Jeg har tenkt å feste limtresøyler, 115x115, til en carport med fundamentjern støpt inn i betongplate. Er det riktig å ha ~30mm luft mellom betongplaten og stolpen? Altså at stolpene henger i fundamentjernet. Da kan det tørke ordentlig og man kan til og med komme til for å forbedre malingen. Stolpene skal males (grunnolje, grunning, dekkfarge oljebasert akryl. Ekstra nøye i endetre.
Eller er det bedre fra et styrkepunkt å ha stolpen hvilende på platen? Føles som det vil ligge fukt mot endtreet da... En avstandsstykke av noe slag kanskje? Stor firkantet skive, galvanisert? Noen plastavstand?
Takk på forhånd!
Eller er det bedre fra et styrkepunkt å ha stolpen hvilende på platen? Føles som det vil ligge fukt mot endtreet da... En avstandsstykke av noe slag kanskje? Stor firkantet skive, galvanisert? Noen plastavstand?
Takk på forhånd!
I min carport (nåværende garasje) som er 30 år gammel, står stolpene i plintjern ca 1 cm over asfalten og de har ingen merkbare fuktskader. Ifølge min nabo som er snekker, er det heller ingen problemer med stabiliteten (det er en ubrutt limtrebjelke som ligger oppå alle stolpene, så vekten fordeles jevnt).
Stolpene har ikke vært utsatt for annen fukt enn markfukt. Jeg hadde ikke plassert dem direkte på betongen (selv med tjærepapp) om jeg ikke hadde vært helt sikker på at jeg kunne holde unna fukten i alle situasjoner.
Stolpene har ikke vært utsatt for annen fukt enn markfukt. Jeg hadde ikke plassert dem direkte på betongen (selv med tjærepapp) om jeg ikke hadde vært helt sikker på at jeg kunne holde unna fukten i alle situasjoner.
Takk for raskt svar! Det høres betryggende ut. Altså på denne måten med 10 mm mellomrom:pacman42 skrev:
I min carport (nå garage) som er 30 år så står stolpene i plintjern ca 1 cm over asfalten og de har ingen merkbare fuktskader og ifølge naboen som er snekker så er det ingen bekymringer med fastheten heller (det er en ubrutt limtrebjelke som ligger oppå alle stolpene så vekten fordeles jevnt).
Stolpene har ikke vært utsatt for annen fukt enn jordfuktigheten. Jeg hadde ikke satt direkte på betongen (selv med tjærepapp) hvis jeg ikke var helt sikker på at jeg kan holde unna fukten i alle situasjoner.

Og stolpene er festet med gjennomgående bolt? M10? Bør jeg ha låsemutter?
EDIT: Skal sies at det er en 4,3m stor åpning i min carport på langsiden så en av stolpene kommer til å ha en ganske stor last.
Det ser bra ut. Det finnes jo ikke noe som hindrer at du legger inn en plastkloss i tomrommet under hvis du vil ha ekstra holdbarhet. Jeg ville nok gjort det for å unngå at treverket svikter i skruehullene. Jeg ville satt doble bolter. Låsemutter er overkill, bolten kommer ikke til å bevege seg. Oppdaget da jeg rev deler av carporten min ved ombygging at man ikke engang hadde satt på noen mutter i det hele tatt. Den lå der den alltid hadde ligget uansett...
Når det gjelder spennet så er det viktigste at du dimensjonerer for det for øvrig. Innfestningen av stolpen skal være det minste av problemer hvis bare betongen er ordentlig støpt.
Når det gjelder spennet så er det viktigste at du dimensjonerer for det for øvrig. Innfestningen av stolpen skal være det minste av problemer hvis bare betongen er ordentlig støpt.
Takk! Doble bolter absolutt. Ang. plastbiten så tenker jeg i mitt hode at jeg vil ha noe som ser ut som en hockeypuck omtrent, men laget for formålet. Spørsmålet er om plast holder år ut og inn, eller om det er en slags rustbeskyttet stålbit som gjelder?pacman42 skrev:
Det ser bra ut. Det finnes jo ingenting som hindrer at du legger inn en plastkloss i hulrommet under om du vil ha ekstra holdbarhet. Jeg ville nok gjort det for å unngå at treverket svikter i skruehullene. Jeg hadde satt doble bolter. Låsemutter er overkill, bolten vil ikke røre på seg. Oppdaget når jeg rev deler av min carport ved ombygging at man ikke engang hadde satt på noen mutter i det hele tatt. Den lå der den alltid har ligget likevel...
Når det gjelder spennet, så er det viktigste at du dimensjonerer for det ellers. Innfestingen av stolpen skal være det minste av problemer hvis bare betongen er skikkelig støpt.
EDIT: Fant denne på biltema: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovriga-skruvar-och-tillbehor/Mellanlagg-2000032409/
En sånn vil jeg ha, men jeg trenger ikke 220stk, fire er nok. Jeg leter videre...
Spennet bør være godt dimensjonert. Jeg har hatt god hjelp av en annen forummedlem (justus) og leverandør av bjelken har også regnet på det.
Jeg tenkte å gjøre en spesial med fundamentjernet og kappe dem til riktig lengde, bore hull og deretter tre dem på kantbjelkens armeringsjern:

Ingenting av jern nærmere ytterkant av betongen enn 40mm. Jernet vil sitte nede i betongen ca 180mm og over platen ca 220mm.
Legger ved bilde av hele opplegget så får du en helhetsbild:

Sist redigert:
Klikk her for å svare