det selv.tommib skrev:
Håpet vel på at noe konstruksjonsgeni kunne hjelpe meg her...
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 039 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.039 innlegg
To ideer: Monter ned taket 15. oktober og monter det opp igjen 15. april så slipper du å ta hensyn til snølasten. Hvor høy er veggen bak sofaen? Kanskje går det an å bygge et "hengtak", spesielt i kombinasjon med den første ideen.
Tolker jeg deg rett så vil du ha en bærelinje som du legger taksperrer og et tak på over sofaen.
Du vil garantert trenge en limtrebjelke for å bære opp den konstruksjonen, både for vindlast og snølast. Snølasten kan du fikse ved å sette opp en stolpe midt på bærelinjen om høsten og ta den bort om våren. For da sitter du uansett ikke på uteplassen.
Men uansett så tror jeg ikke du kommer unna en limtrebjelke, det er en solid spennvidde. Selv om bjelken bare belastes på den ene halvdelen.
Du vil garantert trenge en limtrebjelke for å bære opp den konstruksjonen, både for vindlast og snølast. Snølasten kan du fikse ved å sette opp en stolpe midt på bærelinjen om høsten og ta den bort om våren. For da sitter du uansett ikke på uteplassen.
Men uansett så tror jeg ikke du kommer unna en limtrebjelke, det er en solid spennvidde. Selv om bjelken bare belastes på den ene halvdelen.
Man setter opp en eller to stolper på høsten som fikser snølastenMagnus E K skrev:
Hva er "hengtak"?Magnus E K skrev:
Høyden bak sofaen er 2 meter i dag. Men det er tilpasningsbart, i verste fall.
Helst beholder jeg det på 2 meter.
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 039 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.039 innlegg
Jeg vet ikke hva den korrekte byggetekniske termen er. Trodde noe lignende dette (sett fra siden):O olahall skrev:

Men det krever nok en del av den øvre festepunktet så hvis hele veggen kun er 2 meter går det nok ikke.
O olahall skrev:[bilde] [bilde] Kan man få et lekmannsbegrep om hvor mye en regel av trykkimpregnert tre klarer?
Jeg lurer på hva en planke på 45x220, 4500 lang (plassert på "høyden"), klarer i vekt.
Hvis jeg altså fester den i hver ende, hvor mange kilo kan jeg da legge på den i midten, før den begynner å bøyes...og når knekker den?
(Bilde A)
Et annet spørsmål...
Hvis jeg tar to planker (samme som ovenfor), på ca 3 meter. Fester den ene på den ene siden, den andre på den andre siden...mot hverandre så de møtes. Hvordan fester jeg dem da best på midten (der de deretter skjøtes sammen), for at de skal klare så mye vekt som mulig?
(Bilde B)
O olahall skrev:[bilde]
Har lagt opp flere bilder, så vet ikke hvilken du sikter til. :/
Vanskelig å få med hvordan jeg tenker på et bilde.
Jeg har en tegning...
[bilde]
Jeg vil ha et plasttak over sofaen.
Nederst i tegningen finnes stolper jeg kan bruke, som i dag har et plank på seg.
Øverst på tegningen finnes en garasje, hvis gavl ligger mot den øverste kanten på tegningen.
Jeg vil altså bare ha tak over sofaen.
Kunne det fungert om jeg bygger en fagkonstruksjon på stedet?
La oss si at jeg stiver opp (midlertidig), slik at fagkonstruksjonen er bøyd oppover noen centimeter. Jeg bygger en pen ramme, som jeg deretter legger så smale bjelker som mulig på, for å feste taket i.
Deretter fjerner jeg stiverne...så den naturlige bøyen gjør at konstruksjonen blir rett (rettere).

Aha, du tenker at man fester taket i den bakre delen i stedet...!Magnus E K skrev:
Hm!
Ja, det innebærer at jeg nok ville trenge å sette opp noen nye stolper i så fall...ganske solide kanskje?
Men taket vil i så fall "henge" ut ca 3 meter.
Ville det funket??
Renoveringsnybegynner
· Stockholm
· 646 innlegg
Finnes det ingen mulighet for å ha en eller to stolper? Limtre tror jeg er den rimeligste løsningen, men spennvidden på 6-7m er likevel et problem.
Altså det holder med 2 meter som lavest. Man skal bare sitte der uansett.tommib skrev:
Min tanke var 2 meter ved ryggen så å si...så oppover. Bjelken kan jeg dog bare feste på ca 240 cm som høyest (drøyt).

Mulighet...jo, men de vil i så fall havne midt på gulvet på terrassebordet, noe jeg vil unngå.Pasjostrom skrev:
Hadde jeg vært ok med stolper, hadde dette ikke vært noen problem