32.933 lest ·
136 svar
33k lest
136 svar
Lydisolere for sex
Elsker eksempelet med bilen!spikplanka skrev:
Jo, jeg (TS) er "frugan". Jo, visst kan jeg være stille, og det kan også være spennende iblant å være stille, men å alltid være det er mentalt påkrevende, påvirker sexen negativt også fordi mannen dessuten liker å høre mine reaksjoner. 🤷♀️ Jeg vil ikke bli vant med defaultinnstilling "stille", da kan man som ikke engang reagere/lyde genuint lenger etter en stund.
Dessuten synes jeg at litt mer rough sex høres jo også ut (f.eks. smisk) og mye vanskeligere å forklare enn stønn.
Forresten, sengegavlen/sengen som dunker er ikke et problem, men noe som var til man fjernet sengestellet og byttet til myk sengegavl.
Da ville de trenge å sove borte 3-4 ganger i uken. Ingen vil ha dem så ofte, og dessuten vil man ikke forstyrre deres hjemmerutiner for mye og vi liker ellers å ha barna våre hjemme.H Harald Blåtumme skrev:
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 954 innlegg
Metoden for å lydisolere eksisterende rom er likevel ganske enkel.
- Sørg for at det er lufttett, legg på et lag gips på alle flater, sparkel og fug. Gulv, vegger og tak. Lydklassifisert dør er bra, man kan også med fordel ha 2 stk dører. Ventilasjon er ofte et problem, og man kan lede litt til et område hvor det gjerne kan lage litt støy.
Sørg helst for at rommet som lager lyd er litt avsides til de andre rommene. Så kan man jo ha plass til å sette opp ytterligere vegger,
- Tetthet (ingen sprekker i veggen hverken nær lydkilden eller der det skal være stille)
- Tykkelse (lengre avstand mellom 2 stk vegger gir mer reduksjon for lange lydbølger, typ basslyd)
- Absorbenter (redusere ekko, samtlige rom)
- Masse (krever mer energi for å sette i svingning)
- Frakobling (vibrasjonsisolering, strukturlyd)
Det er ganske vanlig at det bare fokuseres på vegger. Vegger er ofte ganske tette med gips, tapet og slikt. Innertak derimot har ofte små små sprekker som lekker lyd. Mellombjelkelag er ofte ganske åpne, også lyd opp til loftet.
Sand er løs og tung. Typisk veldig dårlig til å overføre lyd. Det er noe man kan bruke i bunnen av et tett bjelkelag.
Dører, ventilasjon, vinduer den store lydreflektoren i rommet.. og som radiatorene med stålrør som går til neste rom..
Ta ett rom... monter en glatt stille utadgående dør som er tett (lydklassifisert). fuge installasjonen. Kle døren med matte.
I rommet gipse alle flater, gulv, vegger, tak sparkel fug. helt tett.
lim opp tett med 50mm markisoleringsplater(kompakt mineral/ull) på alle flater, gulv, vegger, tak.
Legg gulvspon som nytt gulv i hele rommet
Sett opp nye vegger, på gulvsporet, alle flater, også yttervegg. Sett stendere for nytt innertak i de nye veggstenderne. Sørg for at det er mellomrom mellom de nye veggene/taket og isolasjonen, jo mer avstand desto bedre. Fyll mellomrommene mellom stenderne med vanlig mineralull, ikke pakket, fremdeles avstand til markisolerskivene.
Lukk veggene og innertaket med osb+gips, sparkel, fug. ev. gulvgips.
Monter innadgående stille dør.
Monter innervindu i det nye innerommet (frakoblet fra husets struktur)
Kle med overflate, gjerne heldekkende teppe overalt.
Hjemmekino, musikkstudio eller sexkammer kan være ett fett
Man kan også skape "white noise" nær den som er lydfølsom f.eks. en vifte så drukner plutselige lyder litt i støyen.
