25.774 lest ·
70 svar
26k lest
70 svar
Maks belastning på bjelke
Nå begynner tankene å ligne noe mer fornuftig. Er ikke helt solgt på idéen ennå. Den vil sannsynligvis se bedre ut som en skisse på papir enn i virkeligheten... Men dette er eoner bedre enn din fagverksbjelke!O olahall skrev:
Tenk litt mer rundt det, så er du nok i mål. Akkurat nå er det nedenfor markert bjelke som du kommer til å måtte dimensjonere riktig slik at ikke alt bøyer nedover av egenvekten:

Japp! Jeg måler og tenker her!T tobbbias skrev:Nå begynner tankene å ligne noe mer fornuftig. Er ikke helt solgt på ideen ennå. Den kommer antakelig til å se bedre ut som en skisse på papir enn i virkeligheten... Men dette er eoner bedre enn din fagverksbjelke! Diskutere litt flere tanker, så er du nok i mål. Akkurat nå er det den nedenfor merkede bjelken som du må dimensjonere riktig slik at alt ikke bøyes nedover av egenvekten:
[bilde]
Er akkurat nå inne på at lengste bjelken blir 45x220 og korteste 45x70, for å få helningen.
Har målt litt mer nøye nå, om enn ganske grovt...
Lengste bærbjelken: 450 cm
Korteste bærbjelken: 260 cm
Lengste regelen: 490 cm
Om jeg skal ha en helling på 1/10, må jeg opp til 250 i høyeste punkt hvis jeg utgår fra 2 meter som laveste punkt lengst inn i hjørnet.
Det innebærer at lengste bærbjelken må ligge på 230 cm og den korteste på 215 cm.
Men det holder kanskje med mindre helling???
I så fall ville jeg klare meg med en bærbjelke med dimensjonen 45x220 på lengste.
Det ville gi en helling rett under 0,7/1.
Input på det??
:/
Lengste bærbjelken: 450 cm
Korteste bærbjelken: 260 cm
Lengste regelen: 490 cm
Om jeg skal ha en helling på 1/10, må jeg opp til 250 i høyeste punkt hvis jeg utgår fra 2 meter som laveste punkt lengst inn i hjørnet.
Det innebærer at lengste bærbjelken må ligge på 230 cm og den korteste på 215 cm.
Men det holder kanskje med mindre helling???
I så fall ville jeg klare meg med en bærbjelke med dimensjonen 45x220 på lengste.
Det ville gi en helling rett under 0,7/1.
Input på det??
Begynner dog å fundere over stolpenes belastning nå...
Hvilken dimensjon trenger de å være for å holde dette bygget???
Belastningen blir kanskje for så vidt mest nedover på dem. De tverrliggende bjelkene stabiliserer jo.
Men likevel verdt å besikte?
Hvilken dimensjon trenger de å være for å holde dette bygget???
Belastningen blir kanskje for så vidt mest nedover på dem. De tverrliggende bjelkene stabiliserer jo.
Men likevel verdt å besikte?
Du kan jo også flytte stolpene til den ytre bjelkelinjen slik at de blir høyere i stedet for å montere en 220 bjelke.O olahall skrev:
Du burde nok ha 90x90 stolper på dem da de vil ta mesteparten av lasten.
Den lengste bjelken kan du sikre gjennom en litt over halvmeter stolpe over ytre bjelkelinjen og en vaier strammet mellom bjelkens bak- og forkant.
Kan bli ganske stilig, du kan til og med stramme vaieren slik at bjelken bøyes noe oppover.
En halvsprø idé men den vil i alle fall sikre at bjelken ikke bøyer seg nedover.
Det er et ganske stort prosjekt å bytte stolpene siden de jeg har nå sitter i ankere, som jeg i så fall må bytte til større.GoC skrev:
Du kan jo også skifte stolpene til den ytre bjelken slik at de blir høyere i stedet for å montere en 220 regel.
Du burde nok ha 90x90 stolper på dem da de kommer til å ta mesteparten av lasten.
Den lengste reglen kan du sikre gjennom en god halvmeters stolpe over den ytre bjelken og en wire spent mellom reglenes bak- og forkant.
Kan bli ganske stilig, du kan til og med stramme wiren slik at reglen bøyer seg litt oppover.
En halvgal idé men den vil i alle fall sikre at reglen ikke bøyer seg nedover.
Jeg er ikke helt med på hva du mener med wire.
Jeg vil jo legge en duk på taket, ovenfra.
Skulle da ikke stolpe og wire være i veien.
Den fritt hengende delen blir bare 170cm, så det føles ikke som om det vil henge nedover altfor mye.
Vet ikke helt hvor mye det blir. Kan som sagt ikke hvordan man regner på det.
Står reglene på jordanker så vil du sannsynligvis uansett måtte bytte til pilar. Jordanker tåler ikke belastningen av taket og vil trolig synke under den økte belastningen. Men det avhenger også av hvilken jord du har slått dem ned i. Så jeg tror at arbeid med å grave ned pilar for stolpene til den ytre bjelkelinjen bør du nok regne med.
Jeg har 95x95 stolper. De står i jordanker og med franske skruer i tredekkets ytre regel som er 45x170GoC skrev:
Står reglene på jordanker så må du trolig likevel bytte mot plinter. Jordanker klarer ikke belastningen av taket og vil sannsynligvis synke av den økte belastningen. Men det avhenger jo også av hvilken jord du har slått dem ned i. Så jeg tror at arbeid med å grave ned plinter for pelene for den ytre bjelkelinjen bør du nok regne med.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Max belastning för personskyddsautomat?
El -
Max längd på regel för att undvika stödstolpar / svikt. Finns det någon hobby-konstruktör som kan hjälpa? Specialfall.
Altan & Uteplats -
Max belastning kontakt?
El -
Hvor finner jeg informasjon om maksimal belastning på forskjellige festemetoder?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Beregn maksimal belastning/bøymotstand for eksisterende takkonstruksjon/takstol
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi