Ja, du har fattet riktig. Nå gjenstår det at du fortsetter denne tråden og dokumenterer byggingen så alle får vite hvor mye bedre det blir. :-)

Ps. Vil du ha muligheten til å skru opp ting på veggen uten å bruke mollyplugg, eller gipsplugg, kan du sette et lag OSB først før du smeller på gipsplatene så har du tre bak gipsplatene. Ikke livsviktig, men kan være verdt å vurdere uansett. Men selvfølgelig, da forsvinner 12,5 mm til av rommet.

• Liker
4cyberspace
  • Laddar…
Tvärsnitt av en veggkonstruksjon med eksisterende vegg, luftspalte, isolasjon, gipsskiver, SKP-skinne med polyeten og mykfug. Stående stendere i gult område.
Et tverrsnitt av foreslått veggkonstruksjon. Ikke glem mykfugen og å bruke SKP-profil med polyeten som bunnskinne og toppskinne. Og selvfølgelig skal du ha stående regler på cc600 eller cc450-avstand i den gule delen på bildet.

Det er jo nøyaktighet i alle moment som er greia.

• Liker
4cyberspace
  • Laddar…
Skal begynne å bygge denne veggen. Hadde tenkt meg 50 mm luftspalte. Spørsmålet er hvilken isolasjon. Har fått litt forskjellige forslag i tråden. Mineralull eller steinull?

I innlegg 41, bildet med luftspalte, der har vi 30 cm i vår leilighet. På hver side sitter dobbelgips, så luftspalte 1 gipsplate, luftspalte 30 mm, isolasjon og dobbelgips. Veggtykkelsen mellom oss og naboen gjetter jeg er 500-600 mm. Da er det helt stille, høres ingenting mellom leilighetene. Spørsmålet er bare om det går å bygge tynnere hvis strukturlyd fra kjøkken og daglig støy skal stoppe på hver sin side. Det finnes mange nye morsomme materialer i dag som ikke fantes i 1982, da vår leilighet ble bygget. Generelt er det masse som gjelder og forskjellige tykkelser på plater, ikke skru en masse i stendere, men lime så mye som mulig. Så er lyd en ganske vanskelig sak, frekvenser som skal blokkeres, alle ting har sine egne resonansfrekvenser, så lykke til!

• Liker
4cyberspace
  • Laddar…
Selv er jeg sugen på å helle sand på et sted hvor vi har lyd som reiser mellom rommene. Tror på dobbeltgips, så sand 50-100mm, så dobbeltgips. Men når man borer i den veggen får man seg en overraskelse da :crysmile:

• Haha
  • Liker
4cyberspace og 1 annen
  • Laddar…
Har merket at en hel del lyd kommer gjennom en av avtrekksventilene som sitter på den ene sideveggen i stuen ved siden av min nåværende oppforet vegg. Avtrekket er ikke-eksisterende så jeg tetter heller igjen.

Avtrekksventilasjonen går sannsynligvis nær eller direkte inn til naboens soverom for man hører de tydelig. Det kan trenges en oppforet vegg også for helt å skjerme naboen da det høres gjennom både ventilasjon og vegg.

Hvordan ville dere tettet igjen en ventilasjonsåpning? Vurderer å stappe igjen med isolasjonsmateriale og sette en mindre gipsplate for det kvadratiske hullet.

Fraluft skal ikke finnes i v-rom. Der skal du kun ha friskluftsventil!

• Liker
mellansorken og 1 annen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fraluft skal ikke finnes i oppholdsrom. Der skal du kun ha friskluftsventil!
Okei, merkelig hva det er for kvadratisk hull som sitter på veggen da? Huset er bygget på 1940-tallet så det ble sannsynligvis bygget annerledes da. Føles som det er en slags ventilasjon eller hva er det ellers?

Det sitter en gammel plate i hullet som dekker cirka 80-90 %, men det burde suge ut luft uansett hvis det hadde vært en fraluftsventilasjon. Eller så fungerer det dårlig. På badet suger fraluftsventilasjonen ut bra med luft.

Plugger heller igjen hullet hvis det ikke fyller noen funksjon uten i stedet gjør at det blir lytt.

4 4cyberspace skrev:
Okei, merkelig hva det er for kvadratisk hull som sitter på veggen da? Huset er bygd på 1940-tallet så det ble sannsynligvis bygget annerledes da. Føles som det er en slags ventilasjon eller hva er det ellers?

Det sitter en gammel plate i hullet som dekker cirka 80-90 % men det burde trekke ut luft likevel om det hadde vært en avtrekksventilasjon. Eller så fungerer det dårlig. I badet trekker avtrekksventilasjonen ut bra med luft.

Plugger heller igjen hullet om det ikke fyller noen funksjon uten isteden gjør at det blir lytt.
Ikke byggestandard lenger. Sørg for å plugge og sørg for å ha tilluftsventiler i vegg nær vindu eller vinduskarm. Har du vifte til baderomsventilasjonen?

• Liker
4cyberspace
  • Laddar…
Jeg har en avtrekksventilasjon på badet som suger ut bra med luft. Det er godt avtrekk der. Jo tilluftsventil finnes i stuen nær vinduet.

For å plugge tenkte jeg at man fyller hullet med isolasjonsmateriale. Så sette en gipsplate i hullet og sparkle over?. Så skal jeg nok sette opp ytterligere en vegg foran dette.

Så de to oppreglede veggene vil stå vinkelrett mot hverandre.

4 4cyberspace skrev:
Jeg har en avtrekksventilasjon på badet som suger ut bra med luft. Det er bra avtrekk der. Jo, tilluftsventil finnes i stuen nær vinduet.

For å plugge tenkte jeg at man fyller hullet med isolasjonsmateriale. Så sette en gipsplate i hullet og sparkel over?. Så skal jeg nok bygge opp ytterligere en vegg foran dette.

Så de to oppbygde veggene kommer til å stå vinkelrett mot hverandre.
Det høres bra ut. Det kommer til å funke

• Liker
4cyberspace
  • Laddar…
4 4cyberspace skrev:
Skal begynne å bygge denne veggen. Hadde tenkt meg 50 mm luftspalte. Spørsmålet er hvilken isolasjon. Har fått litt forskjellige forslag i tråden. Mineralull eller steinull?
Det er nok ikke feil å sjekke densiteten på isolasjonsplaten. Men virkeligheten er nok ikke så enkel. Man skal nok aldri stirre seg blind på en egenskap. Finner du en plate som klassifiseres som "lydisolerende" av produsentene, så er den trolig bra.

En rask googling fant jeg to varianter som følger
Steinull
Paroc Sonus:
https://www.paroc.se/produkter/byggisolering/universell-byggisolering/paroc-sonus

Glasull
Isover Piano:
https://www.isover.se/products/isover-pianor-ljudskiva-stal-c450

Sist redigert:
  • Liker
4cyberspace
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.