32.933 lest ·
136 svar
33k lest
136 svar
Lydisolere for sex
Amatører.L Lexii skrev:Det finnes mange tråder om å lydisolere for musikk, øvingslokaler, hjemmekino, men ikke en eneste om å lydisolere et rom for sex. Spiller det kanskje ingen rolle hva man lydisolerer for, og man vil ikke innrømme hvorfor man egentlig spør?
Jeg kan ingenting om lydisolering for øyeblikket - så vær så snill og gi meg deres beste linker, tips og henvisninger til andre bra tråder om temaet. Jeg tror imidlertid at det største spørsmålet jeg har, er: Er det noen forskjell hvis man skal isolere for sex? Vi snakker om å lydisolere et soverom - er det mer nøye eller mindre nøye enn f.eks. for en øvingslokale?
Rom i rom er vel den beste måten å lydisolere har jeg forstått, men om rommet allerede er ganske lydisolerende - kan man øke det enda mer uten å endre på konstruksjonen? Hva har forskjellige lydisolerende paneler, plater og matter for funksjon i praksis?
I dag har vi et kjellerom med en tung brannklassifisert og lydisolert dør, og om man er høylytt der, høres det ikke i det hele tatt til etasjen ovenfor. Vi skal imidlertid flytte og begynner å fundere på hvordan vi skal tenke når vi ser på hus. Jeg vil også få en oppfatning om hvor mye arbeid det vil kreve for å få til et noenlunde lydtett rom. Dere som har lydisolert et rom av forskjellige årsaker og gjort det selv - hva har det landet på kostnadsmessig?
Takk på forhånd for all kunnskap dere kan dele!

Det enkleste er jo at det er lufttett mellom rommene. Altså sprekker mellom stendere og plater som dekkes av en list, sprekker rundt dører osv.
Det finnes kit med ekstra gummilister til dører.
Du kan også sette opp en til vegg innenfor veggen med luftspalte imellom. Når det gjelder isolasjon så har jeg hørt at man får best effekt om det finnes luft i den og ikke er kompakt pakket. Så hjelper det så klart om du f.eks. bruker dobbelt gips.
Noe annet som er enkelt og ser ganske bra ut er om du setter opp akustikkpanel. Den har gode lyddempende egenskaper om du kjøper et merke av god kvalitet. Heia på!
Det finnes kit med ekstra gummilister til dører.
Du kan også sette opp en til vegg innenfor veggen med luftspalte imellom. Når det gjelder isolasjon så har jeg hørt at man får best effekt om det finnes luft i den og ikke er kompakt pakket. Så hjelper det så klart om du f.eks. bruker dobbelt gips.
Noe annet som er enkelt og ser ganske bra ut er om du setter opp akustikkpanel. Den har gode lyddempende egenskaper om du kjøper et merke av god kvalitet. Heia på!
Litt video info om Google fjerner den:
https://yewtu.be/watch?v=t_OBkw01X4I - Akustik enligt LN: Lydisolering - Introduksjon (2017-11-20)
Disse virker relevante for tråden:
https://yewtu.be/watch?v=2cn3puBvfvU - Akustik enligt LN: Lydisolering - Vegg & Konstruksjon (2018-03-05)
https://yewtu.be/watch?v=tRdvNUtmVMU - Akustik enligt LN: Lydisolering - Dører og vinduer (2017-12-07)
https://yewtu.be/watch?v=t_OBkw01X4I - Akustik enligt LN: Lydisolering - Introduksjon (2017-11-20)
Disse virker relevante for tråden:
https://yewtu.be/watch?v=2cn3puBvfvU - Akustik enligt LN: Lydisolering - Vegg & Konstruksjon (2018-03-05)
https://yewtu.be/watch?v=tRdvNUtmVMU - Akustik enligt LN: Lydisolering - Dører og vinduer (2017-12-07)
Sist redigert:
Mange gode svar i tråden. Det man trenger er tyngde i vegger og tak, samt at det er tett. Den minste lille sprekk slipper lyden gjennom. (Test for eksempel å åpne et vindu og lukk det sakte, det høres utenfra selv når det bare er en halv millimeter fra å være stengt. Det er først når det er helt lukket at lyden blir maks dempet.)
Med luftspalte mellom vegger trenger man ikke ha like mye tyngde. Men sørg for at det ikke skapes tre vegger eller mer. (Altså Vegg - luftspalte - vegg - luftspalte - vegg) Denne konfigurasjonen øker lydtransmisjonen. Det skal være Vegg - luftspalte - vegg eller bare en tykk vegg. En enkel måte er å legge til et lag gips på alle vegger og tette alle sprekker. Taket må også bli tyngre. Bra tips av Johannes å fylle med sand på oversiden.
Ventilasjonen kan bli problematisk. Der går det an å bygge en lyddemper. https://soundproofliving.com/soundproofing-air-vents/ (se punkt 4) Ellers slipper lyden ut gjennom ventilasjonshullet. Også hull for stikkontakter kan bli problematiske hvis disse skaper et hull inn til et tilstøtende rom. Da kan man "offsette" kontaktene slik at de ikke ligger i linje med hverandre og prøve å bygge dem inn i en eller annen labyrintlignende løsning med steinull eller glassull i. (Som i lenken over)
Døren bør være lufttett og like tung som resten av veggene, ellers blir den den svake lenken.
Å ha steinull/glassull/akustikkskum på veggene gjør ikke mye. Den demper refleksjonene inni rommet. Men gjør lite for lydisoleringen.
