Når jeg flyttet inn i leiligheten min for 17 år siden, var det både sprekker og flass i soverommets innertak. Jeg sparklet og malte med oljebasert maling. De siste årene har sprekkene og flaket kommet tilbake, og det ser ganske ille ut.
Jeg har prøvd å fjerne maling fra deler av taket. Under den oljebaserte malingen ser det ut til å være limfarge, og under den kanskje noe annet som kan vaskes bort med vann.
Det jeg trodde var betong, viste seg å være noe mykt og sandete (puss?), så når jeg skulle skrape maling ble det groper. En smal skrutrekker (tenk spiker) gikk ganske lett å trykke inn noen cm med håndkraft.
Huset er fra 1930. Kan det dreie seg om klésong / revertert innertak? Hva skal man da gjøre med saken? De alternativene jeg vurderer nå er:
- skrape veldig forsiktig, vaske bort det som går, sandsparkle og male med oljemaling igjen. Da må jeg nok gjøre det igjen om ti år.
- gjøre noe mer radikalt. Men hva? Kanskje sette opp en slags plater?
Hvis det blir den mer radikale løsningen, vil jeg nok ansette en håndverker, men jeg vil ha en anelse om hva som bør gjøres først. Skal f.eks. pussen, eller hva det er, fjernes først?