Hei alle!

Finner ikke svar på akkurat dette.

Har en skorstein med ny peisinnsats. Skal ordne en glatt hvit overflate omkring som flyter sammen med den hvitmalte gipsveggen i resten av rommet. Har fått tips om minerit. Men spørsmål 1, det er vanskelig å søke på, heter det noe annet nå for tiden? Og spørsmål 2, må hele skorsteinen kles med minerit, eller er det bare en viss overflate nærmest peisen? Hvor langt fra peisen kan man ha gips?

Gips bør man få ha i direkte tilknytning da det ikke brenner.

S
P Prodigys skrev:
Gips bør man få ha i direkte tilknytning da det ikke brenner.
Dessverre ikke vanlig pappkledd gips.

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
S
S Sir Duke skrev:
Hei alle!

Finner ikke svar på akkurat dette.

Har en murstock med ny peisinnsats. Skal ordne en glatt hvit overflate rundt som flyter sammen med den hvitmalte gipsveggen i resten av rommet. Fått tips om minerit. Men spørsmål 1, det er vanskelig å søke på, heter det noe annet nå til dags? Og spørsmål 2, må hele murstocken kles med minerit, eller er det bare en viss overflate nærmest peisen? Hvor langt fra peisen kan man ha gips?
Er den murad murstock? Da kan du pusse den.

For øvrig må du lese hva produsenten skriver om avstand til brennbart. Generelt er det 50 cm fra uisolerte deler.

50cm høres veldig mye ut?

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
S
S sinuslinus skrev:
Er det en murt skorstein? Da kan du pusse den.

For øvrig må du lese hva produsenten skriver om avstand til brennbart. Generelt er det 50 cm fra uisolerte deler.
Ok. Bare så jeg ikke misforstår:
Det er altså en ovn som er helt innfelt, altså flukt med, skorsteinen. Da bør jeg ha fibercementplate omkring som strekker seg 50 cm til sidene? Hvor mye i høyden, er det 100 cm?

S Sir Duke skrev:
Ok. Bare så jeg ikke misforstår:
Det er altså en peis som er helt innfelt, altså i flukt med, murpipa. Da bør jeg ha fibercementplate omkring som strekker seg 50 cm til sidene? Hvor mye i høyderetning, er det 100 cm?
Er det en peisinnsats? Et bilde ville gjøre det lettere.

.

• Peisinnsats installert i murvegg, klar for tilkobling. Den sorte rammen og glassvinduene gjør den moderne. Murbakgrunn delvis uferdig.
  • Liker
Storthuslitenpump
  • Laddar…
En innsats bare mure inn og det trengs ingen ekstra anordninger

• Liker
Fred vom Jupiter og 2 andre
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En innsats bare mure inn og det trengs ingen ekstra anordninger
Takk, jeg vil dog slippe å mure og få en glatt vegg helt frem, murstocken flukter med en vegg ved siden av. Så jeg tenker meg gips. Men det må vel være type minerit nær ved ovnen. Spørsmålet er hvor nær.

Så da tenker jeg at det skal bli en jevn overflate på hele skorsteinen frem til peisen.

J jonaserik skrev:
Så da tenker at det skal bli en jevn overflate på hele skorsteinen frem til peisovnen
Akkurat!

Minnerit skal klare det, settes på vegg bak og på vegg bak kjøkkenovner, men du må likevel mure opp kanter og annet for å feste den, kan gå med stålregler, platene må sitte fast ellers beveger alt seg om det henger i luften synes ikke nå men du bør ha en sotluke ovenfor

Skulle nok tenke om.....bedre å ha muren pusset omkring skorsteinen og så løse overgangen fra vegg til puss på et eller annet vis.

• Liker
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.