32.933 lest ·
136 svar
33k lest
136 svar
Lydisolere for sex
Jeg har hele veggen mot stueområdet lydisolert til vår sov/walk-in closet del. Det er gjort med dobbeltgips og en plate OBS på begge ytterlagene, deretter en plate gullfiber, plast og deretter luftspalte som ikke er koblet via bjelke oppe nede og omvendt ut til neste rom. Dette demper bra men ikke helt mot høy sang eller latter. Det er nok for at jeg skal kunne sove selv om festen fortsetter.L Lexii skrev:Det finnes mange tråder om lydisolasjon for musikk, øvingslokaler, hjemmekino, men ikke en eneste om å lydisolere et rom for sex. Spiller det kanskje ingen rolle hva man lydisolerer for og man vil ikke innrømme hvorfor man egentlig spør?
Jeg kan ingenting om lydisolasjon for øyeblikket - så vær så snill, gi meg deres beste lenker, tips og henvisninger til andre gode tråder om temaet. Jeg tror dog det største spørsmålet jeg har er: Er det noen forskjell om man skal isolere for sex? Vi snakker om å lydisolere et soverom - er det mer grundig eller mindre grundig enn for eksempel en øvingslokale?
Rom i rom er vel den beste måten å lydisolere på har jeg forstått, men hvis rommet allerede er ganske lydisolerende - kan man øke det enda mer uten å endre strukturen? Hva har forskjellige lydisolerende paneler, plater og matter for funksjon i praksis?
I dag har vi et kjellersoverom med en tung brannklassifisert og lydisolert dør, og er man høyrøstet der så høres det ikke i det hele tatt til etasjen over. Vi skal dog flytte og begynner å tenke på hvordan vi skal vurdere når vi ser på hus. Jeg vil også få en forståelse for hvor mye arbeid det ville kreve for å få til et noenlunde lydtett rom. Dere som har lydisolert et rom av forskjellige grunner og gjort det selv - hva har det kostet?
Takk på forhånd for all kunnskap dere kan dele!
Tegning finnes på Svensk Träguide, utmerket side for all bygging i tre.
Var det ikke for en flytting som TS undret? Så da kan man fikse i det minste mindre ting før man flytter inn, om det er viktig.Intet skrev:
Har fundert rundt samme tema når det gjelder planløsning i mange hus, også nye om man ser på husbyggernes planløsninger. Der man har foreldresoverom vegg-i-vegg med barnas.[SKPG]Zamora skrev:
Virker veldig ugjennomtenkt, begge veier.
Barna som kanskje risikerer å høre noe de ikke vil. Når de så når tenårene og begynner å få partner selv, kan det være begge veier man ufrivillig får høre noe man ikke vil.
Foruten sengebenkemakker så kan det jo være alle mulige slags lyder, musikk, en tenåring som snoozer 7 ganger osv. Upraktisk planløsning i største allminnelighet.
(Kommer til å tenke på Solsidan-episoden der Alex's mamma har flyttet inn hos dem med en ny mann. De er bekymrede over de nattlige maratonsesjonene gamlingene har. Til man i sluttscenen ser at lyden kommer fra at mannen står og sliper på noen møbler...)
Er det et mål for deg å være en irriterende og plagsom jævel? Forsvinn fra tråden om du ikke har noe fornuftig å komme med.Nissens skrev:
Ja, det svarte jeg på innledningsvis.
Ja, det er akkurat det jeg sier også, det er helt irrelevant.
Det har jeg jo allerede gjort, selgeren av de materialene (skiver/plater etc) har opplysningene om hvordan respektive produkt demper.
Det billigste og enkleste er jo å lyddempe lydkilden.
Hva har du selv for svar?
Hvorfor kommenterer du på noe som er skrevet for flere dager siden om du ikke vil ta det opp?? 🙄N nickwest skrev:
Du virker virkelig som en trivelig fyr. 😊
Tenker ikke kommentere innlegget ditt, det taler for seg selv, skrevet med en konto som kun har gjort 5 innlegg. Tør du ikke bruke din vanlige konto?
