Hei igjen alle.
Rart, jeg har hørt fra mureren at det finnes mineritt med samme mål som gipsplate, for eksempel 12,5 mm. Og det skal jo være malbart. Men jeg finner ikke noe sånt. Bare stygge ferdigmønstrede plater. Noen som vet hva det heter?
 
Om man i stedet for å bruke Minerit (varemerke) som søkeord bruker fibercement (materiale) så får i alle fall jeg treff på "fibercement 12 mm" fra et antall leverandører
 
VidarH VidarH skrev:
Om man i stedet for å bruke Minerit (varemerke) som søkeord bruker fibercement (materiale) så får i alle fall jeg treff på "fibercement 12 mm" fra et antall leverandører
Aha, japp ser en del nå.
Er de overmalbare?
Og går de å montere med lim?
 
Er malbare og kan limes fast med f.eks. PL400 eller annet.
 
Jepp det er sådan, sjekk rundt på prisene bare, kan variere en del
 
J jonaserik skrev:
Jepp det er sånn, sjekk rundt på prisene bare, kan skille en del
Takk
Jeg ser at det er fasettkanter, men jeg skal ha en slett overflate som er sømløs med tilgrensende gipsplate. Går det bra å sparkle i, festes det bra på overflaten?
 
Jeg har mineritt rundt 45mm en peis hjørne. Mureren pusset den tynt med en grå gips, ble meget bra.
 
Hei!
Jeg tenkte å bygge inn et vitrineskap i en død flate i leiligheten. Den ene siden har jeg peisovnen som er i bruk, kan jeg bygge inn vitrineskapet eller må den veggen isoleres?

tenkte å bygge inn det som et bilde jeg fant
 
  • En mann jobber med en vegg i en leilighet; stiger med malingsspann og byggeavfall synlig. Mulig prosjekt for å bygge inn et vitrineskap.
  • Et moderne vitrineskap med glassdører, fylt med glass, flasker og belysning, plassert i et lyst rom med store vinduer mot snødekt utsikt.
Det får ikke være noe brennbart direkte imot. Brannplate imellom. Tenk også på hvordan fine glass og dito drikker reagerer på varmen (i eksempelbildene ligger det vinflasker i skapet).

Med forbehold om at jeg har misforstått hvordan vitrineskapet skal plasseres i forhold til ovnen.
 
Takk for svar,

vitrineskapet kommer ikke være i direkte kontakt med veggen til peisen, skapet vil stå i sentrum i hullet dvs det vil være 12cm luftspalte mellom skap og vitrinet. Hullet skal dekkes med en plate så man ikke ser mellomrommet. Men som jeg forstår det så er det best å bruke branngips for å være sikker. Kan ta et nytt bilde i morgen
S Sir Duke skrev:
Det får ikke være noe brennbart direkte inntil. Brandskive imellom. Tenk også på hvordan fine glass og samme drikker reagerer på varmen (i eksempelbildene ligger det vinflasker i skapet).

Med forbehold om at jeg har misforstått hvordan vitrineskapet skal plasseres i forhold til peisen.
 
Z Zsolt Csomortani skrev:
Takk for svar,

vitrineskapet kommer ikke være direkte kontakt med peisens vegg, skapet kommer stå i sentrum i hullet dvs det vil være 12cm luft spalte mellom skap og vitrinet. Hullet skal dekkes med en plate så man ikke ser mellomrommet. Men som jeg forstår det så er det best å bruke branngips for å være sikker. Kan ta et nytt bilde i morgen
Vet fortsatt ikke om jeg forstår riktig, men jeg oppfatter reglene som at det skal være minst 50 cm luft ved siden av peisen, 25 cm om du setter brannsikker plate/stålplate.

Man får ikke dekke mellomrommet med passbit uten det må være fri luft rundt peisen.
 
  • Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Alt avhenger av hvilken ovn og hvilken person som godkjenner. Noen ovner har 20cm til brennbart, andre har 50cm+, dessuten forskjellige avhengig av om det er bak eller sidene.
Jeg ville rådført meg med feieren eller mesteren som kontrollerer din ovn.
 
  • Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hm.. fsn hvor vanskelig jo, da tolker jeg det som at jeg ikke kan bygge inn vitrineskapet, men bare kan ha det stående i hullet med luftspalte mellom skap og vegg.
 
  • Tom nisje i en stue, markert for plassering av vitrineskap. Hullet er omgitt av hvite vegger.
Z Zsolt Csomortani skrev:
Hm.. fsn vad vanskelig jo, da tolker jeg det som at jeg ikke kan bygge inn vitrineskapet, men bare kan ha det stående i hullet med luftspalte mellom skap og vegg.
Hvor mye ville skapet stikke ut i rommet ved siden av ovnen? Eller får skapet plass helt inne i nisjen?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.