- Sørg for at det er lufttett, legg på et lag gips på alle flater, sparkel og fug. Gulv, vegger og tak. Lydklassifisert dør er bra, man kan også med fordel ha 2 stk dører. Ventilasjon er ofte et problem, og man kan lede litt til et område hvor det gjerne kan lage litt støy.
Sørg helst for at rommet som lager lyd er litt avsides til de andre rommene. Så kan man jo ha plass til å sette opp ytterligere vegger,
- Tetthet (ingen sprekker i veggen hverken nær lydkilden eller der det skal være stille)
- Tykkelse (lengre avstand mellom 2 stk vegger gir mer reduksjon for lange lydbølger, typ basslyd)
- Absorbenter (redusere ekko, samtlige rom)
- Masse (krever mer energi for å sette i svingning)
- Frakobling (vibrasjonsisolering, strukturlyd)
Det er ganske vanlig at det bare fokuseres på vegger. Vegger er ofte ganske tette med gips, tapet og slikt. Innertak derimot har ofte små små sprekker som lekker lyd. Mellombjelkelag er ofte ganske åpne, også lyd opp til loftet.
Sand er løs og tung. Typisk veldig dårlig til å overføre lyd. Det er noe man kan bruke i bunnen av et tett bjelkelag.
Dører, ventilasjon, vinduer den store lydreflektoren i rommet.. og som radiatorene med stålrør som går til neste rom..
Ta ett rom... monter en glatt stille utadgående dør som er tett (lydklassifisert). fuge installasjonen. Kle døren med matte.
I rommet gipse alle flater, gulv, vegger, tak sparkel fug. helt tett.
lim opp tett med 50mm markisoleringsplater(kompakt mineral/ull) på alle flater, gulv, vegger, tak.
Legg gulvspon som nytt gulv i hele rommet
Sett opp nye vegger, på gulvsporet, alle flater, også yttervegg. Sett stendere for nytt innertak i de nye veggstenderne. Sørg for at det er mellomrom mellom de nye veggene/taket og isolasjonen, jo mer avstand desto bedre. Fyll mellomrommene mellom stenderne med vanlig mineralull, ikke pakket, fremdeles avstand til markisolerskivene.
Lukk veggene og innertaket med osb+gips, sparkel, fug. ev. gulvgips.
Monter innadgående stille dør.
Monter innervindu i det nye innerommet (frakoblet fra husets struktur)
Kle med overflate, gjerne heldekkende teppe overalt.
Hjemmekino, musikkstudio eller sexkammer kan være ett fett
Man kan også skape "white noise" nær den som er lydfølsom f.eks. en vifte så drukner plutselige lyder litt i støyen.
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 954 innlegg
Ren isolering kledd med akustikkstoff gjør større forskjell. Perfekt for å redusere luftbåren lyd i samme rom. f.eks. ekko i en Pod studioL Lexii skrev:
Er egentlig ikke så stort problem men man kan ikke bruke standardteknikk. I et prosjekt for å dempe maskinstøy fikk jeg tips av en doktorgradskandidat i akustikk.Johannes Carlsson skrev:
Metoden går ut på at man bygger ventilasjonskanalene som en labyrint med innvendig dempematte hvis luften skal være til inneluft bør man nok kle disse i geotextil eller annet som f.eks bygningsplast så små fibere ikke løsner og mugg hindres. Deretter kommer den viktige delen som er å bygge kanalene med asymmetriske former og en masse bøyer. En metode for å bygge denne lydfellen er med trelemmer som kles med eksplisitt lyddempingsmateriale og som base bruker man en større tung skive. Deretter geotextil ovenpå dempemattene for å sikre at ingen materiale følger med ut i rom. Samt "lokk" som skrus fast og som kan tas bort for å rengjøre fra støv.
For et rom eller hus bør man nok bruke stål mm i stedet for tre med tanke på muggrisiko mm.