All ære til dere som allerede nå arbeider på å få deres forhold til å fungere med familieforøkelse.L Lexii skrev:Det finnes mange tråder om å lydisolere for musikk, øvingsrom, hjemmekino, men ikke en eneste om å lydisolere et rom for sex. Spiller det kanskje ingen rolle hva man lydisolerer for og man vil ikke innrømme hvorfor man egentlig spør?
Jeg kan ingenting om lydisolering for øyeblikket - så vennligst gi meg deres beste lenker, tips og henvisninger til andre gode tråder om temaet. Jeg tror dog at det største spørsmålet jeg har er: Er det noen forskjell om man skal isolere for sex? Vi snakker om å lydisolere et soverom - er det mer nøye eller mindre nøye enn f.eks. for et øvingslokale?
Rom i rom er vel den beste måten å lydisolere har jeg forstått, men hvis rommet er ganske lydisolerende allerede - kan man øke det enda mer uten å endre om konstruksjonen? Hva har ulike lydisolerende paneler, plater og matter for funksjon i praksis?
I dag har vi et kjellersoverom med en tung brannklassifisert og lydisolert dør og er man høyljutt der så høres det ikke i det hele tatt opp til etasjen over. Vi skal dog flytte og begynner å fundere på hvordan vi skal tenke når vi ser på hus. Jeg vil også få en oppfatning angående hvor mye arbeid det ville kreves for å få til et noenlunde lydtett rom. Dere som har lydisolert et rom av ulike grunner og gjort det selv - hva har det landet på kostnadsmessig?
Takk på forhånd for all kunnskap dere kan dele!
For å kanskje gi litt mer direkte svar på spørsmålene…
I prinsippet så vil dere ha et musikkstudio. De skal klare å dempe sang og høylytte instrumenter (tenk trommer) fra andre deler av bygningen.
Så hvor mye demping dere trenger må dere fundere over. Er det greit at det høres litt i rommene ved siden av, eller skal det være anonymt hva som skjer i rommet?
Det svaret kommer til å påvirke hvilken type bygning dere må se etter, rommets plassering og hvor omfattende dere trenger å bygge om rommet.
Det er ingen eksakt sannhet, men generelt sett er det lettere med et rom i kjeller eller på bakkeplan med betongplate. Gulvet er ofte det dyreste å løse demping mot.
Tak og vegger er "relativt" enkle.
Ventilasjonen bør ikke være et kjempeproblem da det trolig holder med lyddempere.
Uansett så finnes det mange som arbeider med disse tingene som trolig kan løse dette mye bedre enn vi på et forum kan gjøre. Let etter akustikere som arbeider med musikkstudioer for hjemmebruk eller hjemmekino. Det er gull verdt å ha noen som kan guide fra start med erfaringer.
Bor dere ved en større by, så er det ingen problem å finne disse, men er det mer isolert kan dere sikkert få noen bra til å hjelpe dere på avstand.
Det er verdt å bruke penger på at forholdet skal fungere, mener jeg! 🙌
Hei! Noter at jeg skrev at man vil unngå tre vegger med luftspalte i mellom. Man vil bare ha en luftspalte alternativt ingen luftspalte. (En tykk vegg) Men det forstod du kanskje? Har ikke hørt om at man vil ha heterogene materialer.spikplanka skrev:
For at det skal bli vellykket bør man nok ordne slik at materialkonfigurasjonen er heterogen, ellers får man som sagt trolig resonansfrekvenser.
Kanskje lime opp knuste biter av gipsplater, trebiter osv?
Eller delvis mikse isopor, sand og (tapet?)lim til en ujevn blanding?
[lenke] - Akustikk ifølge LN: Lydisolering - Vegg & Konstruksjon (2018-03-05)
07:36 For å dempe lavfrekvent lyd må man bruke veldig harde og stive materialer. Altså ikke bare vekt (tetthet) som spiller rolle.
07:55 Må legge inn demping mellom veggmaterialene som f.eks mineralull.
Om lufttetting er essensielt kan man kanskje bruke det jeg foreslo i en annen tråd, nemlig å kapsle inn hele rommet i baderomsmatte som man forsegler med ultralydsveising.
