Jeg har også lydisolert og støtte på Green glue som jeg trodde aldri ville fungere, men det ser ut til å gjøre det. Valgte til slutt et helt annet produkt.
"ViscoLam 65" fra et selskap som heter Chova. Det er noe spesielt gummi som veier mer enn bly som samtidig er fleksibelt. Dette bruker man mellom to lag gips. Kommer i en matte som er selvklebende. Jeg så også på spesielle "clips" som er lydabsorberende, f.eks reducto clip, avstod fra disse da det var vanskelig å finne lektene i Sverige. Verdt å merke seg er at for å få det helt lydisolert så må du også gjøre noe med gulvet og taket siden lyden vil forplante seg gjennom hele konstruksjonen.
Gjelder det også vanlig prat, dunk og skrik som forplanter seg gjennom tak og gulv. Det er mest det støyen gjelder. Altså ingen musikk eller dyp bass osv.
Tror eksisterende gipsplater er satt opp med regel mot innerveggen. Så spørsmålet er da om disse skal tas ned og er det komplisert? Alle skruehull er jo for-malede. For det er ikke bra hvis gipsplatene blir sittende lydmessig og de bygger jo ut unødvendig mye i så fall.
Tror eksisterende gipsplater er festet med regel mot innerveggen. Så spørsmålet er da om disse skal tas ned og er det vanskelig? Alle skruehull er jo formalte. For det er ikke bra om gipsplatene blir sittende igjen lydmessig og de bygger jo ut unødvendig mye isåfall.
det var et veldig prat om 2 lag gips. Det handler om 200kr og 1 times jobb å rive ut.
Jeg hadde revet bort alt og begynt på nytt og levd med tanken at du sikkert kommer til å høre naboen men forhåpentligvis mindre med bedre vegg. Et alternativ er jo alltid å flytte.
det var et veldig prat om 2 lag gips. Det handler om 200kr og 1t jobb å rive ut. Jeg hadde revet bort alt og begynt på nytt og leve med tanken om at du sikkert kommer til å høre naboen men forhåpentligvis mindre med bedre vegg. Et alternativ er jo alltid å flytte.
Okei, ja det var det jeg mente om det er vanskelig og tidkrevende å rive ned eksisterende vegg. Men da vet jeg. Gipsskivene bryr jeg meg ikke om så lenge det blir bra.
Jeg bør altså rive ned eksisterende gipsskiver og bygge opp en ny vegg som skal ha en luftspalte og ikke ligge direkte mot den gamle innerveggen.
Gjelder det også vanlig prat, dunk og skrik som forplanter seg gjennom tak og gulv. Det er mest den støyen det gjelder. Altså ingen musikk eller dyp bass osv.
Ja, all lyd forplanter seg, men det er mye lettere å bli kvitt "vanlig prat" enn trinnlyd. Bygger du en ordentlig vegg så vil det innebære en merkbar forbedring. Det jeg skrev at du må lydisolere gulv og tak for å få det helt stille stemmer heller ikke, vil du virkelig få det helt stille så er det et rom fylt med vakuum som gjelder etter lyd ikke kan transportere seg i vakuum.
Tillegg til mitt tips om Norgips beskrivelser. Her fant jeg en video om hvordan man kan montere Silent-platene. Silent-platen er kortere og smalere enn vanlige gipsplater. Dessuten kan du som aldri har jobbet med metallstendere se litt hvilke typer profiler som brukes:
KnaufDanogips har en tabell for ulike konstruksjoner som kan være av interesse også:
Kanskje litt sent men husk at hvis du har f.eks. stikkontakter eller lignende på veggen så trenger du så klart å flytte ut dem også hvis du bygger en ny vegg foran.
Kanskje litt sent men tenk på at om du har f.eks. stikkontakt eller lignende på veggen så må du selvfølgelig flytte ut dem også om du bygger ny vegg foran
Verdt å tenke på er at stikkontakter, koblingsbokser, spotlights og lignende slipper gjennom en del lyd. Har man ikke en tett konstruksjon så spiller det ingen rolle hvor mye masse man legger på.
Er konstruksjonen som Fasting65 linker til noen innlegg oven bedre ?
Ja, den er korrekt om man ser bort fra at det ikke skal være gips på begge sider, akkurat som jeg skrev i mitt første innlegg. Hvis den nåværende veggen er oppsatt, kan du enten rive den eller sage opp gipsen slik at du får minst 50 % åpen overflate jevnt fordelt. Når det gjelder gulv og tak, trenger dette å kartlegges med en isolasjonsmåling (luft- og trinnlydisolasjon). Er støyplagen plagsom fra de som bor ovenfor, trenger man å henge ned et tungt frikoblet gipstak. Du kan regne med at takhøyden blir minst 250 mm lavere avhengig av måleresultatet. I en lydisolert vegg skal man strebe etter utenpåliggende el. Ønsker man innfelt el, spots osv. trenger man å bygge tette gipskasser bak boksene. Jeg bygger lydstudioer der det er ekstremt høye krav både når det gjelder lydisolasjon og romakustikk, og vi gjør isolasjonsmålinger når byggingen er ferdig. Det trengs ingen dyre spesialprodukter for å bygge en lydisolert skillevegg, alt finnes å kjøpe på trelasthandelen. Det som er viktig er å velge riktig konstruksjonsløsning og være nøye slik at det blir helt lufttett, og at ikke de to veggene kortsluttes. Angående valg av isolasjon, er dens funksjon å absorbere hulromsresonansen i regelkassene. Derfor er det viktig at isolasjonen har riktig strømningsmotstand. En tung steinullplate har for stor strømningsmotstand til å gi riktig absorpsjon.
