P
Hei, har revet både panel og vindu på huset mitt.

Den forrige panelen satt direkte på lektene uten luftrom.

Nå skal jeg begynne å montere spikerslag før liggende panel, blir en 28 mm luftspalte.

Hadde tenkt å gjøre som vedlagt bilde og kun bruke utvendig belistning som karm og ingen vindusbeslag over vindu.

Må jeg la det være mellomrom mellom panel og spontant tak for å få korrekt luftgjennomstrømning?

Jeg har jo luftspalte nede ved sokkelen, men trengs det oppe ved taket også?

Den forrige panelen uten luftrom hadde dog panelen presset helt opp til det spontate taket.

Også et spørsmål til: mellom vinduene blir det kort liggende panel med to smalere spikerslag i kanten slik at luft kan vandre videre mellom lektene ifølge de røde pilene, men er det tilstrekkelig? Hvordan skal jeg ellers få mer luft opp til fasadepanelet over vinduene?

• Hvitt hus med store vinduer og terrasse med tretrapp. Refleksjon av trær i vinduet. Ingen takskjerming over vinduet.
  • Bilde av husvegg med to vinduer og utvendig arbeid, inkludert tegnede piler som indikerer luftstrøm og steder for spilelekt. Kattefigur sees innendørs.
Sist redigert av en moderator:
J
Jadu. Luftespalte eller ikke avhenger av mye. Det krangles om dette. Men kan svare at det i de fleste tilfeller gjøres en spalte mellom fasadepanel og takets råspont. Men det ser ut som du skal bordkle takfoten? I så fall finnes flere varianter. Sette nett så bord med glippe imellom. Eller sette tett og så ha glippen lengst ut mot tåbordet.

• Liker
1
  • Laddar…
P
J jonfre89 skrev:
Tja. Luftspalte eller ikke avhenger av mye. Det er uenigheter om dette. Men kan svare at i de fleste tilfeller gjøres det en spalte mellom fasadepanel og takets bordtakt. Men det ser ut som du skal bordkle takfoten? I så fall finnes det flere varianter. Sette nett, deretter bord med glippe mellom. Eller sette tett og ha glippen helt ut mot tåbordet.
Ingen planer om å bordkle enda...

Har slike nedfelte gamle kroker i bordtaket.

Problemet var at det manglet takrenne da jeg flyttet hit, så måtte sette en provisorisk fotbord.

Hadde tenkt å la det være en 5mm åpning øverst med insektsnett bak.

På undersiden skal det være helt åpent mellom de stående lektene med musebånd imellom.

Men luften opp til den øvre delen under vinduene kan bare bevege seg mellom vinduene som etter 2 stående lekter mellom vinduene kommer til å være omtrent 50mm.

Er det nok for å føre opp luft?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.