Om rommet likevel bygges om for det oppgitte formålet så kan det kanskje være verdt å ordne takbjelker som man kan montere noe å feste tau mm i
Tenk dog på å skille på statisk last som f.eks en sementsekk som henger stille og dynamisk last der man slipper en sementsekk og den bremses til stillestående. Dimensjoner deretter.
Om mineralull eller glassull brukes så tenk på at disse slipper fra seg små glassfiber som med glede penetrerer celler og skaper betennelse til kreft oppstår i enkelte tilfeller.
For å teste lyddempingen så kan man foreslå å spille noen "forbudte filmer" på høy volum.
Hvor gamle var barna da de begynte å interessere seg for de merkelige lydene?
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 954 innlegg
Bygge gode lyddempere er litt av en heksekunst (og avhengig av lydspektret). Man må også passe på at man ikke skaper masse strømningsindusert lyd, men mye absorbenter og volum trengs ikke så mye av en labyrint. Det finnes ganske gode skummaterialer (Poron f.eks.) som demper lydbølger riktig bra. Glassfiber er billig og ikke superbra. Samt må kles med overflate.spikplanka skrev:
Er egentlig ikke så stort bekymmer, men man kan ikke bruke standardteknikk. I et prosjekt for å dempe maskinstøy fikk jeg tips av en doktorand i akustikk.
Metoden går ut på at man bygger ventilasjonskanalene som en labyrint med innvendig dempematte, om luften skal være til innendørs luft bør man nok kle disse i geotekstil eller annet som f.eks byggplast slik at små fiber ikke løsner og muggen forhindres.
Deretter kommer den viktige delen som er å bygge kanalene med asymmetriske former og en masse bøyer. En metode er å bygge denne lyddemperen med trerammer som kles med eksplisitt lyddempningsmateriale og som base bruker man en større solid plate. Deretter geotekstil ovenpå dempemattene for å sikre at intet materiale følger med ut i rommet. Samt "lokk" som skrus fast og som kan tas bort for å rengjøre fra støv.
For et rom eller hus bør man nok bruke stål mm i stedet for tre med tanke på mulerisikoer mm.
Om rommet allikevel bygges om for det oppgitte formålet, så kanskje det er verdt å ordne takbjelker som man kan montere noe å feste tau mm i
Tenk dog på å skille på statisk last som f.eks en sekke med sement som henger stille og dynamisk last der man slipper en sekke med sement og den bremses til stillstand. Dimensjoner deretter.
Om mineralull eller gullfiber brukes så husk at disse slipper fra seg små glassfiber som med glede trenger inn i celler og skaper inflammasjon til kreft dannes i visse tilfeller.
For å teste lyddempningen kan man foreslå å spille noen "forbudte filmer" på høy volum.
Hvor gamle var barna da de begynte å interessere seg for de rare lydene?![]()
Man slipper iallafall å unngå ekko når det gjelder dette problemet. Så det er jo ikke som å lydisolere et innspillingsstudio.Johannes Carlsson skrev:
Bygge gode lyddempere er litt av en heksekunst (og avhenger av lydspekteret). Man må også sørge for at man ikke skaper masse strømindusert lyd, men mye absorbenter og volum trengs ikke så mye av en labyrint. Det finnes ganske bra skummaterialer (Poron f.eks.) som demper lydbølger veldig bra. Glassfiber er billig og ikke superbra. Samt det må kles med overflatebelegg.
Om det er flere etasjer som er aktuelt: se på noe med betong mellom etasjene. Det hjelper mye med vibrasjoner fra sengen og er veldig vanskelig å høre godt mellom etasjene annet enn gjennom ventilasjonen. De fleste andre kommentarene virker å være mer fokusert på vegger som er lette å gjøre noe med i etterkant om det trengs.L Lexii skrev:
Slo opp hva Poron er, "open-cell polyurethane" men det ser ut til å finnes varianter med lukkede celler også. Egnet innkjøpssted?Johannes Carlsson skrev:
Tetthet mellom 104 - 480 kg/m³
Temperaturbestandighet -20 til +121 ⁰C
Har en følelse av at åpen celle fungerer dårlig med fuktighet så det kan trenges byggeplast eller lignende oppå.
