11.634 lest ·
29 svar
12k lest
29 svar
Material rundt vedovn, avstand?
Hei igjen alle.
Rart, jeg har hørt fra mureren at det finnes mineritt med samme mål som gipsplate, for eksempel 12,5 mm. Og det skal jo være malbart. Men jeg finner ikke noe sånt. Bare stygge ferdigmønstrede plater. Noen som vet hva det heter?
Rart, jeg har hørt fra mureren at det finnes mineritt med samme mål som gipsplate, for eksempel 12,5 mm. Og det skal jo være malbart. Men jeg finner ikke noe sånt. Bare stygge ferdigmønstrede plater. Noen som vet hva det heter?
Om man i stedet for å bruke Minerit (varemerke) som søkeord bruker fibercement (materiale) så får i alle fall jeg treff på "fibercement 12 mm" fra et antall leverandører
Høres bra ut.J jonaserik skrev:
Er det typ en sånn jeg skal ha altså?
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...mbrit-multiforce-12x900x2550-2-29m2-900035932
Det får ikke være noe brennbart direkte imot. Brannplate imellom. Tenk også på hvordan fine glass og dito drikker reagerer på varmen (i eksempelbildene ligger det vinflasker i skapet).
Med forbehold om at jeg har misforstått hvordan vitrineskapet skal plasseres i forhold til ovnen.
Med forbehold om at jeg har misforstått hvordan vitrineskapet skal plasseres i forhold til ovnen.
Takk for svar,
vitrineskapet kommer ikke være i direkte kontakt med veggen til peisen, skapet vil stå i sentrum i hullet dvs det vil være 12cm luftspalte mellom skap og vitrinet. Hullet skal dekkes med en plate så man ikke ser mellomrommet. Men som jeg forstår det så er det best å bruke branngips for å være sikker. Kan ta et nytt bilde i morgen
vitrineskapet kommer ikke være i direkte kontakt med veggen til peisen, skapet vil stå i sentrum i hullet dvs det vil være 12cm luftspalte mellom skap og vitrinet. Hullet skal dekkes med en plate så man ikke ser mellomrommet. Men som jeg forstår det så er det best å bruke branngips for å være sikker. Kan ta et nytt bilde i morgen
S Sir Duke skrev:
Vet fortsatt ikke om jeg forstår riktig, men jeg oppfatter reglene som at det skal være minst 50 cm luft ved siden av peisen, 25 cm om du setter brannsikker plate/stålplate.Z Zsolt Csomortani skrev:Takk for svar,
vitrineskapet kommer ikke være direkte kontakt med peisens vegg, skapet kommer stå i sentrum i hullet dvs det vil være 12cm luft spalte mellom skap og vitrinet. Hullet skal dekkes med en plate så man ikke ser mellomrommet. Men som jeg forstår det så er det best å bruke branngips for å være sikker. Kan ta et nytt bilde i morgen
Man får ikke dekke mellomrommet med passbit uten det må være fri luft rundt peisen.
Alt avhenger av hvilken ovn og hvilken person som godkjenner. Noen ovner har 20cm til brennbart, andre har 50cm+, dessuten forskjellige avhengig av om det er bak eller sidene.
Jeg ville rådført meg med feieren eller mesteren som kontrollerer din ovn.
Jeg ville rådført meg med feieren eller mesteren som kontrollerer din ovn.
Klikk her for å svare