Med luftspalte mellom vegger trenger man ikke ha like mye tyngde. Men sørg for at det ikke skapes tre vegger eller mer. (Altså Vegg - luftspalte - vegg - luftspalte - vegg) Denne konfigurasjonen øker lydtransmisjonen. Det skal være Vegg - luftspalte - vegg eller bare en tykk vegg. En enkel måte er å legge til et lag gips på alle vegger og tette alle sprekker. Taket må også bli tyngre. Bra tips av Johannes å fylle med sand på oversiden.
Ventilasjonen kan bli problematisk. Der går det an å bygge en lyddemper. https://soundproofliving.com/soundproofing-air-vents/ (se punkt 4) Ellers slipper lyden ut gjennom ventilasjonshullet. Også hull for stikkontakter kan bli problematiske hvis disse skaper et hull inn til et tilstøtende rom. Da kan man "offsette" kontaktene slik at de ikke ligger i linje med hverandre og prøve å bygge dem inn i en eller annen labyrintlignende løsning med steinull eller glassull i. (Som i lenken over)
Døren bør være lufttett og like tung som resten av veggene, ellers blir den den svake lenken.
Å ha steinull/glassull/akustikkskum på veggene gjør ikke mye. Den demper refleksjonene inni rommet. Men gjør lite for lydisoleringen.
Medlem
· Sverige
· 5 651 innlegg
Finnes jo også varianten å dra av gårde en stund med bilen, traktoren, bobilen etc, til et sted der ingen forstyrres. Også dette en klassiker.
Prøver bare å tenke litt utenfor boksen her.
__
PS. Hvis tilsyn med barna er viktig under sesjonene, må det ordnes uansett om TS befinner seg i et isolert rom i boligen eller for eksempel i en bobil utenfor boligen.
Prøver bare å tenke litt utenfor boksen her.
__
PS. Hvis tilsyn med barna er viktig under sesjonene, må det ordnes uansett om TS befinner seg i et isolert rom i boligen eller for eksempel i en bobil utenfor boligen.
Sist redigert:
For at det skal bli vellykket bør man nok ordne så materialkonfigurasjonen er heterogen ellers får man som sagt trolig resonansfrekvenser.J JensHaglof skrev:
Kanskje lime opp knuste biter av gipsplate, trebiter osv ?
Eller delvis mikse frigolit, sand og (tapet?)lim til en ujevn blanding?
https://yewtu.be/watch?v=2cn3puBvfvU - Akustikk ifølge LN: Lydisolering - Vegg & Konstruksjon (2018-03-05)J JensHaglof skrev:
07:36 For å dempe lavfrekvente lyder må man bruke meget harde og stive materialer. Således ikke bare vekt (tetthet) som spiller rolle.
07:55 Må legge inn demping mellom veggmaterialene som f.eks mineralull.
Om lufttetting er essensielt kanskje man kan bruke det jeg foreslo i en annen tråd nemlig å kapsle inn hele rommet i baderomsmatte som man forsegler med ultralydssveis.
Med all denne isoleringen så er det vel en viss risiko for at det blir veldig varmt i (sove)rommet. Så kanskje man trenger en eller annen radiator i taket og pumpe som kan transportere bort varmen.
Kanskje ikke krongle til det for mye? Noen råd her krever jo uker med ombygging. Og da må man kanskje sove i stua i mellomtiden...
Jeg hadde byttet ut døra til en massiv dør. Innerdører er jo ofte i sånn der brettet papp som slipper gjennom en masse lyd. Jeg hadde også benyttet anledningen til å lime på en gummilist i underkant av døren. Deretter hadde jeg lagt inn et heldekkende teppe og hengt opp skikkelige gardiner. Tøy demper jo bra. Kanskje en sånn der tøytrukket sengegavl også?
Jeg hadde byttet ut døra til en massiv dør. Innerdører er jo ofte i sånn der brettet papp som slipper gjennom en masse lyd. Jeg hadde også benyttet anledningen til å lime på en gummilist i underkant av døren. Deretter hadde jeg lagt inn et heldekkende teppe og hengt opp skikkelige gardiner. Tøy demper jo bra. Kanskje en sånn der tøytrukket sengegavl også?
Det er nok mer som en meny av tiltak. Så får man velge de som passer best for situasjonen.B Bhp863 skrev:
Vi har tross alt ingen anelse om hvordan nåværende soverom er konstruert eller beliggende. Eller driftighet og økonomi.
Medlem
· Sverige
· 5 651 innlegg
Skal barna overhodet kunne kontakte dere under deres lydisolerte økter? Ellers trenger dere selvsagt å fikse en nanny el.l. som har kontroll på ungene imens.
Klarer barna seg selv så er det ikke noe problem, og dere kan i så fall ta en tur med bilen eller bobilen osv. ingen problem, og hele spørsmålet om lydisolering blir uten betydning.
Klarer barna seg selv så er det ikke noe problem, og dere kan i så fall ta en tur med bilen eller bobilen osv. ingen problem, og hele spørsmålet om lydisolering blir uten betydning.
Videokamera og bevegelighetalarm utenfor?H Harald Blåtumme skrev:
Det er ikke 1970-tallet da videokameraer var så dyre at de bare ble brukt i TV-studio og på banker.
Kan være verdt å koble brannalarm og innbruddsalarm derimot.
Medlem
· Sverige
· 5 651 innlegg