Vet du om det finnes noe kontinuerlig materiale som omdanner mekaniske vibrasjoner til varme i stedet for å absorbere den mekaniske energien elastisk og sende den tilbake?
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 954 innlegg
Betongdekke blir også litt som et trommeskinn. Vibrerer av minste dunk og overfører støyvibrasjoner enormt. Derfor legges ofte et innvendig gulv på et lag av markisolering.S sjoelund skrev:Man slipper iallafall å unngå ekko når det gjelder dette problemet. Så det er jo ikke som å lydisolere et innspillingsstudio.
Om det er flere etasjer som er aktuelt: se på noe med betong mellom etasjeplan. Det hjelper mye med vibrasjoner fra sengen og er svært vanskelig å høre godt mellom etasjeplanene annet enn gjennom ventilasjonen. De fleste andre kommentarene virker å være mer fokuserte på vegger som er lette å utbedre etterpå om nødvendig.
Man trenger ikke bry seg veldig mye om ekko om man har absorbenter i lyddemperen. Men bra å ha kontroll på lydens innfallsvinkler og refleksjoner
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 954 innlegg
Åpne celler fungerer helt greit. Med åpne celler får du mindre refleksjon på overflaten og lydbølgene går inn bedre i materialet.spikplanka skrev:
Slo opp hva Poron er, "open-cell polyurethane" men det ser ut til å finnes varianter med lukkede celler også. Passende innkjøpssted?
Densitet mellom 104 - 480 kg/m³
Temperaturresistens -20 til +121 ⁰C
Jeg har for meg at åpne celler fungerer dårlig med fukt så det vil trenges byggeplast eller lignende oppå.
Vet du om det finnes noe kontinuerlig materiale som omdanner mekaniske vibrasjoner til varme i stedet for å absorbere den mekaniske energien elastisk og sende den tilbake?
Fukt.. ja, men slik fuktbelastning og også smuss bør man ikke ha. Et filter før lyddemper er bra. Hvis man ikke bare har et hull bak en avtakbar skjerm.
Innkjøpssted må jeg si pass på. Har bare kjøpt inn direkte via jobbens leverandør. Amazon er nok enklest. Bedre å bare gå på densitet og lav pris hvis det ikke er mangel på plass.
Helst vil man ha skjæring mellom to lag i materialet som blir friksjon. Det finnes ingen supermaterialer her egentlig som er fornuftige å foretrekke.
Harde overflater for å blokkere/styre refleksjoner og så bare fylle med absorbent, like dypt som den laveste frekvensen.
Visst, men det er relativt enkelt fikset om man har en tykk fin betongplate mellom etasjene. Hos meg kan man ha hele fotballag over og det høres ingenting mellom etasjene. Det hjelper å ikke ha rør mellom etasjene for element som i eldre leiligheter - de blir også lett lyttende.Johannes Carlsson skrev:
Hva består denne fiksen av?S sjoelund skrev:
Hvordan ordner man rørene mellom etasjene uten at lyd følger med?S sjoelund skrev:
Om det ikke skal være uoppvarmet dvs..
Legg om gulvene oppå betongen i henhold til det jeg svarte på.spikplanka skrev:
Man legger dem der ingen er. Luftbåren gulvvarme i mitt tilfelle. Et rør som går rett fra kleskottet til shunten og ikke går opp i noen av rommene i overetasjen så det finnes ingen vibrasjoner den snapper opp.spikplanka skrev:
Et alternativ er LLVP; da har du ingen vannbåren varme å dra og således ingen lyder som dras mellom etasjene.