Hei
To sammenkoblete byggebrakker uten mellomvegg, det er altså helt åpent, skal isoleres innenfra.
Mitt spørsmål er om det må være 60 cc mellom stenderne til tross for at ytterveggene er bærende?
Tanken er å ha osb bak gipsplatene, og det som kan bli trøbbel, tenker jeg, er at man da i så fall ikke kan skru fast platene på midten, men hva mer kan bli trøbbel?
To sammenkoblete byggebrakker uten mellomvegg, det er altså helt åpent, skal isoleres innenfra.
Mitt spørsmål er om det må være 60 cc mellom stenderne til tross for at ytterveggene er bærende?
Tanken er å ha osb bak gipsplatene, og det som kan bli trøbbel, tenker jeg, er at man da i så fall ikke kan skru fast platene på midten, men hva mer kan bli trøbbel?
Hva gjelder egentlig spørsmålet?
Det er absolutt ingenting som hindrer at du kompletterer med flere stendere i ytterveggene. Det er ingen krav om at det må være akkurat c/c 600mm.
Det finnes OSB og gips i forskjellige bredder. Hvis du kjøper 1197/1200mm brede plater, blir det kjempebra med stendere på c/c 600mm.
Er det slik at du er litt bekymret for styrken/bæreevnen, og av den grunn vurderer c/c-avstanden på stenderne i ytterveggene?
Det er absolutt ingenting som hindrer at du kompletterer med flere stendere i ytterveggene. Det er ingen krav om at det må være akkurat c/c 600mm.
Det finnes OSB og gips i forskjellige bredder. Hvis du kjøper 1197/1200mm brede plater, blir det kjempebra med stendere på c/c 600mm.
Er det slik at du er litt bekymret for styrken/bæreevnen, og av den grunn vurderer c/c-avstanden på stenderne i ytterveggene?
Det som blir knas er vel nettopp cc målet.
Er det i skjøten mellom de begge bodene du tenker på?
Isolasjon og plate materiale finnes for cc45 eller 60.
Du kan jo alltid komplettere med en regel om avstanden mellom dem blir for stor.
Er det i skjøten mellom de begge bodene du tenker på?
Isolasjon og plate materiale finnes for cc45 eller 60.
Du kan jo alltid komplettere med en regel om avstanden mellom dem blir for stor.
Og både platemateriale og isolasjon kan ved behov deles. 😁 Selv om man nå ikke vil ha skåret gips midt på en vegg...FredrikR skrev:
Det er naturligvis et kostnadsspørsmål, men med 12mm plyfa på veggene ville jeg ikke følt meg nødt til å skru gipsen i reglene.
Jeg tenkte om jeg kunne ha større avstand mellom stenderne akkurat fordi ytterveggene er bærende.K Kardan79 skrev:Hva gjelder egentlig spørsmålet?
Det er absolutt ingenting som hindrer deg i å supplere med flere stendere i ytterveggene. Det er ikke et krav om at det må være akkurat c/c 600mm.
Det finnes OSB og gips i ulike bredder. Om du kjøper 1197/1200mm brede plater blir det veldig bra med stendere på c/c 600mm.
Er det slik at du er litt bekymret for fastheten/bæreevnen, og av den grunn vurderer c/c-målet på stenderne i ytterveggene?
Jeg vurderte om det kan være 1200 mm cc.
Tenkte snarere om jeg kunne ha 1200 mm cc mellom stenderne eller om det lager problemer fordi jeg da ikke har noe å skru fast midten av platene i.FredrikR skrev:
Handler dette om at du skal opp med innervegger? Det har du ikke engang antydet. 😅SethL skrev:
Jeg ville kjørt c/c 450mm og 900mm-plater. Er for gammel til å dra rundt på 1200mm-plater.
C/c 1200mm høres veldig svaiete ut. Kjør i det minste på c/c 900mm. Tenk på at det ikke vil finnes tilpasset isolasjon (ikke riktig mål).
Klikk her for å svare