Akkurat. Bli ikke skremt, det ser alltid ut som et bombenedslag når man har revet, men pussing er enkelt, man lærer seg raskt. Det er like enkelt å blande puss som å blande vaffelmiks typ. Ikke glem å væte veggen ordentlig med en våt svamp så den ikke suger til seg all væsken fra mørtelen. Kjøp en bred sparkelspade og en smal så fikser du det enkelt. Du kan ta med deg en bit puss dit du kjøper så du får riktig hardhet eller så kan du bruke husfix som egentlig er litt for hardt men fungerer når det ikke er større flater. Lykke til og ta bilder og oppdater siden.
Er det kalkpuss, ta ingenting hardere. Jeg tror hvis det er et eldre hus at luftkalkmørtel er riktig valg... Gips kan muligens til nød fungere og er mye enklere å pusse med. Husfix er etter min erfaring for hardt og veldig dyrt i forhold til kalkpuss. Ikke ta noe sementbasert, kc, hvis du ikke er sikker på at det er det fra før - på bildene ser det ut som kalkmørtel.
Får holde med om dette. Kan man skrape bort pussen med neglene er det kalkmørtel og da er det best å bruke dette igjen. Så tror jeg at det er litt motstand for en nybegynner å kjøpe en stor sekk C-mørtel eller lignende på byggevarehandelen, mens det egentlig burde være motsatt. Synd at det ikke selges C-mørtel i en liten kartong akkurat som Husfixet, men det kanskje det gjør?
Nei, det er nok sekk som gjelder. Men det koster jo nesten ingenting, og det går tross alt med en del bruk for å reparere det der. Men det bør bemerkes at Putsbruk C ikke er en ren kalkbruk. Vil man ha en ren kalkbruk heter det nettopp kalkbruk. Så er det selvfølgelig spørsmålet om man skal bruke hydraulisk kalkbruk eller ikke.
Takk for alle svarene!
Vår venn som skal hjelpe oss med å sparkle og male rommet trodde at det skulle være nok å fylle hullene med gipsmasse. Er vi helt ute og sykler da?
Vår venn som skal hjelpe oss med å sparkle og male rommet trodde at det skulle være nok å fylle hullene med gipsmasse. Er vi helt ute og sykler da?
Gipsmørtel heter det jeg har brukt, kanskje er det det samme som gipsfyller. Dog er gipsmørtel hardere, men tror det fungerer hvis det er borte inntil underlaget. Å bare legge på noen mm gips tror jeg det er en risiko for at det er så hardt at kalken under løsner.
Klikk her for å svare