Med all denne isolasjonen er det vel en viss risiko for at det blir veldig varmt i (sove)rommet. Så man kanskje trenger en eller annen radiator i taket og pumpe som kan transportere bort varmen.
Interessant med stivhet på platene. Det høres jo logisk ut at en stivere plate vibrerer dårligere. Jeg har imidlertid hørt at det er kun vekten som avgjør, altså man vil finne den billigste vekten for pengene. Da er gipsplater best. Skal forske videre i dette!
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 954 innlegg
Gips er billig og tungt. Stive/harde materialer reflekterer innkommende lydbølger i høyere grad. Myke tenderer til å absorbere bølgene bedre samtidig som de stive materialene har lavere transmisjonstap. Der fungerer f.eks. løse klinkerfliser limt på markisoleringsplater som en refleks som ikke transmitterer strukturlyd.J JensHaglof skrev:Hei! Legg merke til at jeg skrev at man vil unngå tre vegger med luftspalte imellom. Man vil bare ha en luftspalte alternativt ingen luftspalte. (En tykk vegg) Men det kanskje du forsto? Har ikke hørt om at man vil ha heterogene materialer.
Interessant med stivhet på platene. Det høres jo logisk ut at en stivere plate vibrerer dårligere. Jeg har likevel hørt at det kun er vekten som avgjør, dvs man vil finne den billigste vekten for pengene. Da er gipsplater best. Skal forske videre i dette!
Forskjell er imidlertid ikke superstør, så enklere å satse på mer masse og tykkelse i form av gips.
Ja det høres jo mer logisk ut, en hard overflate vibrerer jo mer og lengre, ikke dårligere. Da burde den være lettere å få i svingning.Johannes Carlsson skrev:
Gips er billig og tungt. Stive/harde materialer reflekterer innkommende lydbølger i større grad. Myke har en tendens til å absorbere bølgene bedre samtidig som de stive materialene har lavere transmisjonstap. Der fungerer f.eks. løse klinkerplater limt på markisoleringsplater som en refleks som ikke transmitterer støy.
Forskjellen er imidlertid ikke superstor, så det er enklere å satse på mer masse og tykkelse i form av gips.
Mener du at folk generelt altså er så pripne og brydde at de ser på sex mellom to voksne individer som noe som må utryddes ut av samfunnet? Jeg forstår hvordan du mener, men kan det virkelig være så ille stilt? Herregud folk dreper hverandre til høyre og venstre, men nåde den voksne personen som vil ha litt morsom nytelsesfull sex. Da skal barnevernet ta barna, skolens ledelse dåner av avsky. Sex er det mest naturlige som finnes mellom to frivillige voksne mennesker, og det var takket være våre foreldres sex at vi alle ble til (mer eller mindre)..spikplanka skrev:
Risken er at barna snakker med lærere, naboer osv. som kanskje har en annen snever syn på sex eller misforstår. Spesielt når det er både stønn og spanking involvert. Det kan ta tid å forklare for slike folk, og det finnes bedre ting å bruke tiden på.
Sosialnemndene er spesielt fylt med merkelige folk.
Det virker kontraintuitivt at flere densitetsvariasjoner (luft-vs-mineralull osv) skulle forringe dempingen. Eneste ulempen burde være størrelse og materialforbruk.J JensHaglof skrev:
Heterogene materialer er fra erfaringene da jeg fikk tips av akustikkdoktoranden. Det knuser lydbølgene.
Det finnes godt med merkelige personer i maktposisjon. Og det finnes en hel del folk som skal styre opp når noen andre handler utenfor deres oppstilte normer.4774 skrev:
Slik?Abbe W skrev:
Gipsplate
Gipsplate
Gullfiber
Byggplast
Luftspalte
Byggplast
Gullfiber
Gipsplate
Gipsplate
Tykkelse på materialene?
DSB har en veiledning for å bygge rom beregnet for delgivelse av hemmelige opplysninger, i den finnes det noen forslag til hvordan man kan bygge for å oppnå forskjellige nivåer av lyddemping.
https://rib.msb.se/filer/pdf/28771.pdf
https://rib.msb.se/filer/pdf/28771.pdf