Har funnet en tegning av leilighetene i mitt hus, noe som er hyggelig da man kan se litt hvordan det er bygget opp. Jeg har fått en del tips om lydisolering, men tenkte at det uansett kunne være interessant å se denne tegningen, om man kanskje kan se noe.
Den høyre leiligheten "2 rom og kjøkken" er min leilighet. Tenk dere deretter at dere flytter en eksakt kopi og posisjon av den venstre "3 rom og kjøkken med spiseplass" og plasserer den vegg i vegg til høyre for min leilighet.
Leiligheten til høyre for min er det som plager meg mest. Jeg kan imidlertid også høre naboen til venstre for min leilighet når jeg er i soverommet mitt. Så det er lydt der også, men ikke like plagsomt som fra naboleiligheten til høyre for min. Merk altså at jeg ikke i det hele tatt har noen problemer med lyd fra naboer i høyden.
Deres stue ligger altså vegg i vegg med min stue. Legg også merke til at en liten del av deres venstre soverom ligger mot min stue, som stemmer da jeg også hører lyd fra det rommet.
Merk at det finnes en ventilasjonsluke med avtrekk i høyre hjørne i min stue nær naboens leilighet. Kanskje kommer en del av lyden derfra? Denne luken er stengt for tiden og overmalt av forrige eier. Jeg hører også naboene på kjøkkenet mitt fra deres venstre soverom. Takket være fliser og kjøkkenskap etc., dempes lyden en del, men det er fortsatt lytt.
Kan også nevne at det finnes en stikkontakt på gipsveggen som sitter mot innerveggen. Den stikkontakten satt på innerveggen tidligere.
Lyd fra dunk og lignende er ikke prioritert for tiden, så lydisolering av vegger og tak er ikke aktuelt tror jeg. Hovedmålet er å slippe å høre prat og skrik mellom innerveggene.
Noen spurte om det er lytt i høyden i huset, men det er det ikke. Uten det er først og fremst mellom leilighetene det er ekstremt lytt.
Ifølge det jeg har lest, kunne en lydisolerende vegg se ut som nedenfor. Er det noen som ser noen feil eller noe som kan forbedres i nedenstående konstruksjon? Den eksisterende gipsveggen som finnes i dag, er altså festet mot innerveggen. Denne lille endringen med å legge den nye veggen et stykke unna med et luftrom imellom ville altså gjøre lydisoleringen bedre?
Ifølge det jeg har lest kunne en lydisolerende vegg se ut som nedenfor. Er det noen som ser noe feil eller noe som kan forbedres i nedenstående konstruksjon? Den eksisterende gipsveggen som finnes i dag er altså festet mot innerveggen. Denne lille endringen ved å legge den nye veggen et stykke unna med en luftspalte imellom skulle altså gjøre lydisoleringen bedre?
[bilde]
Ullen skal være i luftspalten og et av gipslagene direkte mot leilighetsveggen.
@4cyberspace Hvordan hadde du tenkt å feste den indre gipsplaten på din oppsatte stamme?
Nei, du skal sette opp en stamme noen cm fra eksisterende vegg. Fyll stenderverket med isolasjon.
Deretter setter du to lag med gips, med forskjøvne skjøter (eller lyddempende gips som jeg har tipset om tidligere).
Ullen skal være i luftspalten og ett av gipslagene direkte mot leilighetsveggen.
Jeg har gipsplater montert direkte mot veggen i dag og det har ikke hjulpet så mye mot at det er lytt. Ifølge ekspertene her på Bygge Hus er det akkurat slik man ikke skal bygge, dvs. direkte mot veggen.
@4cyberspace Hvordan hadde du tenkt å feste den indre gipsplaten på din oppreglede stamme?
Nei, du skal regle opp en stamme noen cm fra eksisterende vegg. Fyll regelverket med isolasjon.
Så setter du to lag gips, med forskjøvne skjøter (eller lyddempende gips som jeg har tipset om tidligere).
Du mener altså at i mitt bilde skal den indre gipsplaten bort? Okei, da forstår jeg, stor takk for avklaringen. Doble gipsplater skal altså bare sitte på én side.
Kan også legge til at det sitter en innfelt stikkontakt på nåværende gipsplater/innervegg, noe som kanskje er en årsak til at det ikke har blitt bedre. Skal nok fjerne denne stikkontakten og ha utenpåliggende strøm i stedet, som Björn Melander foreslo.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.