Det finnes mye skrevet, men bare om moderne klassifisert trevirke. Mitt bjelkelag består av type 100 år gamle 150x150 bjelker, så hvorfor ikke måle svikt, forsterke opp og måle igjen.

Kan man gjøre dette på en god måte? En "punktlast" på midten av en bjelke er jo lett å fikse, men å måle svikten som oppstår på grunn av dette er jo verre. Finnes det noen gode metoder?

Det jeg tenker å gjøre i så fall er å sette en sikteplate på tvers av rommet rett over bjelken med noen mm avstand. Måle, plassere 100 kg rett ved siden av og måle igjen. Ikke helt 100 så klart, men hvis jeg måler opp x mm, så er det kanskje lettere å bestemme seg for passende tiltak enn å begynne med forsterkninger, skru-lime spon for deretter å konstatere at det likevel svikter for mye... Da er det jo "kjørt".

Jeg skulle bruke en lasermåler i etasjen under. De måler jo med veldig høy nøyaktighet. Fikser lasermåleren, mål først uten punktlast og deretter med punktlast. Deretter kan du sammenligne med teoretiske verdier for trelast med ulike styrkeklasser. Når man snakker om sviktkriterium i konstruksjonssammenheng mener man den momentane nedbøyingen som en punktlast forårsaker.

Eller heng et lodd i taket ovenfor slik at det henger rett over gulvet. Så kan du måle spillet mellom lodd og gulv etter pålasting. Men jeg ville kalt det nedbøyning snarere enn svikt.

Sist redigert:
  • Liker
Kallebo
  • Laddar…
Skjer ikke noe, står på ett ben på en liten kloss med 25kg ekstra så det blir drøye 100kg (1kN)

Har du et bjelkelag i dag som du skal utbedre fordi det svikter?
Jeg tror dessverre ikke at din idé vil bidra til å løse sviktproblematikken. Det man derimot kunne beregne er den aktuelle elastisitetsmodulen hos bjelkene.

Nei det svikter ikke men jeg skal renovere badet og evt flislegge så jeg prøver å finne ut hvor langt fra retningslinjene jeg er.

Er en 150x125 bjelke like stiv som en 45x225?

Nei, den tilsvarer nærmest 45x187, om 150 er bredden og 125 høyden.

Japp stemmer. Og om jeg skrur på 2stk 95er (en på hver side) hva blir det da? Noe jeg likevel trenger å gjøre for å rette opp.

Så gjetter jeg at beregningen din er basert på at det er samme styrke i treet, noe man jo ikke har noen anelse om ....

Ja, om du skal sammenligne stivheten hos to forskjellige dimensjoner forutsetter det at de har samme elastisitetsmodul, ellers må du regne om forholdstallene med hjelp av elastisitetsmodulene...

Hvordan vil du plassere dine 95:er i høyde?. Ellers blir det en enklere utregning hvis du tar 2 stk 125:er. Da tilsvarer hele pakken en 45x220.

Jovisst kan ja likevel ta 2stk 125or

Det var nettopp forskjellen i kvalitet som gjorde at jeg ville måle. Gjetter med tanke på hvilket virke det er i dette huset så er det ikke dårligere. Visse stokker går jo knapt an å skru i mens for eksempel en anker skrue i en ny c24regel kan snurre når den har gått i bunnen......

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.